3 326 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Våtrumspackel eller vanligt spackel innan kakling?
Hej,
Vi renoverar vårt badrum och har satt upp nytt våtrumsgips. Jag har spacklat alla skarvar med våtrumsspackel och remsa då vår plattsättare sa att det skulle vara spacklat.
Inser nu att man kanske inte skulle använt våtrumsspackel?
Det är ganska stora skarvar med mycket spackel.
Vad säger ni om dilemmat här, är det bara slipa ner rubbet och börja om med vanligt spackel?
Eller slipa så noga jag kan så skarvarna blir små?
Firman verkar inte bry sig men är rädd att kaklet lossnar i framtiden.
Vi renoverar vårt badrum och har satt upp nytt våtrumsgips. Jag har spacklat alla skarvar med våtrumsspackel och remsa då vår plattsättare sa att det skulle vara spacklat.
Inser nu att man kanske inte skulle använt våtrumsspackel?
Det är ganska stora skarvar med mycket spackel.
Vad säger ni om dilemmat här, är det bara slipa ner rubbet och börja om med vanligt spackel?
Eller slipa så noga jag kan så skarvarna blir små?
Firman verkar inte bry sig men är rädd att kaklet lossnar i framtiden.
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Det skall helst inte vara spackel alls, eller ett cementbaserat, typ husfix eller liknande. Våtrumsspackel och ”vanligt spackel” är avsett att måla på, och har låg hållfasthet.
Som sagt, inget spackel behövs och särskilt inte våtrumsspackel eller vanligt sandbaserat spackel utan det ska vara ett cementbaserat spackel i så fall.
Är du säker på att det är en plattsättare du har att göra med?
Är du säker på att det är en plattsättare du har att göra med?
T tank77 skrev:
H hempularen skrev:
Tack för svar hurrni. Blir rådet här att slipa ner rubbet och plocka bort remsor, eller tror ni det räcker att jag slipar så gott jag kan men lämnar kvar remsorna?!
Han har inte sagt vilken typ av spackel jag ska använda så kan kanske inte direkt klandra honom här. Han förutsatte kanske att jag visste att den skulle vara cementbaserad.
Om din plattsättare inte är tveksam då ska du inte heller vara det. Det finns ingen anledning att tro att spacklet skulle losnna bara för att det finns tätskikt och kakelplattor på. Jag har iaf aldrig hört talas om det även fast det kaklas flitigt på vanligt spackel utan tätskikt i de flesta kök.H husdalen skrev:Tack för svar hurrni. Blir rådet här att slipa ner rubbet och plocka bort remsor, eller tror ni det räcker att jag slipar så gott jag kan men lämnar kvar remsorna?!
Han har inte sagt vilken typ av spackel jag ska använda så kan kanske inte direkt klandra honom här. Han förutsatte kanske att jag visste att den skulle vara cementbaserad.
Klicka här för att svara