Behöver byta avstängningsöverstycke i duschblandare men hittar ingen reservdel via jula där duschen är köpt. Har googlat lite och de flesta ser ju likadana ut. Är de likadana eller finns det små skillnader som gör att man inte kan köpa från annat märke? Duschen är en curaqua från jula, badrummet renoverades 2011.

Kommentarer om att man bör köpa kvalitet från början undanbedes, jag är av samma åsikt men tyvärr var inte de tidigare ägarna lika noga. Hade helst velat byta hela duschen men pga det enorma väggfästet hittar jag inget annat som kommer täcka alla skruvhål.

BirgitS
Z Zojx skrev:
Hade helst velat byta hela duschen men pga det enorma väggfästet hittar jag inget annat som kommer täcka alla skruvhål.
Är det fortfarande fråga om denna duschblandare?
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-takdusch-utan-att-goera-nya-hal.446112/
För det ser ut som ett normalt blandarfäste och det behöver man normalt inte ta bort för att man byter blandaren.
Du kan jämföra med FM Mattssons blandarfäste för rör som kommer underifrån: https://www.fmmattsson.com/sv/blandarfasten-och-vaggbrickor/20991600
På de framåtriktade anslutningarna kopplar man på en blandare med samma avstånd.

BirgitS BirgitS skrev:
Är det fortfarande fråga om denna duschblandare?
[länk]
För det ser ut som ett normalt blandarfäste och det behöver man normalt inte ta bort för att man byter blandaren.
Du kan jämföra med FM Mattssons blandarfäste för rör som kommer underifrån: [länk]
På de framåtriktade anslutningarna kopplar man på en blandare med samma avstånd.
Ja det stämmer :) När jag skapade den tråden trodde jag inte att det skulle vara så svårt att hitta dusch med fäste som skulle täcka det befintliga. Det är alltså fästet till takduschen jag tänker på och inte blandaren.

• Fäste för takdusch monterat på kakelvägg, med synliga gamla skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, det var ju en annan sak. Hur stor är den?
Den här ser ju inte direkt liten ut: [länk]
och det är alltså väggfästet för [länk]
Den är 6 cm från kant till kant och skruvarna går nästan hela vägen ut. Tack för tips, ska se om jag kan hitta storleken bland måtten! :)

BirgitS
En tunn metallskiva kanske kan användas för att täcka det sista.

BirgitS BirgitS skrev:
En tunn metallskiva kanske kan användas för att täcka det sista.
Tack, det var en bra idé! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.