2 498 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Kombinera natursten och målat tätskikt i badrum?
Hej!
vänder mig till den samlade expertisen i denna omgång av badrumsplaneirng.
Frågan lyder:
Vi planerar nytt badrum och önskar ha stensättnig på golv + halva väggen och målade väggar från brösthöjd och uppåt.
Har fått för mig att detta kan vara knepigt iom att olika tätskikt krävs.
Stämmer det eller kan jag fortsätta rita enligt min tanke?
Som nedan upplägg men ej samma sten/färg.

vänder mig till den samlade expertisen i denna omgång av badrumsplaneirng.
Frågan lyder:
Vi planerar nytt badrum och önskar ha stensättnig på golv + halva väggen och målade väggar från brösthöjd och uppåt.
Har fått för mig att detta kan vara knepigt iom att olika tätskikt krävs.
Stämmer det eller kan jag fortsätta rita enligt min tanke?
Som nedan upplägg men ej samma sten/färg.

Inte expert men varför talar du om att olika tätskikt krävs? Såvitt jag vet så kan du använda ett och samma tätskikt. Tätskikt är ju just det som det heter och då spelar det väl ingen roll vad du sen gör, målar eller kaklar. Sen finns det även våtrumsfärg som tål väta bra.
@vanpire
Absolut införstådd i vad ett tätskikt är, och att olika tätskikt enligt tillverkare är godkända för olika saker/ytskikt.
Varför jag ville fråga någon som är kunnig och kanske vet vad BKR alt tillverkare kan ha för invändningar. Detta är i en BRF där badrummet skall klara en fullständig besiktning och jag vill inte riskera att göra något som inte är ok.
Absolut införstådd i vad ett tätskikt är, och att olika tätskikt enligt tillverkare är godkända för olika saker/ytskikt.
Varför jag ville fråga någon som är kunnig och kanske vet vad BKR alt tillverkare kan ha för invändningar. Detta är i en BRF där badrummet skall klara en fullständig besiktning och jag vill inte riskera att göra något som inte är ok.
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Du kanske blandar ihop det? Det finns rollade tätskikt och folie, men det har inget att göra med vad du sätter för ytmaterial.
Vår plattsättare satte LIP tätskiktfolie på alla väggar. Sedan kaklade vi delar av väggarna och målade andra delar ovanpå det. Så du kan rita vidare, det ska vara samma tätskikt i hela badrummet oavsett vad du väljer att sätta för ytmaterial utanpå.
Vår plattsättare satte LIP tätskiktfolie på alla väggar. Sedan kaklade vi delar av väggarna och målade andra delar ovanpå det. Så du kan rita vidare, det ska vara samma tätskikt i hela badrummet oavsett vad du väljer att sätta för ytmaterial utanpå.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Jajamen 
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Jobbet med vårt tätskikt är fångat på film också för säkerhets skull 
https://www.byggahus.se/bygga/montera-tatskiktsfolie-badrum
Och den här kan du läsa: https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/vaelja-raett-taetskikt-till-badrummet.3983/
https://www.byggahus.se/bygga/montera-tatskiktsfolie-badrum
Och den här kan du läsa: https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/vaelja-raett-taetskikt-till-badrummet.3983/
"Nej, använd inga material som inte ingår i målningssystemet. Ett våtrumssystem är testat och godkänt i sin helhet. Följ färgleverantörens utförandeanvisning för det aktuella systemet." - MVK
Ska du måla i badrummet skall du följa det system som fabrikanten rekommenderar. Så jag skulle påstå att det visst är 2 olika tätskikts system beroende på vad du ska ha för ytbeläggning.
Ska du måla i badrummet skall du följa det system som fabrikanten rekommenderar. Så jag skulle påstå att det visst är 2 olika tätskikts system beroende på vad du ska ha för ytbeläggning.
Fick detta svar av Badrumsbesiktningar.se
"Det funkar om du väljer ett system för målat ytskikt för den delen som ska målas typ Flugger, Alcro, Nordsjö etc. Beroende på vilka delar så blir det krav på VA eller VT system (Vattentät/Vattenavvisande) Viktigt att man får till ett bra överlapp mellan väven och tätskiktet avseed för keramisk beklädnad. Tänk på att även använda fästmassa avsedd för natursten!"
Dom kommer också göra besiktningen av badrummet och med sina engagemang i div branschgorganisationer samt utbildningar så väljer jag att lita på det svaret.
"Det funkar om du väljer ett system för målat ytskikt för den delen som ska målas typ Flugger, Alcro, Nordsjö etc. Beroende på vilka delar så blir det krav på VA eller VT system (Vattentät/Vattenavvisande) Viktigt att man får till ett bra överlapp mellan väven och tätskiktet avseed för keramisk beklädnad. Tänk på att även använda fästmassa avsedd för natursten!"
Dom kommer också göra besiktningen av badrummet och med sina engagemang i div branschgorganisationer samt utbildningar så väljer jag att lita på det svaret.
Det låter helt rätt!
Det är sant och det lär aldrig hända någonting.. Men hängslen och livrem som man sägerJonatan79 skrev:
Sjukt att dessa rekommendationer har blivit mer som en lag eftersom försäkringsbolagen går efter deras rekommendationer.
Klicka här för att svara