Badrum
tank77: [citat] Det har varit godkänt med vanlig pappgips sedan 2015!
Mazen: Längre flexslang , spx slang.. https://www.bauhaus.se/anslutningsslang-blandare-50cm?gclid=EAIaIQobChMI-L-4wdTh9QIVaEaRBR2elgajEAQYCCABEgJhTvD_BwE 400 mm finns nog åxå på Bauhaus https://rorfokus.se/produkt/gustavsberg-spx-slang-440-mm/?gclid=EAIaIQobChMIn8znpNXh9QIVC0WRBR0TQgWiEAQYGSABEgJ6v_D_BwE
martyyyyy: Hårdfog it is! Gäller samma runt avloppsrör för toaletten?
Jonatan79: Kommer bli kallt med klinker, går lika bra med trägolv eller liknande om du inte har golvbrunn.
Jonatan79: Spelar ingen roll vad någon tycker för du kommer inte få en skada just vid en vägg som du behöver blanda in FB i!
tergo: [citat] gipsbruk
Utsliten och utdömd: [citat] Jag har ingen stans sagt att det kommer leda till fuktskador. Jag sa att vattnet rinner ut inne i våtzonen! Däremot får man stopp i en toalett skall det rinna över i toaletten, inte läcka på baksidan. Hade badrummet varit 1-3 år till att det ska renoveras hade jag inte gjort något. Men i ett nytt badrum hade jag lagat felet… Problemet med att det rinner ut vatten bakom är att
Stuff: Dolt fel tror jag du kan få svårt att hävda, främst pga av åldern. Rollat tätskikt finns och är egentligen inga konstigheter, även om foliebaserat skikt är vanligare idag. Du nämner kakel på badrumsmatta. Är det en vanling badrumsmatta/våtrumsmatta eller en tätskiksfolie? Är det en vanlig våtrumsmatta så finns ju en risk att renoveringen som gjordes 2001 bara var kosmetisk där
paralun: [citat] Jag skulle göra en skadeanmälan, hos flera försäkringsbolag gör man det digitalt nuförtiden. Kan vara bra att ha i framtiden!
tank77: [citat] Hehe....nej inget tätskikt på väggarna, våtrumsväv i samverkan med våtrumsgrund samt våtrumsfärg är själva tätskiktet och ytskikt. På väggarna kör du med 15mm plyfa samt 12,5mm pappgips. På golvet läggs armeringsnät som man fäster elslingan och sedan flytspackel på det. Brunnen ska monteras i en monteringsplatta. Tror nog det är bättre att du anlitar en firma som gör
tank77: [citat] Stämmer bra med undantag runt brunnen om man har bra fall så vill gärna folien vecka sig. För att undvika att folien veckar sig så sätter man klämringen dagen eter att man har tätskiktat och helt plötsligt har man ett fint och oveckat resultat.
Jocke Best: [citat] Samma överallt. Men visst det är många som alltid vill ha rätt. Många surkartar på forumet med. Men så är det mer mycket. Fråga en snickare vad den tycker om en annan snickares arbete. Det är alltid dåligt:cool: Men rörligt eller fast är två sidor av samma mynt. Man får ju aldrig veta hur det blivit om man valde det andra.
eeuukkaa: Utifrån och in blir det ju panel, plankvägg, isolering, ångspärr, skivor av nåt slag, pärlspont. Ångbromsen kommer att punkteras.
Bernieberg: Jag tänker att förutsättningarna borde vara samma för en toalett med både tätskikt och kakel på golvet.
Åsa Lund: Om du gör ett badrum själv så ta inga genvägar alls, är mitt råd
AndUna: Tack för tipset ska genast prova. Har tänkt byta till led och byta transformator så borde det inte vara några problem. Som du säger så har det glappat i många år men med lite vickande hit o dit så har de lyst. Helt plötsligt funkade ingen så jag tänkte att transformaton pajat men bytte till en hel och då gick proppen (10amp) så det måste var in någon av kontakterna eller sladdarna
_hemmasnickaren: Trodde att det skulle gå att budget renovera mitt badrum med våtrumsfärg och ny inredning . Han måla nästan hela badrummet skulle bara lossa duschväggen på den sista väggen och upptäckte att väggen var mjuk. När man ursprungligen hade satt upp duschväggen hade man inte tätat skruvhålen med silikon detta hade resulterat i en liten fuktskada . En fråga bör man byta gips på
Avemo: [citat] Nog kan det skilja mellan olika ytbehandlingar. Men jag tror inte att skillnaden är så enkel som matt eller blank. MDF och spånskiva är olämpliga material i fuktiga miljöer. I kök brukar det framför allt märkas på två ställen. Det ena är diskbänkskåpet där man ofta slabbar med vatten. Det andra är runt diskmaskinen där luckorna ofta börjar tappa formen av ångan som
Anna_H: [citat] Det som är där nu är uppenbarligen fel iallafall, har lite arbete med att peta bort det
Hajen90: [citat] [citat] Låter troligt. Kan tillägga att vattnet in i lägenheten kommer från taket i badrummet och kopplingen in i väggen leder sedan till kök. Gällande fördelarskåp så bor jag i en liten etta, finns inget synligt skåp eller lucka med en massa rör bakom. I och med att detta är två år gammalt, vad är chansen att det är det inre röret som läcker? När detta var nytt så
Kampf: Kul med renovering! Här är min renoveringsbudget som jämförelse. Bor i Kristianstad och renoverade mitt badrum årsskiftet 2020/2021. Rev ut och forslade bort det gamla själv och köpte allt material, anlitade hantverkare + elektriker som bytte golvbrunnen och byggde upp det nya badrummet. BRF, betong i väggar och golv med utanpåliggande rör. 1,5m x 1,7m golvyta, 2,70m takhöjd. Köpte
xLnT: Hej, Är lite villrådig och skulle vilja höra vad som blir bäst väg att gå. Vi har 160cc på dusch- och tvättställsrören ut från väggen. Finns det lämpliga blandarfästen som är enkla med inbyggd excenter om man vill ha en 150cc blandare? Vi skulle vilja ha lite äldre lantlig stil på blandare, men alla dessa verkar vara 150cc. Och det ser ju inte klokt ut att först sätta ett
Niq: [citat] Själv tycker jag inte att det är en specialbeställning att gå till ett glasmästeri och köpa det som dom säljer. Vilket normalstort glasmästeri som helst borde ha laminerat glas att skära till rätt storlek. Dom borde också ha rätt aluprofiler för att kunna montera det som en fast duschvägg eller en svängbar. Det bästa vore ju härdat laminerat glas men då tar det lite