Hej!
En badrums renovering ägde rum nyligen men det verkar vara så att enligt min uppfattning plattsättaren inte följde de nya för dörröppnings reglerna från 2021 .

De fel som har begåtts :

1 - Dörrkarmen och dörrtröskeln installerades efter tätskiktet och plattsättning .
2 - Lösningen var är att enbart mjukfoga runt om efter installation av dörrkarmen och tröskeln, tätskiktet sträcker sig inte varken till dörrtröskeln eller sidorna av dörr karmen enligt GVK.

Plattsättaren säger att "vi har alltid gjort så i 10 år utan problem och skall vara OK och godkänt att göra det idag"

Reglerna är
https://www.gvk.se/branschregler/go...gande-av-kravet-for-dorroppning-i-vatutrymme/
https://www.mynewsdesk.com/se/gvk/p...dras-krav-vid-doerroeppning-i-vaatrum-3055529



Var tycker ni ?

tacksam för svar!
Mvh
George
 
Redigerat:
I vilken våtrumszon är dörren?
Vad är det för höjdskillnad på tätskiktet vid golvbrunnen och högsta punkten vid dörrhålet?
 
Hej
Demmpa Demmpa skrev:
I vilken våtrumszon är dörren?
Vad är det för höjdskillnad på tätskiktet vid golvbrunnen och högsta punkten vid dörrhålet?
Demmpa Demmpa skrev:
I vilken våtrumszon är dörren?
Vad är det för höjdskillnad på tätskiktet vid golvbrunnen och högsta punkten vid dörrhålet?
Hej! det är våtrumszon 1, närmaste duschvägg är ca 25 cm från dörrens ena sida. Brunnen under duschen är ca 1.2m från dörrens ena sida. Tror att lutningen är ok.

Mvh
George
 
hafrse hafrse skrev:
Hej



Hej! det är våtrumszon 1, närmaste duschvägg är ca 25 cm från dörrens ena sida. Brunnen under duschen är ca 1.2m från dörrens ena sida. Tror att lutningen är ok.

Mvh
George
En bild över hur nära är duschdörren mot sidan av dörren och tröskeln
 
  • Närbild av duschdörr i svart vid tröskeln och väggen med kakel och brikmönstrad golvplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hafrse hafrse skrev:
Hej!
En badrums renovering ägde rum nyligen men det verkar vara så att enligt min uppfattning plattsättaren inte följde de nya för dörröppnings reglerna från 2021 .

De fel som har begåtts :

1 - Dörrkarmen och dörrtröskeln installerades efter tätskiktet och plattsättning .
2 - Lösningen var är att enbart mjukfoga runt om efter installation av dörrkarmen och tröskeln, tätskiktet sträcker sig inte varken till dörrtröskeln eller sidorna av dörr karmen enligt GVK.

Plattsättaren säger att "vi har alltid gjort så i 10 år utan problem och skall vara OK och godkänt att göra det idag"

Reglerna är
[länk]
[länk]



Var tycker ni ?

tacksam för svar!
Mvh
George
Men är det våtzon 1 utanför duschdörren?
3D-ritning av badrum med markerad våtzon 1 runt duschområdet, toalett och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bifogade en bil
K Kane skrev:
Men är det våtzon 1 utanför duschdörren?
[bild]
Hej, se bilden över duschhörnan och dörren till vänster, jag är inte 100% säker över dessa termer och hur man mäter en våtzon. Väggen från dörrsidan till hörnet av duschkabinen är ca 1.2 meter. Hela badrummet är tätskiktat exklusive taket . Bilden över tätskiktet visar dörröppningen utan karmen och tröskeln, dvs det finns inga sidor kvar av tätskiktet som skall täcka karmsidorna och tröskeln (de har kapat bort det se bilden över trösklet.
Mvh
 
  • Badrum med marmormönstrade väggar, en vit dörr till vänster och en hörndusch med svarta profiler och guld detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt tätskikt i ett badrum under konstruktion med synliga avlopp och rörinstallationer utan dörrkarm och tröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörröppning utan karm och tröskel med synlig tätskiktremsa och bortkapad kant, omgiven av uppriven trägolv och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K Kane skrev:
Bilden jag klistrade in kommer från, [länk]
Kollade dokumentet, Detta innebär att dörren ligger ca 20 cm från högra sidan av dörröppningen (se bilderna ovan) och då bör dörröppningen följa reglerna enligt:
https://www.gvk.se/branschregler/go...gande-av-kravet-for-dorroppning-i-vatutrymme/
https://www.mynewsdesk.com/se/gvk/p...dras-krav-vid-doerroeppning-i-vaatrum-3055529
Har jag rätt?
Om det har varit över 1 meter då är det våtzon 2 och kraven faller då
Har jag rätt? Tack på förhand!
Mvh
 
hafrse hafrse skrev:
Hej



Hej! det är våtrumszon 1, närmaste duschvägg är ca 25 cm från dörrens ena sida. Brunnen under duschen är ca 1.2m från dörrens ena sida. Tror att lutningen är ok.

Mvh
George
Själva lutningen på golvet är kanske okay, går inte att se på någon av bilderna.

Däremot verkar det inte vara minst 20mm mellan golvbrunnens fläns och tätskiktets kant vid dörröppningen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Själva lutningen på golvet är kanske okay, går inte att se på någon av bilderna.

Däremot verkar det inte vara minst 20mm mellan golvbrunnens fläns och tätskiktets kant vid dörröppningen.
Demmpa Demmpa skrev:
Själva lutningen på golvet är kanske okay, går inte att se på någon av bilderna.

Däremot verkar det inte vara minst 20mm mellan golvbrunnens fläns och tätskiktets kant vid dörröppningen.
Demmpa Demmpa skrev:
Själva lutningen på golvet är kanske okay, går inte att se på någon av bilderna.

Däremot verkar det inte vara minst 20mm mellan golvbrunnens fläns och tätskiktets kant vid dörröppningen.
Tack för info. Det är kanske ett annat problem jag måste kolla och mäta när det gäller lutningen . Men min fråga är att visst ligger dörröppningen för nära våtzon1 och därför behöver man följa reglerna enligt GVK
https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/tatskikt-vid-dorroppning/ som är uppenbaligen inte byggt hos mig?
 
Det är inte ett annat problem, utan de hänger ihop.
Eftersom dörren är så nära så måste golvets tätskikt gå upp på tröskeln om inte själva duschutrymmet är nedsänkt.
 
  • Gilla
hafrse
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är inte ett annat problem, utan de hänger ihop.
Eftersom dörren är så nära så måste golvets tätskikt gå upp på tröskeln om inte själva duschutrymmet är nedsänkt.
Hej, tack för info. Från dörrens sida till brunnens kant så är det bara 10 mm sänkning. Från dörrens sida till duschväggen är det ca 20cm avstånd och sänkningen är obetydlig (kanske 1 mm ??) .
 
BirgitS
Är det just GVK som företaget är anslutet till och inte BKR eftersom du just kollar branschreglerna från GVK?
Jag tror det vore bra om du kontaktade GVK (resp. BKR) för de har ju möjlighet att tala om för företaget hur det ska vara på ett annat sätt än vad du kan.

PS. Vad är det för klinker du har?
Jag tycker det ser väldigt trevligt ut och har funderat på något åt det hållet.
 
  • Gilla
hafrse
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det just GVK som företaget är anslutet till och inte BKR eftersom du just kollar branschreglerna från GVK?
Jag tror det vore bra om du kontaktade GVK (resp. BKR) för de har ju möjlighet att tala om för företaget hur det ska vara på ett annat sätt än vad du kan.

PS. Vad är det för klinker du har?
Jag tycker det ser väldigt trevligt ut och har funderat på något åt det hållet.
Tack, här är länken https://www.bauhaus.se/klinker-skanderna-antique-brass-15x15cm-1-0m2
Jag ha kontaktat BKR och fick information snabbt, företaget behöver följa de nya regelverken (2021) för dörröppningen , företaget är informerad och de kommer att följa arbetsrutinen för att bygga om tätskiktet baserad på den information från BKR och KIILTO. Det går ut på att de kommer att riva ner klinkers runt dörrkarmen och raden framför tröskeln, sedan kommer de att skarva tätskikt och förlänga den så att den går runt om karmen och tröskeln , limma med en special godkänd lim från KIILTO , sedan tar de bilder och väntar på godkännande från BKR coh KIILTO. Ny dörrkarm och tröskel kommer att byggas. Enligt företaget det blir ingen avvikelse , bara dokumentation och bilder som följer kvalitetsdokumentet .
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Se till att det tas bilder ”precis innan” tätskiktet limmas så att det syns hur mycket fästmassa det är på befintliga tätskiktet, extra viktigt på golvet.
 
  • Gilla
hafrse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.