Hej
Vi kan inte fixa wc- låset. På handtagen står det 1NOVO o på låskasetten AGB.

NÄr vi flyttade in va hela toalettdörren lite sned och även låset/ handtaget hade någon för kort skruv. Huset va nytt.

Jag fick handtaget i handen igår. Nu kan vi låsa dörren öppen men låsbiten i sidan går inte tillbaks den fastnar liksom.

Sen skruvade jag fast handtagen igen ,då kunde man inte ens få ner de. De fastnade.

I ringen för skruvar ser man fler hål o de är lite sneda.

Vad kan vi göra,?
 
1novo står det på handtaget,foto 3.
Foto 1, två skruvar i ,finns fler tomma förborrade hål
 
  • Dörrhandtag märkt '1novo' fastsatt med två skruvar, ytterligare förborrade hål synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrhandtag märkt "1novo" med två skruvar monterade och ytterligare förborrade hål synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på handtag med märkningen '1NOVO', två skruvar fästa och fler förborrade hål synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Bild(er) underlättar. 3 Foton finns nedan

Låskistan, [länk]
 
Hur får man lättast bort låsskistan ? Sitter så tight
 
tommib
I princip så får man ut låskistan genom att ta bort trycke och vred och sedan skruva ur de två skruvarna i stolpen. Därefter drar man ut låskistan.

Hur gammalt är huset? Är detta fel som ska reklameras till hustillverkaren?
 
Hej huset var "klart" 2015-2017,inflytt 2018.

Tack för tipset för att få ut kassetten/ kistan ska testa o sen fota kasetten/ kistan.
 
på bild 1 jag tvivlar på att skruvarna till handtaget skall sitta så, prova flytta skruven till höger längst ner till det hål som syns på bilden
 
Ok tack testar strax att flytta skruven,sen ev låskistan.tack för era svar än så länge
 
Nu har jag flyttat skruven som du skrev så att båda går diagonalt.
Tyvärr får jag inte loss låskistan pga att nedre reglagen sitter som berg.
Finns små skruvar i handtagen se foton,som man skruvar ut med insektsnyckel, prövade olika hårt på den,bäst är väl att ha de åtskruvade ?
Knappen fastnar när man har vikt ner handtagen,den går ej tillbaks, där är nuvarande problem.
Se foton
 
  • Dörrhandtag och låskista på dörr med små synliga skruvar och en knapp märkt 'L U'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrhandtag med synliga skruvhål och låsknapp, monterat diagonalt på en vitstrukturerad dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrhandtag med synlig basplatta och små skruvar, behöver justering med insektsnyckel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Close-up av en dörrlåsmekanism där handtagets knapp fastnat, och detalj av låskistan syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrlås med diagonalt placerade skruvar och fastnat handtag i vitmålad dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Så kan det bli när man drar åt skruvarna för hårt på handtaget. Prova att lätta lite på dem. Det ser också konstigt ut på första bilden, den vänstra skruven borde hamna i hålet "kl 7" och inte i hålet "kl 9" som det är nu. Har du monterat skruvarna snett genom låskistan?

Vad händer om du tar bort handtaget helt, går tryckesfallet lätt då?

Kolla på låsvredet om det inte sitter små insexskruvar där också, nedåt. Det ska gå att lossa täckbrickorna för att komma åt att lossa skruvarna som med 99,9% säkerhet sitter där under. Annars kanske man bara bänder bort locken? Googla lite och se om du hittar en monteringsinstruktion.
 
  • Gilla
J.Ar
  • Laddar…
Tack, upptäckte att de skruvarna inte satt diagonalt eller i hål 7 som du skrev. Det finns inga förborrade hål o hål 7,så de som byggde har satt fel här.

Tyvärr finns inget hål på låsvredet,försökte bända bort ytterhöljet,ska testa igen o googla vidare. En skruv var för kort den tar inte vara snurrar runt,kan va ett fel också.

Konstigt att det funkat hittills.
Tack så länge,går nog ringa en snickare snart :D
 
Tusen tack för all hjälp. Jag bytte skruvarna diagonalt på ena sidan av handtagets rosett, alltså spegelvänt från motsatt sida och då fungerade det.
Slapp lossa låskistan.
Jättebra forum, tacksam (y)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.