52 572 läst ·
98 svar
53k läst
98 svar
Tränger ut fukt i fogar nytt badrum
Finns det någon klok där ute som kan svara på hur ”mycket” vatten som kan tränga ”igenom” fogen?X xzyllion skrev:Detta får man lära sig på bkr kursen, och kallas sugrörsefekten, vatten tränger in genom fog och platta på väggen, sedan tar det stopp eftersom stilikonen ligger och stoppar upp då letar sig vattnet till närmaste ställe dör det ej är tätat det i detta fall där karmen möter gips man ska absolut INTE ha mjukfog (silikon) i golv vägg vinkel !
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Tackar för välkomnandet!
Väldigt diplomatiskt, och otydligt svar.
Hur hårt kan vatten tryckas mot en fog?
Jag tänker mig vid normalt duschande!?
Finns det några svar som är väldigt tydliga med antal milliliter eller mikroliter per kvm, och minut som duschas, per kvadratmillimeter fog???
Eller måste jag kakla och foga upp en yta på en glas-skiva i garaget, göra hål i en balja, för att sedan silikona fast denna och fylla med vatten och titta under för att se och konstatera mängden själv?
Finns det någon man kan kontakta gällande detta ärende?
/Daniel
Väldigt diplomatiskt, och otydligt svar.
Hur hårt kan vatten tryckas mot en fog?
Jag tänker mig vid normalt duschande!?
Finns det några svar som är väldigt tydliga med antal milliliter eller mikroliter per kvm, och minut som duschas, per kvadratmillimeter fog???
Eller måste jag kakla och foga upp en yta på en glas-skiva i garaget, göra hål i en balja, för att sedan silikona fast denna och fylla med vatten och titta under för att se och konstatera mängden själv?
Finns det någon man kan kontakta gällande detta ärende?
/Daniel
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Beklagar, jag tror det finns allt för många okända faktorer för att någon ska kunna svara, t.ex. beror det nog på fogmassan och hur bra man lyckas packa den i hålrummet. Men vad ska du ha ett mätvärde till?
Det är kanske i den änden man ska börja.
Det är kanske i den änden man ska börja.
Jag har en bekant med samma problem.
Vatten kommer upp vid dörren.
Hur är detta möjligt!?!?!?
Jag köper inte resonemanget att fogen släpper igenom...visst, kanske ytterst lite...men obetydliga mängder med vad som visas.
i denna tråden så kan nog vatten komma in i fogen som är i nischen.
Sedan så får man en vattenpelare på typ 1,3 m...då blir det rejält tryck i kanalen vid golv/vägg.
Jag tror att golvbrunn/klinkerram spelar stor roll. Jag har Blücher brunn, med Blücher-klinkerram, som har krage ner i golvbrunn, Ingen silikon någonstans, bara hårdfog
Jag har inga problem!
Vatten kommer upp vid dörren.
Hur är detta möjligt!?!?!?
Jag köper inte resonemanget att fogen släpper igenom...visst, kanske ytterst lite...men obetydliga mängder med vad som visas.
i denna tråden så kan nog vatten komma in i fogen som är i nischen.
Sedan så får man en vattenpelare på typ 1,3 m...då blir det rejält tryck i kanalen vid golv/vägg.
Jag tror att golvbrunn/klinkerram spelar stor roll. Jag har Blücher brunn, med Blücher-klinkerram, som har krage ner i golvbrunn, Ingen silikon någonstans, bara hårdfog
Jag har inga problem!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
De flesta har inte problem med att vatten kommer ut långt från duschen oavsett vilken brunn och ram de har.D DanielChristiansen skrev:
Ja, det konstaterades väl i inlägg 15 att det var ett hål i fogen där och det bekräftades i inlägg 73 att vattnet kom därifrån men det räcker ju inte för att förklara varför vattnet kommer fram 1,5 m bort efter ett hörn i stället för att rinna neråt längs väggen. I inlägg 48 kan man ju se att kaklet inte ser ut att vara monterat på ett bra sätt (inlägg 51) och är det delvis tomrum bakom kaklet så kan ju vattnet rinna konstiga vägar.D DanielChristiansen skrev:
Så mycket till vattenpelare ska det väl inte bli eftersom det inte ska vara några större tomrum bakom kaklet.
Kanske dags att fråga @Johan Ericsson hur det har gått med badrummet så här efter drygt ett år.
De har satt igen med en mjukfog där vattnet kom ut samt inne i alla skarvar i nischerna i duschen. Inte haft problem sedan dess. Dags för tvåårsbesiktning av huset nästa år så ska lyfta frågan där om detta anses normalt.
Klicka här för att svara