Hej
Vi kan inte fixa wc- låset. På handtagen står det 1NOVO o på låskasetten AGB.
NÄr vi flyttade in va hela toalettdörren lite sned och även låset/ handtaget hade någon för kort skruv. Huset va nytt.
Jag fick handtaget i handen igår. Nu kan vi låsa dörren öppen men låsbiten i sidan går inte tillbaks den fastnar liksom.
Sen skruvade jag fast handtagen igen ,då kunde man inte ens få ner de. De fastnade.
I ringen för skruvar ser man fler hål o de är lite sneda.
Vad kan vi göra,?
Vi kan inte fixa wc- låset. På handtagen står det 1NOVO o på låskasetten AGB.
NÄr vi flyttade in va hela toalettdörren lite sned och även låset/ handtaget hade någon för kort skruv. Huset va nytt.
Jag fick handtaget i handen igår. Nu kan vi låsa dörren öppen men låsbiten i sidan går inte tillbaks den fastnar liksom.
Sen skruvade jag fast handtagen igen ,då kunde man inte ens få ner de. De fastnade.
I ringen för skruvar ser man fler hål o de är lite sneda.
Vad kan vi göra,?
Bild(er) underlättar.
Låskistan, https://www.gothesindustribeslag.se...illverkar-premiumbeslag-för-fönster-och-dörra
Låskistan, https://www.gothesindustribeslag.se...illverkar-premiumbeslag-för-fönster-och-dörra
1novo står det på handtaget,foto 3.
Foto 1, två skruvar i ,finns fler tomma förborrade hål
Foto 1, två skruvar i ,finns fler tomma förborrade hål
I princip så får man ut låskistan genom att ta bort trycke och vred och sedan skruva ur de två skruvarna i stolpen. Därefter drar man ut låskistan.
Hur gammalt är huset? Är detta fel som ska reklameras till hustillverkaren?
Hur gammalt är huset? Är detta fel som ska reklameras till hustillverkaren?
Nu har jag flyttat skruven som du skrev så att båda går diagonalt.
Tyvärr får jag inte loss låskistan pga att nedre reglagen sitter som berg.
Finns små skruvar i handtagen se foton,som man skruvar ut med insektsnyckel, prövade olika hårt på den,bäst är väl att ha de åtskruvade ?
Knappen fastnar när man har vikt ner handtagen,den går ej tillbaks, där är nuvarande problem.
Se foton
Tyvärr får jag inte loss låskistan pga att nedre reglagen sitter som berg.
Finns små skruvar i handtagen se foton,som man skruvar ut med insektsnyckel, prövade olika hårt på den,bäst är väl att ha de åtskruvade ?
Knappen fastnar när man har vikt ner handtagen,den går ej tillbaks, där är nuvarande problem.
Se foton
Så kan det bli när man drar åt skruvarna för hårt på handtaget. Prova att lätta lite på dem. Det ser också konstigt ut på första bilden, den vänstra skruven borde hamna i hålet "kl 7" och inte i hålet "kl 9" som det är nu. Har du monterat skruvarna snett genom låskistan?
Vad händer om du tar bort handtaget helt, går tryckesfallet lätt då?
Kolla på låsvredet om det inte sitter små insexskruvar där också, nedåt. Det ska gå att lossa täckbrickorna för att komma åt att lossa skruvarna som med 99,9% säkerhet sitter där under. Annars kanske man bara bänder bort locken? Googla lite och se om du hittar en monteringsinstruktion.
Vad händer om du tar bort handtaget helt, går tryckesfallet lätt då?
Kolla på låsvredet om det inte sitter små insexskruvar där också, nedåt. Det ska gå att lossa täckbrickorna för att komma åt att lossa skruvarna som med 99,9% säkerhet sitter där under. Annars kanske man bara bänder bort locken? Googla lite och se om du hittar en monteringsinstruktion.
Produkter som diskuteras: "insexskruvar"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Tack, upptäckte att de skruvarna inte satt diagonalt eller i hål 7 som du skrev. Det finns inga förborrade hål o hål 7,så de som byggde har satt fel här.
Tyvärr finns inget hål på låsvredet,försökte bända bort ytterhöljet,ska testa igen o googla vidare. En skruv var för kort den tar inte vara snurrar runt,kan va ett fel också.
Konstigt att det funkat hittills.
Tack så länge,går nog ringa en snickare snart
Tyvärr finns inget hål på låsvredet,försökte bända bort ytterhöljet,ska testa igen o googla vidare. En skruv var för kort den tar inte vara snurrar runt,kan va ett fel också.
Konstigt att det funkat hittills.
Tack så länge,går nog ringa en snickare snart
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden








