Hej,

Jag är i behov av att byta ut vattenlåset och samtidigt bottenventilen, men jag får inte loss just bottenventilen.

Rören är bortkopplade och under handfatet sitter den bit som jag antar håller fast bottenventilen. Tar jag tag i denna och skruvar åt valfritt håll så snurrar mittendelen av bottenventilen på ovansidan. Det spelar ingen roll vilket håll jag skruvar åt.

https://share.icloud.com/photos/0c7NgQVILNlO03dDKWky1W_9A

Hålet i mitten av bottenventilen är bara ett hål - jag stoppade i en skruvmejsel som bara kom ut på undersidan. Om jag stoppar ner skruvmejseln i ett annat hål så kan jag inte rida ohindrat längre, utan det tar stopp. Jag har tagit i allt jag har utan att något händer.

Jag vet inte ens vilket håll jag ska skruva åt när mejseln är genom bottenventilen.

Vad är nästa steg? Tack!

• Gilla
Lakshmi
  • Laddar…
Uppifrån brukar det vara en insexnyckel som passar att lossa anslutningen.

• Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Uppifrån brukar det vara en insexnyckel som passar att lossa anslutningen.
Tyvärr är går alla hål rakt igenom.

Jag kan stoppa den inre biten från att snurra genom att sticka ner en skruvmejsel i något annat hål än i mitten, men jag får inte loss något när jag tar i.

B
Smutsig handfatssil med markerad gänga och insexhål, rätt metod att hålla emot beskrivs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insexnyckel här och hålla emot under med handen är rätt metod. Vanlig gängriktning.

Utan insexnyckel så kan man försiktigt hålla i gängan (röd) med en tång och rotera den blå delen med handen. Men det skadar gängan om man tar i för hårt. Det är liksom fel metod egentligen.

Det kan gå lite trögt för det blir smuts på gängan.
Hand som justerar en vit armatur med blå och röda markerade områden indikerande rätt grepp och gänga för rengöring eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
Det är den gängade metalldelen längst ner du ska hålla emot, inte den vita mellandelen.

• Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
Jag ber om ursäkt för att jag är dum, men jag förstår inte eller så fungerar det annorlunda med just min bottenventil.

Om jag stoppar i en insexnyckel i hålet i mitten så händer ingenting. Den åker rakt igenom och kommer ut på undersidan. Insexnyckeln snurrar fritt i hålet oavsett storlek.

Om jag stoppar in en insexnyckel (eller valfritt annat föremål, t.ex. skruvmejsel) i något av dom yttre hålen så tar det stopp (jag skrev detta i mitt första inlägg). Är det så jag ska göra och sedan bara ta it hårdare och skruva på metallbiten undertill?

Edit: Jag måste ha gjort någon miss, för nu passade samma storlek som jag hade använt förut. Uppenbarligen måste jag ha trott att jag använde just storlek 6. Fick i alla fall loss allt, så förhoppningsvis passar det nya. :D Tack för hjälpen!

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.