Är det möjligt att göra delar av en badrumsrenovering själv och ändå få kvalitetsdokument eller våtrumsintyg?

Jag tänker att själv river det gamla, låter kompisen rörmokaren göra allt rörarbete, reglar och skivar väggar, förstärker bjälklag och lägger skiva. Därefter överlåter till plattsättare som flytspacklar, sätter tätskikt och därefter kaklar och klinkrar. Rörmokarkompisen installerar sedan dusch, wc och handfat.

Skulle ett sådant upplägg fungera? Skriver plattsättare intyg under dessa förutsättningar?

P peroande skrev:
Är det möjligt att göra delar av en badrumsrenovering själv och ändå få kvalitetsdokument eller våtrumsintyg?

Jag tänker att själv river det gamla, låter kompisen rörmokaren göra allt rörarbete, reglar och skivar väggar, förstärker bjälklag och lägger skiva. Därefter överlåter till plattsättare som flytspacklar, sätter tätskikt och därefter kaklar och klinkrar. Rörmokarkompisen installerar sedan dusch, wc och handfat.

Skulle ett sådant upplägg fungera? Skriver plattsättare intyg under dessa förutsättningar?
Kanske, kanske inte. Enda sättet att veta säkert är att involvera tilltänkt plattsättare på ett tidigt stadium.

De plattsättare jag haft hos mig har låtit underentreprenörer sköta de momenten men de har då såklart valt underentreprenörer som de litar på och vet gör ett bra jobb. Inte lika uppenbart att de vill skriva intyg om det är någon random person som gjort underarbetet. Så kontakta plattsättaren först är mitt råd

P peroande skrev:

Det tycker jag borde funka.
Får man flytspackla och framförallt sätta tätskikt så är det väl lugnt.

Du ska nog vara noga med att dokumentera allt så inte det blir ord mot ord vid en ev skada.
Plattsättare kommer ju oftast när det är färdigsnickrat

P peroande skrev:

Ja det kan han!
Men tycker plattsättare att underlaget är för dåligt så kanske det får göras om.

Det viktigaste som privatperson är att dokumentera med foto vilka produkter du använder och metoder.

Jaha set där "värdefulla dokumentet" igen.
Jag gjorde allt själv förutom rördragning, flytspackel och mattläggning.
Fick jag nått dokument?
Jag vet inte jag har fått en del räkningar och kvitton. :poop:

P peroande skrev:

Vem kräver intyget? Om du bor i villa har du full rätt att göra allt utom elen själv. Man dokumenterar och vid en ev skada är det upp till försäkringsbolaget att bevisa att du inte följt dåvarande branschregler

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
H
Själv påbörjade jag rivning i våras av vårat badrum och har byggt upp allting själv tills det var dags för flytspackling vilket jag av inte ville testa på själv. Mattläggaren som flytspacklade kommer även såklart montera matta på golv och vägg. Nog hade det varit bra med ett intyg på det arbetet han själv utfört. Men allt som jag innan har byggt upp har jag fotat och dokumenterat så även om det skulle bli ett ofullständigt intyg eller inget alls så borde ändå en framtida köpare vara trygg med att det är korrekt utfört och att försäkringsbolaget inte behöver oroa sig.

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Låter som att det är en möjlig väg att dela arbetet som jag tänkt. Får helt enkelt kolla med plattsättare vad de säger. Nästa fråga blir hur mycket pengar man sparar på upplägget. Tänker att rivning och uppbyggnad fram till flytspackling och tätskikt måste handla om i alla fall en veckas arbete för en snickare?

T TheGame skrev:
Jaha set där "värdefulla dokumentet" igen.
Jag gjorde allt själv förutom rördragning, flytspackel och mattläggning.
Fick jag nått dokument?
Jag vet inte jag har fått en del räkningar och kvitton. :poop:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem kräver intyget? Om du bor i villa har du full rätt att göra allt utom elen själv. Man dokumenterar och vid en ev skada är det upp till försäkringsbolaget att bevisa att du inte följt dåvarande branschregler
Jag har fått uppfattningen att flera försäkringsbolag kräver dokument numera. Stämmer inte det? Har också hört att bostadsköpare vill se intyg. Nu planerar vi visserligen att bo kvar många år så då blir intyget ur försäljningssynvinkel kanske inte så intressant.

P peroande skrev:
Jag har fått uppfattningen att flera försäkringsbolag kräver dokument numera. Stämmer inte det? Har också hört att bostadsköpare vill se intyg. Nu planerar vi visserligen att bo kvar många år så då blir intyget ur försäljningssynvinkel kanske inte så intressant.
Det har inte jag hört. Intyget kan du torka dig i baken med om firman inte finns kvar när det blir en skada, det garanterar inte att jobbet är rätt utfört heller….

• Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
H
P peroande skrev:
Nästa fråga blir hur mycket pengar man sparar på upplägget.
Beror på hur komplicerat allt blir såklart. Mitt tog betydligt längre tid att riva och bygga upp men då tog jag det försiktigt, samt att det var främst på helger då det fanns gott om tid på hela dagen. I mitt fall var det även en hel del andra saker som flytt av avloppsavluftning uppe på vinden, kapa och plugga gamla vattenrör samt övriga klurigheter som krävde betänketid. Sen har det påverkat hela utsidan av badrummet och en hel del rivning i källaren för att få åtkomst till vattenrör

Sen ju mer man gör själv, desto mer lär man sig och kan ta sig an fler saker och därmed sparar pengar dom kommande 30 åren :cool:

Mitt bygge har dock tagit hårt på familjen, det ska jag inte ljuga om. Hade jag kunnat så hade jag backat i tiden och lejt ut mer jobb men när det är som det är så är jag är ändå glad och nöjd att jag kom så långt helt själv. Så har du en käresta där hemma, konsultera där innan hur tankegångarna går. Min sambo trodde att vi skulle trycka på en knapp, betala 300k och låta folk göra jobbet "som alla andra människor gör". Ändå vet hon att jag hänger på Byggahus :thinking:

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
H Huspappan skrev:
Min sambo trodde att vi skulle trycka på en knapp, betala 300k och låta folk göra jobbet "som alla andra människor gör". Ändå vet hon att jag hänger på Byggahus :thinking:
Haha klassiker.
Då berättar du att man betalar inte 300k om man kan göra saker själv. Dessutom är det bevisligen ingen garanti man får kvalité eller ens rätt hur mycket man än betalar.
Respekt åt alla som gör saker själv så myclet som man kan :cool:(y)

• Gilla
Huspappan
  • Laddar…
T tergo skrev:
Vilka försäkringsbolag kräver våtrumsintyg eller kvalitetsdokument för att ersätta vattenskada i badrum? | Byggahus.se
Tack. Hade missat den artikeln. Endast ett bolag verkar kräva intyg.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.