Byggahus.se
Mycket trevlig beskrivning av hela ditt projekt. Har själv jobbat en del med Fibo-Trespo skivorna, dom är helt ok. Aldrig hört snacket om att BKR och GBK klagat på tätningen mot golv som någon påstod, det tror jag bara är ett missförstånd från den personen. Du har ju ett uppvik bakom skivan oavsett om du har plastmatta eller klinker.

Här kommer ett säkerhetsdatablad till Fiboclean-sprayen som du inte hade fått tag på.
http://www.boandren.se/upl/file/Sikkerhetsdatablad for FiboClean.pdf

Själv kan jag rekommendera fibo-wipes. Dom är klockrena att göra rent skivorna med, tar bort märkena som kan bli från tätmassan i skarvarna om du får lite hinna på den.

Toppensnyggt badrum, hoppas ni blev nöjda!
 
Kan bara instämma att du fått till en riktigt bra beskrivning. En sak som jag dock inte gillade var att använda vanligt hushållspapper till att torka rent med, luddade av sig i tätmassan. Efter att jag förbrukat åtskilliga behållare Fibowipes och Fiboclean, som för övrigt är svindyra, körde jag med utspädd t-röd i blomspruta och våtservetter för målarfärg till en bråkdel av kostnaden. Tog du upp deras bristfälliga instruktioner med Byggma när de besökte dig, fick du isf. något vettigt svar?
 
Då jag inom en framtid skall monter skivor i badrum och tvättstuga så är din erfarenhet av stort värde. Hoppas bara på att mina snickerikunskaper ligger nära 6 eller lite över.
Du skrev att skivan borde vara fräst i nerkanten när man har plastmatta på golvet. Provade du att göra det, eller har någon annan gjort det? Med en överhandsfräs borde det inte vara omöjligt. Jag kommer att prova det på spillbitarna som blir när längden skall justeras.

För övrigt kan jag bara instämma i den övriga hyllningskören. Snyggt jobbat.
 
Hej, valter53!
Med en överhandsfräs skulle det fungera.
Men jag tror inte man ska ge sig på det, det borde vara designat i skivan från början. Eftersom skivan även har ett vatten/fukttätande skikt på baksidan, och garantierna försvinner i och med denna modifiering.
Om man ändå gör denna modifiering ska man se till att täcka råytan med fibo seal och låta det torka ordentligt innan montage.

Att tillägga är att både plastmatta och tätskikt av folietyp gör att det bygger ut från vägg, inte bara med plastmatta alltså.
Och sockelprofilen i sig bygger ca. 2mm.

Och tack för feedbacken på mitt bygge.
 
Redigerat:
Saffady skrev:
Kan bara instämma att du fått till en riktigt bra beskrivning. En sak som jag dock inte gillade var att använda vanligt hushållspapper till att torka rent med, luddade av sig i tätmassan. Efter att jag förbrukat åtskilliga behållare Fibowipes och Fiboclean, som för övrigt är svindyra, körde jag med utspädd t-röd i blomspruta och våtservetter för målarfärg till en bråkdel av kostnaden. Tog du upp deras bristfälliga instruktioner med Byggma när de besökte dig, fick du isf. något vettigt svar?
Hej, Saffady!
Nej, jag har inte återkopplat till byggma angående instruktionerna, men jag är övertygad om att de vet om denna forumtråd. :)
Du har helt rätt med att det fungerar lika bra med T-röd, men man ska vara mycket försiktig så man inte spiller T-röd på plastmattan, det resulterar i fläckar.
Att täcka golvet med täckpapp av kartongtyp med plastskikt är ett måste.

Hur går det för dig och ditt bygge?
 
Redigerat:
Valter53, jag funderade på en sak till om man planfräser längst ner på skivorna.
Ansatsen på sockelprofilen blir för djup, när du monterar skivorna så kommer profilen att sticka ut.
Jag kom på en bättre ide, utan att garantin äventyras eller problemet beskrivet ovan inträffar. Plywood finns ju i spannet om 9-27 mm tjocklek, sätt plywood men lämna >150mm nertill, sedan sätt plywood nertill med skillnaden i tjocklek av vad matta+profil bygger. Lite mer jobb men det löser problemet!
 
Olika tjocklek på plyfan! Smart!
Synd att tipset kom lite för sent. Jag monterad sista plyfaskivan i dag och tänker inge göra om.
 
valter53 skrev:
Olika tjocklek på plyfan! Smart!
Synd att tipset kom lite för sent. Jag monterad sista plyfaskivan i dag och tänker inge göra om.
Synd!
Men du kan ju alltid köra med cirkelsågen längst ner, ca 150mm...
 
cust3000 skrev:
Hej, Saffady!
Nej, jag har inte återkopplat till byggma angående instruktionerna, men jag är övertygad om att de vet om denna forumtråd. :)
Du har helt rätt med att det fungerar lika bra med T-röd, men man ska vara mycket försiktig så man inte spiller T-röd på plastmattan, det resulterar i fläckar.
Att täcka golvet med täckpapp av kartongtyp med plastskikt är ett måste.

Hur går det för dig och ditt bygge?
Enligt Byggma så var det exakt därför de slutade rekommendera t-röd. Roliga är att om du kollar norska instruktionerna så är de lite annorlunda än de svenska, mer frikostiga. Jag har fallit lite på målsnöret. Mitt bygge är i princip klart förutom några lister. Så badrummet går att använda men jag har som du kanske sett inte skrivit något mer i min tråd innan det är fotoklart. Snart så...
 
Överslagsberäkningen, initialt, satte jag en budget på 65,000.- och det blev ~11% dyrare.

Kostnadsredovisning:

Blandare, wc, möbler, duschdörrar, Fibo trespo + lister mm.
30570.-

Reglar, plyfa, skruv, isolering mm.
5457.-

El
8796.-

Färg, fog:
1958.-

Badrumsmatta, arbete (med rot), flytspackling, mattpaket:
4938.-

VVS, (nya avlopp samt helt nytt vatten, med rot)
20791.-

Total summa:
72,510.-

Tack alla er som följde bygget.

Speciellt tack till Saffady som gav mig tips och inspiration samt gav mig värdefulla tips om monteringen av Fibo Trespo skivorna.

Jag vill även rikta ett stort tack till personalen och Isabell, på bygghemma.se.
Ni skötte er verkligen exemplariskt med mina felbeställningar och de varorna som var transportskadade.

Tack även till Tobias på Söderköpings Energi och VVS för ett proffsigt utfört arbete samt den goda förståelsen för hur en lekman som jag ville ha det.

Over and out!

Ps Tveka inte att ställa frågor om ni funderar på att sätta Fibo Trespo ds
 
Redigerat:
  • Gilla
Salix7 och 3 till
  • Laddar…
Har funderat på nivåskillnaden när man har plastmatta på golvet.
Som jag tolkar monteringsanvisningen kan man sätta skivorna direkt på reglarna, då skulle en masonitremsa under varje skarv kunna ta upp nivåskillnaden.
Någon som provat?
Snart kommer min golvläggare
 
cust3000 cust3000 skrev:
Överslagsberäkningen, initialt, satte jag en budget på 65,000.- och det blev ~11% dyrare.

Kostnadsredovisning:

Blandare, wc, möbler, duschdörrar, Fibo trespo + lister mm.
30570.-

Reglar, plyfa, skruv, isolering mm.
5457.-

El
8796.-

Färg, fog:
1958.-

Badrumsmatta, arbete (med rot), flytspackling, mattpaket:
4938.-

VVS, (nya avlopp samt helt nytt vatten, med rot)
20791.-

Total summa:
72,510.-

Tack alla er som följde bygget.

Speciellt tack till Saffady som gav mig tips och inspiration samt gav mig värdefulla tips om monteringen av Fibo Trespo skivorna.

Jag vill även rikta ett stort tack till personalen och Isabell, på bygghemma.se.
Ni skötte er verkligen exemplariskt med mina felbeställningar och de varorna som var transportskadade.

Tack även till Tobias på Söderköpings Energi och VVS för ett proffsigt utfört arbete samt den goda förståelsen för hur en lekman som jag ville ha det.

Over and out!

Ps Tveka inte att ställa frågor om ni funderar på att sätta Fibo Trespo ds



Jag undrar hur ni gjorde vid takanslutningen? Har ni satt taklist? Verkar inte finnas i Fibos sortiment och fog känns ju inte aktuellt. Säljaren insisterade på 5mm rörelsemån i ovankant men det ger dålig magkänsla i duschutrymmen samt ser lite ofärdigt ut. Hur har ni gjort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.