Badrum
tergo: ser ut som den delen med röda ringen sitter upp och ner ,alltså felvänd
BirgitS: I dokumentet Bygg badrummet rätt på sidan https://www.sakervatten.se/bygga-ratt/konsumenter så står det t.ex. hur en våtrumsyttervägg ska vara gjord.
Satsuki: Mitt intryck, om man tittar över längre tid är att kvadratiska vita och blanka plattor kommer igen och igen. Förmodligen är de aldrig supermoderna, men de blir inte heller lika utdaterade som turkos mosaik, jättelika gråbeiga plattor, eller 70-talets färgglada kakel/klinker. Ffa kan man alltid färgsätta och/eller fräsha upp ett vitt badrum med färgglada textilier, kakeldekor/plast
zingo: Aha. Tack! Vad jag kan se finns inga rör längs plattan utan bara det som tömmer den enda brunnen som ligger mitt i tvättstugan. Dit går ett ovanpåliggande rör från tvättmaskinen. Men skulle ju vilja lägga även det i betongplattan så det blir två matningar till den ursprungliga brunnen (som jag såklart byter ut). Det finns ingen beläggning alls. Det är bara ren betong. Så jag får
Bernieberg: Ja det är inget fel alls men det ser tråkigt ut som du säger. Sådana slangar är lite som förlängningssladdar till el, kan vara bra ibland men ska inte användas som en ful genväg i tid och otid :)
BirgitS: [citat] Inte snubblar man på fallet eller en förändring av fallet. Har man klinker finns det riktlinjer för hur höga fogsprång som det får vara.
kinshasa: Hej ! Kan någon med bra koll på "speciallösningar" säga om det finns någon lösning som gör att man kan köra med nedanstående typ av badkar (behöver inte vara den här modellen m.a.o.) https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTevmx65Dul9Hj7ugvg6-6kAfPYt2QyWK2k1A&usqp=CAU förutom de plattbottade modeller som har tassar ? Dvs finns det något plattbottnat badkar som antingen
Peter321: Har nu fått hem och monterat spolmekanismen. Det jag fick var en Siamp Optima 49. Hos VVS och Badrum benämns den bara som ”Westerbergs spolventil” med artikelnummer 80001200, men de skickar alltså en Siamp. Verkar fungera fint och passade bra så inga problem!
KJD: [citat] Det är nog precis så man ska tänka så för att inte befinnas sig på fel sida våtrumsreglerna om man skulle få en vattenskada i badkaret. Grymt, hoppas återkomma med bilder på spektaklet.
Demmpa: Troligen har den ”lämnat in” pga för snabba spänningsdippar kan även varit en del spänningsspikar. https://www.elot.se/dokument/t2-floortemp-plus-bruksanvisning.pdf
KJD: [citat] Tack, mycket bra svar på frågan (y). Jag hade planerat en "rygg" eller "¨ås" i fallet precis där tidigare (innan jag fick den dumma idéen med specialbadkar). Låter väldigt klokt att betrakta det som så normalt som möjligt, och lägga brunnen där och ta hand om spillet lokalt. Oerhört värdefulla kommentarer, då vi måste vara färdiga måndag morgon (med golvfallet).
Tomtom79: [citat] Jag skulle säga att 2 timmar inkl: ta emot beställning, klargöra exakt vilken blandare som avses (av de 25+ varianter), beställa, hämta/ta emot, packa upp, leta upp nyckel, hitta rätt plats, ev stänga vatten, utföra bytet, provtrycka, städa upp, packa ut i bilen, ev ta hand om gamla skräpet och lämna för återvinning, fakturera ... är ganska rimligt. Skulle nog gissa att
Beeb: Våran 10 är gamla blandare från Hafa har börjat läcka så tänkte köpa en ny. Även övriga delar börjar bli smått slitna så tänkte att jag byter ”allt” någon som har tips på ett prisvärt paket (160cc) på blandaren. Har kollat på detta från Gustavsberg, finns det bättre prisvärda alternativ?
BirgitS: Det finstilta i Hantverkarformuläret borde just visa på vad som är praxis. Hantverkarformuläret har tagits fram som ett samarbete mellan Konsumentverket och branschorganisationerna. Gissningsvis är det vad som avses med förkortningen HF men senaste versionen verkar vara 2017.
Primus70: Hej, tänkte kolla om någon vet vad som gäller när det kommer till målning i ett badrum. Jag kommer att ta in hantverkare som kommer sätta kakel och klinkers i hela badrummet (ansluten till BKR). Hen jobbar med våtrumsprodukter, målar fog och med våtrumsfärg för tak, men är inte ansluten till MVK. Behöver man vara det för att måla fog och tak eller behöver man bara vara ansluten
Paka10: [citat] Egen brunn har vi inte. Bor i ett samhälle utanför Lund och har kommunalt vatten. Våra grannar med identiska hus, byggda samma år, har inte detta problemet, skumt detta.
tank77: [citat] Nej, jag börja typ på mitten när det är så små plattor, alltså jag hänger plattorna på frihand utan snöre/kryss?
Purre: ma som i Mora Armatur. https://seeklogo.com/vector-logo/94749/mora-armatur
BirgitS: [citat] Det är det alltid. Det du har fått låter lite högt för våtrumsmattor men priser på material har gått upp senaste två åren så det är kanske det som gör det. [citat] Det är väl svårt att få befintliga våtrumstapeter att gå ut över golvets nya våtrumsmatta. Dessutom finns det väl en risk för att våtrumstapeten redan har småsprickor eller snart får det.
MBRIQ: Skall införskaffa spolknapp till inbyggd WC-fixtur. Fanns ingen spolknapp och ingen dokumentation på vilken fixtur som är inbyggd. Vad är det för fixtur som vi har inbyggd? Se bilder.
Freniño: Tack för era idéer! Ska skruva loss spånskivan och ta bild i helgen när jag inte är uppe och jobbar under tidspress! Jag kommer dock inte göra någon åtgärd själv. Det får hustillverkaren stå för. Köpte deras paket vvs-förberett som skulle låta oss slippa göra rördragningar själva. Hade de döpt det till nästan vvs-förberett hade jag väl inte haft samma krav på det. Ville
Paul-Staffanstorp: [citat] Det håller än faktiskt men min dotter är också överpedantisk med städ och skötsel ska tilläggas.
yonna: [citat] Har kollat den - den ger egendomligt nog ett grått intryck i rummet - ska se om jag kan finna lite mer blänk.
Kurodani: Tack för svar och välkomnandet! Vi har inte flyttat in än, så det är svårt för mig att ta en bild just nu, men jag kanske gör det när vi har flyttat in
Screew: [citat] Då kör jag på den, det är den enda riktiga 90° jag har. Alla andra börjar och grenrör är 15° 30° 45° eller en blandning av dom. Tack!
Byggsnyggen: [citat] Bården är mönster i väggskivan, inget man kan komplettera med. Däremot finns det dekorskivor som är 30 cm breda som kan bli snyggt. Om du tittar noga på bilden så ser du att de satt en grå sådan.