Byggahus.se
Hej på er,

Köpte hus i mars förra året. Märkte redan då att mattan runt golvbrunnen i badrummet hade släppt en aning och när man gick runt den så sjönk den ihop i en cirkel (se bild 3.). Badrum nummer två på övervåningen hade samma tecken på svullen matta men duschen där har man aldrig nyttjat under tiden då förra ägarna bodde där. Även tvättrummets brunn har samma problem(?).

Vi har fortsatt duscha som vanligt i badrummet och varit nere i krypgrunden och kollat hur det ser ut runt omkring röret vid ett par tillfällen under året för att säkerställa att det inte tagit sig till konstruktionen. Det har inte visat sig något på bjälklaget underifrån men nu har mattan svällt upp ännu mer i badrummet (se bifogad bild 1 och 2).

Till er, mina bättre vetande forummedlemmar, vänder jag mig till nu med mina frågor.
Är det idioti att fortsätta duscha i badrummet ö.h.t.?
Vad bör jag kolla och säkerställa för att det inte ska bli värre?
-vi ska göra om badrummet i sinom tid men inte än på något år eller så.
Finns det några bra "quick fixes"?

Tack för alla svar och input!

//Frasse

Golvbrunn med svullen matta som sjunker ned runt kanten i en badrumsmiljö. Närbild på en hand som trycker ner en svullen och lyft matta nära en golvbrunn i badrum. Svullen matta i cirkelform runt en golvbrunn i ett badrum med synlig kant av grå kakel.

Claes Sörmland
Troligen har det krupit in lite fukt mellan mattan och brunnen och är det spån under så har det svällt lite. Kan möjligen vara det gamla mattlimmet som har släppt av ålder utan krypläckage. Det ser ut som en rejält gammal konstruktion. Dags att renovera säger jag. Det tar ju sina månader att hitta hantverkare i alla fall.

Är det träbjälklag med golvspån så rötar det mer och mer med tiden vid ihållande krypläckage. Är det en betonggjutning under så är risken före skador egentligen rätt små. Jag hade en lägenhet från 70-talets början med oisolerad platta på mark och det var bara att torka ur plattan och lägga nytt tätskikt vid renoveringen. Betong tål fukt. Samma fenomen där och det var krypläckage.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
sunnis
Du har ju pågående vattenskador, som blir värre.

Enda sättet är att ställa dit en duschkabin och säkerställa att vattnet tar sig ner direkt i i avloppet. Men det är nog lite försent för den quick-fix lösningen.

Du har ju fukt i bjälklaget/spånplattan som inte kan torka ut, det kommer ju att ruttna mer och sprida sig. Att vänta innebär att det kommer blir mer omfattande skador som blir dyrare att återställa.

Ta bort silen, ta en bild.

• Gilla
John2019
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.