3 203 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Unidrain vs vidaXL.se
Sida 1 av 2
Vi håller på att göra om badrummet i källaren och har kollat på Unidrain golvbrunnar. Verkar väldigt smidigt att ha brunnen på sidan istället för mitt i duschen. Den ska gjutas in i golvet. Har även sett denna https://www.vidaxl.se/e/8718475978985/vidaxl-avlang-golvbrunn-springdesign-530x140-mm-rostfritt-stal
Priset är ju avsevärt billigare typ 439:- jämfört med 3000-4000 för Unidrain. Är det någon som har erfarenhet av denna billigare variant? Är det som så oftast att man får vad man betalar för?
Tack för alla erfarenheter ni kan bidra med.
Priset är ju avsevärt billigare typ 439:- jämfört med 3000-4000 för Unidrain. Är det någon som har erfarenhet av denna billigare variant? Är det som så oftast att man får vad man betalar för?
Tack för alla erfarenheter ni kan bidra med.
Knepigt det där med billiga grejer i badrum. Är VidaXL karet i plast eller plåt? Jag tänker att en felriktad trampning kan spräcka ett kar i plast vilket gör det ännu viktigare med bra stöd under karet..
Moderator
· Stockholm
· 57 818 inlägg
Såvitt jag kan se så finns den inte i listan över godkända kombinationer av golvbrunn och tätskikt hos BKR.
Därmed så är den troligen inte typgodkänd för att användas enligt svenska regler. Därmed gäller inte din försäkring.
Seriösa tillverkare har monteringsanvisningar tillgängliga på nätet.
Därmed så är den troligen inte typgodkänd för att användas enligt svenska regler. Därmed gäller inte din försäkring.
Seriösa tillverkare har monteringsanvisningar tillgängliga på nätet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
När jag läste mer om VidaXL så verkar de vara ett blufföretag.
ÄR inte godkända hos gvk.se.
https://www.gvk.se/godkanda-produkter/vaggnara-golvbrunnar/
ÄR inte godkända hos gvk.se.
https://www.gvk.se/godkanda-produkter/vaggnara-golvbrunnar/
Nja, VidaXL säljer en massa saker och betyder inte att de är ett blufföretag. Mest bara att de säljer saker som ev inte flöljer specifika länders standarder som de inte har koll på ...Ernfrid69 skrev:
så här står det om dem
"vidaXL är en internationell webbshop med huvudkontor i Venlo, Nederländerna."
samt
"Vi säljer våra produkter till kunder i 29 europeiska länder, Förenta staterna och Australien "
Dvs de har troligen INTE anpassat sina saker efter Svenska byggregler. De säljer prylar som (kanske??) är ok i övriga Europa även här i Sverige. Att dessa ev inte följer Svensk byggstandard ... tja det är ju eg inte nått de ändrar sitt sortiment för.
Så att gå därifrån till att hävda att de är ett bluffföretag ... nja
Jag har aldrig sagt att de är ett blufföretag för att de inte följer svenska byggregler. Jag läste om dem på Internet. Väldigt många missnöjda kunder som klagade på usel kvalitet, svårt att reklamera trasiga produkter, etc. Se själv!
Men att folk gnäller på usel kvalite på produkter som kostar mindre än vad Biltema / Jula tar ... va f/n förväntar man sig egentligen?Ernfrid69 skrev:
Att det är svårt att reklamera trasiga produkter till en webshop som inte har något fysiskt i Sverige öht? Igen vad förväntar man sig??
Jo tydligen att man ska få toppenkvalite till skitpriser med butisksupport....
Nä köper man produketer tokbilligt finns det ju anledningar till att de är tokbilliga och man tar en chansning.
Då kan man fan inte gnälla om chansningen inte går hem.
Det spelar ingen roll om det är en badboll eller en rörinspektionskamera.
Det som skiljer är insatsen på din chansning.
Ta en rörinspektionskamera som exempel
VidaXL tar ca 7500 kr för sin som når 30m
En riktig en kostar 25 -30 tusen
Visst proffsvarianten för 25tusen kan ha stora marginaler ... men det är inte 15-20tusen i marginal.
Hur tror du kvaliten är på den för 7500?
Så igen. .. ett företag som säljer billiga kopior av proffspodukter på sin webhandelssida och bara finns som webhandel (och dessutom bara har säte i ett land även om webhandeln säljer till fler) ... var har ni för orimliga förväntingar???
För mig är det extremt långt från det till att de ska vara ett blufföretag.
Det är lika med OutL1.se
Fast de säljer ju även värmepumpar för 35 - 55 tusen ... så där har du chansningar i ordets rätta bemärkelse.
( att du får en fullt fungerande pump som håller efter 5-6 år är ungf som att spela en sån summa på en siffra på roulette. Ja chansen finns .. men den är fan inte stor )
Vill man inte betala för var kvalite egentligen kostar då ska man fan inte gnälla heller.