Hej!
En badrums renovering ägde rum nyligen men det verkar vara så att enligt min uppfattning plattsättaren inte följde de nya för dörröppnings reglerna från 2021 .
De fel som har begåtts :
1 - Dörrkarmen och dörrtröskeln installerades efter tätskiktet och plattsättning .
2 - Lösningen var är att enbart mjukfoga runt om efter installation av dörrkarmen och tröskeln, tätskiktet sträcker sig inte varken till dörrtröskeln eller sidorna av dörr karmen enligt GVK.
Plattsättaren säger att "vi har alltid gjort så i 10 år utan problem och skall vara OK och godkänt att göra det idag"
Reglerna är
https://www.gvk.se/branschregler/go...gande-av-kravet-for-dorroppning-i-vatutrymme/
https://www.mynewsdesk.com/se/gvk/p...dras-krav-vid-doerroeppning-i-vaatrum-3055529
Var tycker ni ?
tacksam för svar!
Mvh
George
En badrums renovering ägde rum nyligen men det verkar vara så att enligt min uppfattning plattsättaren inte följde de nya för dörröppnings reglerna från 2021 .
De fel som har begåtts :
1 - Dörrkarmen och dörrtröskeln installerades efter tätskiktet och plattsättning .
2 - Lösningen var är att enbart mjukfoga runt om efter installation av dörrkarmen och tröskeln, tätskiktet sträcker sig inte varken till dörrtröskeln eller sidorna av dörr karmen enligt GVK.
Plattsättaren säger att "vi har alltid gjort så i 10 år utan problem och skall vara OK och godkänt att göra det idag"
Reglerna är
https://www.gvk.se/branschregler/go...gande-av-kravet-for-dorroppning-i-vatutrymme/
https://www.mynewsdesk.com/se/gvk/p...dras-krav-vid-doerroeppning-i-vaatrum-3055529
Var tycker ni ?
tacksam för svar!
Mvh
George
Redigerat:
Hej
Mvh
George
Demmpa skrev:
Hej! det är våtrumszon 1, närmaste duschvägg är ca 25 cm från dörrens ena sida. Brunnen under duschen är ca 1.2m från dörrens ena sida. Tror att lutningen är ok.Demmpa skrev:
Mvh
George
En bild över hur nära är duschdörren mot sidan av dörren och tröskelnhafrse skrev:
Men är det våtzon 1 utanför duschdörren?hafrse skrev:
Hej!
En badrums renovering ägde rum nyligen men det verkar vara så att enligt min uppfattning plattsättaren inte följde de nya för dörröppnings reglerna från 2021 .
De fel som har begåtts :
1 - Dörrkarmen och dörrtröskeln installerades efter tätskiktet och plattsättning .
2 - Lösningen var är att enbart mjukfoga runt om efter installation av dörrkarmen och tröskeln, tätskiktet sträcker sig inte varken till dörrtröskeln eller sidorna av dörr karmen enligt GVK.
Plattsättaren säger att "vi har alltid gjort så i 10 år utan problem och skall vara OK och godkänt att göra det idag"
Reglerna är
[länk]
[länk]
Var tycker ni ?
tacksam för svar!
Mvh
George
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogade en bil
Mvh
Hej, se bilden över duschhörnan och dörren till vänster, jag är inte 100% säker över dessa termer och hur man mäter en våtzon. Väggen från dörrsidan till hörnet av duschkabinen är ca 1.2 meter. Hela badrummet är tätskiktat exklusive taket . Bilden över tätskiktet visar dörröppningen utan karmen och tröskeln, dvs det finns inga sidor kvar av tätskiktet som skall täcka karmsidorna och tröskeln (de har kapat bort det se bilden över trösklet.K Kane skrev:
Mvh
Redigerat:
Kollade dokumentet, Detta innebär att dörren ligger ca 20 cm från högra sidan av dörröppningen (se bilderna ovan) och då bör dörröppningen följa reglerna enligt:K Kane skrev:
https://www.gvk.se/branschregler/go...gande-av-kravet-for-dorroppning-i-vatutrymme/
https://www.mynewsdesk.com/se/gvk/p...dras-krav-vid-doerroeppning-i-vaatrum-3055529
Har jag rätt?
Om det har varit över 1 meter då är det våtzon 2 och kraven faller då
Har jag rätt? Tack på förhand!
Mvh
Själva lutningen på golvet är kanske okay, går inte att se på någon av bilderna.hafrse skrev:
Däremot verkar det inte vara minst 20mm mellan golvbrunnens fläns och tätskiktets kant vid dörröppningen.
Demmpa skrev:
Demmpa skrev:
Tack för info. Det är kanske ett annat problem jag måste kolla och mäta när det gäller lutningen . Men min fråga är att visst ligger dörröppningen för nära våtzon1 och därför behöver man följa reglerna enligt GVKDemmpa skrev:
https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/tatskikt-vid-dorroppning/ som är uppenbaligen inte byggt hos mig?
Hej, tack för info. Från dörrens sida till brunnens kant så är det bara 10 mm sänkning. Från dörrens sida till duschväggen är det ca 20cm avstånd och sänkningen är obetydlig (kanske 1 mm ??) .Demmpa skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Är det just GVK som företaget är anslutet till och inte BKR eftersom du just kollar branschreglerna från GVK?
Jag tror det vore bra om du kontaktade GVK (resp. BKR) för de har ju möjlighet att tala om för företaget hur det ska vara på ett annat sätt än vad du kan.
PS. Vad är det för klinker du har?
Jag tycker det ser väldigt trevligt ut och har funderat på något åt det hållet.
Jag tror det vore bra om du kontaktade GVK (resp. BKR) för de har ju möjlighet att tala om för företaget hur det ska vara på ett annat sätt än vad du kan.
PS. Vad är det för klinker du har?
Jag tycker det ser väldigt trevligt ut och har funderat på något åt det hållet.
Tack, här är länken https://www.bauhaus.se/klinker-skanderna-antique-brass-15x15cm-1-0m2BirgitS skrev:
Är det just GVK som företaget är anslutet till och inte BKR eftersom du just kollar branschreglerna från GVK?
Jag tror det vore bra om du kontaktade GVK (resp. BKR) för de har ju möjlighet att tala om för företaget hur det ska vara på ett annat sätt än vad du kan.
PS. Vad är det för klinker du har?
Jag tycker det ser väldigt trevligt ut och har funderat på något åt det hållet.
Jag ha kontaktat BKR och fick information snabbt, företaget behöver följa de nya regelverken (2021) för dörröppningen , företaget är informerad och de kommer att följa arbetsrutinen för att bygga om tätskiktet baserad på den information från BKR och KIILTO. Det går ut på att de kommer att riva ner klinkers runt dörrkarmen och raden framför tröskeln, sedan kommer de att skarva tätskikt och förlänga den så att den går runt om karmen och tröskeln , limma med en special godkänd lim från KIILTO , sedan tar de bilder och väntar på godkännande från BKR coh KIILTO. Ny dörrkarm och tröskel kommer att byggas. Enligt företaget det blir ingen avvikelse , bara dokumentation och bilder som följer kvalitetsdokumentet .
Redigerat:



