Råd om badrum sökes
En nära släkting tittar på en lägenhet. Badrummet ser fint ut vid första anblick. Det är rektangulärt och kaklat och i ett av hörnen står ett badkar med dusch (i hörnet). Jag kikar under badkaret och hittar sprickor i kaklet nära golvet. Bild 1&2 visar långsidan, bild 3 hörnet med kortsidan (på motsatta långsidan kan jag bara hitta en mycket liten spricka, ingen bild). Vad kan detta bero på? Det här måste väl undersökas av en besiktningsman eller är det redan nu varning på detta?
Tack på förhand
/Jan-Erik
En nära släkting tittar på en lägenhet. Badrummet ser fint ut vid första anblick. Det är rektangulärt och kaklat och i ett av hörnen står ett badkar med dusch (i hörnet). Jag kikar under badkaret och hittar sprickor i kaklet nära golvet. Bild 1&2 visar långsidan, bild 3 hörnet med kortsidan (på motsatta långsidan kan jag bara hitta en mycket liten spricka, ingen bild). Vad kan detta bero på? Det här måste väl undersökas av en besiktningsman eller är det redan nu varning på detta?
Tack på förhand
/Jan-Erik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Med tanke på hur klinkern är lagd gissar jag att det är ett badrum som är från 90-talet och då är dess tekniska livslängd uppnådd, dvs. man behöver räkna med att det kan vara nödvändigt att totalrenovera det genast eller snart (även om det kanske dröjer flera år innan det läcker) när man bestämmer vad lägenheten är värd. Det är också mögel i fogarna.
Sprickor kan bero på vattenskada men det kan ju också bero på att någon var oförsiktig när badkaret skulle på plats. Försök ta reda på om det är betong/lättbetong- eller träväggar.
Sprickor kan bero på vattenskada men det kan ju också bero på att någon var oförsiktig när badkaret skulle på plats. Försök ta reda på om det är betong/lättbetong- eller träväggar.
Ok tack, och jag antar att badrummet behöver besiktigas i vilket fall av en fackman? Även om det måste totalrenoveras snarast vill man ju inte köpa en lägenhet med vattenskada, eller hur?
En annan tanke jag har, vad gäller med anseende på försäkring om det är så att förra lägenhetsinnehavaren renoverat själv, gäller i så fall försäkring vid vattenskada den nye ägaren?
En annan tanke jag har, vad gäller med anseende på försäkring om det är så att förra lägenhetsinnehavaren renoverat själv, gäller i så fall försäkring vid vattenskada den nye ägaren?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
I en BRF är det föreningen som är ansvarig för att åtgärda vattenskador i bjälklagret och inne i väggar så det som återstår för den boende är tätskiktet och det som är ovanpå tätskiktet. Om badrummet är från 90-talet så är det så stora åldersavdrag att det just inte blir några pengar oavsett vems bostadsrättstillägg som belastas. Fel som upptäcks de första 30 dagarna efter tillträdet bekostas av säljarens försäkring.
På 90-talet förekom inte våtrumsintyg och liknande så det är svårt att bevisa vem som gjorde jobbet.
På 90-talet förekom inte våtrumsintyg och liknande så det är svårt att bevisa vem som gjorde jobbet.
Klicka här för att svara