Badrum
thomasa88: TS, om det är en vanlig sits så antar jag att den är i ganska tunn plast som är ganska flexibel? Har gått på en toa som hade ett hårt material som alltid var kall. Keramik? Någon form av hård tjock plast? Rekommenderas inte.
myrstack: Om du lyfter ur insatsen och tar någon bild igen man kan i all fall få en uppfattning om de undvikit standardfel som att manschetten sticker fram eller att klämringen inte bottnar. Om jobbigt i övrigt är okay är förmodligen dolt
Marcel Ollila: Tack för svaret, det kommer endast vara ett duschmunstycke i mitten.
Åsa Lund: Kan finnas nån liten insexskruv att lossa oxå. Leta noga
Klintan1980: Vi håller på och bygger ett fritidshus. I toaletten med dusch så kommer vi att ha tätskikt, elektrisk golvvärme och klinkers ovanpå det. Från golvbrunn till dörr är det ca två meter och mer än 20 mm höjdskillnad. Utanför toaletten har vi en hall med klinkersgolv. Toalettdörren behöver gå inåt. Hur föreslår ni att vi gör med tröskeln? En tröskelplatta av klinkers som limmas
Jonatan79: [citat] Produktbeskrivning: Våtrumstäck Täckfärg för helt vattentäta och slitstarka ytor i vattenutsatta rum så som dusch- och badrum samt tvättstugor. Täckfärgen uppfyller kraven på tätskikt i våtrum och ger en halvblank yta som är lätt att hålla ren. Används tillsammans med Beckers Våtrumsgrund. Täckfärg ingår i målningssystem godkända av Måleribranschens
Bernieberg: [citat] Den är för utanpåliggande rör både inkommande och de som går vidare.
athena: Hej! Något tipps på hur man kommer fram till det "perfekta" badrummet och inte går i klassiska fällor. När det gäller kök finns det massor av hjälp att få för att planera det perfekta köket, men badrum? Badrummet innefattar idag, wc, 2st tvättställ förvaringsskåp och badkar. Vi tänker oss att byta badkaret mot dusch. WC, golv, vägghängd, vattenbehållare? Avlopp dusch, klassigt
Rickykling: [citat] Hej, Jag gjorde så att jag la det i princip kant i kant innan gjutning.detta för att få lutningen. Efter jag gjutit och slipat med diamantklinga monterade jag en brunnsmanchett som var självhäftande över brunnen (underlättar att ha verktyg som skär fint runt hål för brunnen). Därefter penslade jag på primer och tätskikt på hela golvet inkl manchetten. (Tror jag hade primer
BirgitS: Radiatorrör är föreningens egendom så du måste se till att börja diskutera med dem vad du får göra och hur det ska göras.
HenningÖland: Hej ! 10-20 cm. Ja då är det bara till att bygga om. Lycka till. Skicka bild sedan på färdig installation. [citat]
myrstack: Att följa tillverkarnas rekommendationer är väl startpunkten och även om deras rekommendation kanske ibland är mer baserat på vad de testat ut eller det som är en godkänd konstruktion än vad som borde funka. Även om det är merjobb om du absolut vill få ner höljden att sänka ner spånen mellan reglarna går ju givetvis att överväga eller om du har en blindbotten som som kan fungera
Demmpa: Ni behöver för det första riva ut hela badrummet och helst bila upp flytspacklet där elslingan ligger för att inte det nya golvet ska bli för högt upp. För själva golvvärmen så behövs en golvvärmeshunt med cirkulationspump etc. Den kopplas in på befintlig radiatorkrets.
BirgitS: [citat] Fast det är nog sällan kranar börjar droppa de första 10 åren men det finns ju många andra sorters fel som kan uppstå under den tiden.
swebstars: [citat] Tack, denna blir perfekt. Blir o köpa en sån istället för o slippa ta bort skruven o allt pill!
matknu: Hej, Jag har två avlopp Dush och Badkar (med dusch) enligt bild. ca 1230 mellan avloppen. Jag har skissat två områden med fall mot resp avlopp och då får jag en liten ås emellan. Hur mycket ska jag ta till utanför badkaret? T ex om det råkar rinna över kanten... Jag läser GVKs generella regler och ska räkna lite så att det blir så enkelt som möjligt för de som ska bygga om
Primus70: Hej, jag tänker totalrenovera ett badrum på 3 kvm och funderar på att använda något av dessa företag för samtliga steg: - Palma Totalentreprenad AB - JRM Group AB Någon som har anlitat något av dessa företag? Vad är era erfarenheter?
MrT67: Enligt instruktionen skruvar man bort skruven på änden av vredet och lyfter av vredet. Vredet sitter dock som betong, det går ej att rubba. Såg ett tips om att spraya med 5.56 och värma med hårtork men det fungerar inte heller. Tips någon??
Björn Saete: Hejsan, Jag tänkte måla om ett helkaklat badrum. Det är från 80-talet med vidrig kulör. Tänker mig att epoxifärg borde bita bra och bli slitstarkt. T.ex. https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/golvfarg-nm-50-super-epoxifarg Är det någon som har några kommentarer kring detta eller som har gjort det själv och har erfarenheter att dela med sig av? Samt - hur gör man i hörnen och
BirgitS: Det är ju inte direkt ovanligt med 200 000 plus kakel, klinker och inredning. Ofta behöver man förstärka väggar och golv för att de ska uppfylla dagens krav på stabilitet. Minimiavståndet mellan rörgenomföringar har ökats till 6 cm från 4 cm vilket medför att i många badrum måste rör dras om.
annicka__22: [citat] Det var mer än 50 mm för skruvmejslen jag stack in tog inte emot och skaftet är 12 centimeter och jag uppskattar att tjockleken på väggen var cirka 30 mm
Tony D-B: [citat] Menar du överspolningen? Förutsättning 1 är att montaget sker korrekt. Det finns en vattenfördelare som skall monteras i den vägghängda WCn (Ifö) och vid behov kan man behöva begränsa flödet något. Detta står tydligt i montageanvisningen. Geberit har sedan ca 3 månader tillbaka en ny spolventil på Sigma vilket gör att dessa flödesbegränsningar ej behövs. Däremot skall
Jockeh90: Hej, Jag upptäckte idag att det finns en springa mellan boxen och golvet där vattnet borde rinna ut ifall det blir läckage. Det är nog så det är tänkt i alla fall.