Då har BKR snabbt svarat:

Det finns inget krav på flera brunnar utan det räcker med fall till en brunn. En duschvägg är en efterkommande installation och finns inte reglerad. Om du känner dig orolig så kan man ju göra ett dräneringshål i släplisten eller under väggfästet där det syns minst

Har även ställt frågan till GVK och Säker vatten, hoppas svaren är lika:)

BirgitS
M mojjen skrev:
Om du känner dig orolig så kan man ju göra ett dräneringshål i släplisten eller under väggfästet där det syns minst
För mig låter det där som att de inte har uppfattat att du har tänkt att ha helt tätt kring duschen (golvbrunnen) utan tror att det gäller vanliga vägghängda duschdörrar (som inte är täta).

BirgitS BirgitS skrev:
För mig låter det där som att de inte har uppfattat att du har tänkt att ha helt tätt kring duschen (golvbrunnen) utan tror att det gäller vanliga vägghängda duschdörrar (som inte är täta).
Bra iakttagelse. Skall komplettera frågan till BKR. Dock är ju även denna en "efterinstallation". Får se om jag får svar...

Då har även säkervatten svarat. Slutsatsen är, det behövs ingen kontakt mellan yttre ytrymmen och golvbrunn. Så länge man handfat wc och handfar, och inget annat som i sig kräver brunn som tvättmaskin. Jag har själv gjort tolkningen att brunnen är för det fall det inträffar en incident/olycka. Men börjar inse att kravet avser normal användning.

svar från säkervatten:
Är det enbart wc och tvättställ med bräddavlopp så behövs ingen mer brunn än den som finns i duschen.
Men finns det till exempel tvättmaskin, varmvattenberedare eller tvättställ utan bräddavlopp så behöv det en golvbrunn till.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag ställde kontrollfråga till BKR , där jag även bifoagde bild på en variant med rätt hög golvsarg. Fick svar enligt endan:

Hej
Det förändrar ingenting

Tror att man måste skilja på normal användning och förbygga för kommande rörhaverier. När jag startade frågan, så tänkte jag själv att kraven tog sikt för om ett rör springer läck etc. men reglerna verkar vara för att vattens skall tas om hand och inte läcka ut i angränsande rum vid normal användning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.