Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
imported_Byggaren: [citat] Jepp! Både snölast och vindlast + egentyngd är avgörande för konstruktioner givetvis. Dock verkar inte alla krafter i samma riktning och på samma gång - beräkningsmässigt och praktiskt. Och jepp igen. Låg taklutning ger ökad kraft för vindlyft. Speciellt vid en så öppen byggnad som en carport. Där fungerar taket på samma sätt som en flygplansvinge med sug på ovansidan
79:an: Var på en betongstation nyligen, där hade dom nånting som såg ut som större uträtade häftklammers som dom tillsatte i betongen när den fylldes i bilen. Enligt dom som jobbade där så ersatte dom armeringen vid t.ex. gjutning av platta.
pere: Japp nu har jag bestämt mig. Precis innanför porten kommer jag att skruva fast ett fyrkantsjärn 15x15 el lik. Med hjälp av snabbsten kommer jag att "gjuta" ett fall ca 150-200 mm ut från järnet. Jag drar nog ner ett antal skruv som sticker upp ca 5-7 mm och fäster lite hönsnät som improviserad armering. I garaget kommer jag sedan att lägga klinker i anslutning till fyrkantsjärnet. Tror
Johan47: Hej, Har inte använt forumet för några frågor förut men tänkte det var dags att utnyttja kunskapen som finns på forumet. Har fått bygglov för att riva vår befintliga tillbyggnad och bygga upp en ny tillbyggnad på 4,30 x 12,17 som skall innehålla ett garage, ett rum och groventre enligt den bifogade enkla ritningen. Taket måste vara med platt konstruktion och skall ha plåt.
Maeckie: Om ni inte har något krav på att den måste vara klar imorgon så kan man kanske vända sig till närmaste gymnasieskola. När jag gick gymnasiet hade jag som tillval sista året rita/bygga/sälja en friggebod. Han som beställde den köpte in allt material och körde till, sen byggde vi den där, transporterade den i moduler hem till honom och monterade. Kanske är ett alternativ, då kan ni
snubben11: Jag byggde en gäststuga på 20 kvm plus loft på 12 kvm. Då följde jag byggbeskrivningen enkelstugan men ändrade takvinkeln till 45 grader. Gjöt plintar och byggde lösvirke. Det gick på 96000 kr +(3600 kr för bygglov och bygganmälan) jag gjorde allt själv inklusive elen. Ingen VA Nu funderar jag på att bygga ut mitt lilla hus (30 kvm) med 45 kvm till sammanlagt 75 kvm. Utbyggnaden blir
mats n: hej! vi åller på att bygga ett garage med förråd och med övervåning, tot. 7,5*13,2 m. jag har monterat en golvbrunn i garagedelen.sedan har jag 2 st förråd jämte. i det sista förådet kommer avlopp, vatten el, kulvert, fördelare osv. upp.så långt ok.men sedan har vi fått rådet att ställa ut värmepumpen, beredaren där med. det lät väldigt bra, för då frigörs lite mer plats i
imported_Soren: Har också varit och tittat på dessa färdiga bodar. Kan bara hålla med föregående, bygg eget med lösvirke istället! har själv byggt två små bodar och det är inte speciellt svårt... Kostar ungefär lika mycket men blir betydligt bättre då man använder kraftigare virke.
pere: Precis, min jämförelse haltar lite, men det är ändå intressant för garaget skall inte vara ett varmgarage utan jag tänker köra med bara lecastommen och minsta möjliga isolering (kostnad) i taket. Syftet är bara med hjälp av en värmefläkt hålla frostfritt i garaget där jag skall ha trädgårdsmöbler, gräsklippare, cyklar, verktyg en bil då och då osv. I tidigare hus hade jag ett
Beppo: Många gamla hus har ju masoniskivor utanpå med lockläckt som håller skivan på plats. Skivan blir ju bucklig efter ett tag men men... Med stående gles cc 30 så har du ju perfekt för att sätta lockläcktena i sedan och klämmar bra lär det göra samtidigt som du får en luftspalt. Väldigt billigt och funktionellet skulle jag gissa på.
andersmc: Vad festligt att få sitt bygge faktagranskat in i minsta detalj! Det syns väldigt dåligt på bilden, men gavelplåten går runt på baksidan. Dessutom ligger där en klutt fogmassa, men den kom dit efter att jag tog bilden. Det syns inte heller hur blecket sitter fast, men det ska fästas med fönsterbleckspik.
Kallebo: Finns det något företag som säljer byggsatser till friggebod som är lite roligare än de "vanliga"? Med byggsatser menar jag satser i stil med fiskarhedens husbyggsatser.
jimmylenn: http://www.solarventi.se/ verkar vara en intressant lösning
Mikael_L: [citat] Jag misstänker att värme också påskyndar åldrandet, håller med KOW. Är isoleringen ovanför så blir det väl dock inte så supervarmt. Tak under 22° måste väl ha limmad underlagspapp, men det kanske man sätter ändå, då priset inte skiljer så väldigt mycket. (Har jag för mig, ska tilläggas)
andersmc: I ett förråd? Måla över alltihopa. Det duger. Känner du dig riktigt lyxig kan du sätta glasfiberväv (det duger fint med andrasortering) innan du målar.
e98haj: Finns det någon som vill dela med sig av Borohus garageritning som heter GC48?
P-plats: Hmmm.... Kan ju inte va två Niklas från trakterna som kallar sig BARRET! ;) Att göra som du tänkt borde inte ställa till några bekymmer men det är ju ändå endel jobb. Att sedan isolera taket är ju inga större problem heller. enda tanken som slår mig är att blir inte garaget välldigt långsmalt, kallas det dubblegarage eller lurar bilden?
kanis: det har Du rätt i.. behöver ju inte göra det svårare än att fästa hjulmuttern i skruvstädet..
styrman1: [citat] Jag håller inte alls med. de sista kvadratmetrarna blir alltid billigast. det är mycket "kostnader med VA, El; telefon, bygglovskostnader, kök och badrum. Även framkörningar av betongbil och liknande gör att det lönar sig rätt bra ju större man bygger. inom rimliga gränser.
fsn: Jag får snart mitt garage från Arvidssons Snickeri. 42 kvadrat isolerat 95mm och 240mm i taket, spån och gips invändigt. två Crawford G60 portar och en dörr, inga fönster. Dosor och elrör fördraget i väggar. Jag får hålla med ett par snickare för stomresning men kran ingår. Råsponttak, takpannor och plåt, hängrännor mm ingår. Plattan ingår inte. 120' känns förhållande
KnockOnWood: Hej Guhav, kul att du letar upp flera år gamla trådar för att ge den slutgiltiga lösningen ;-) Tänk dock på att det du försöker stänga ute också blir instängt i väggen och aldrig torkar ut. In i konstruktionen kommer det tyvärr alltid. //KoW
billy_baver: Nja, det beror väl på. Om man låter allmänheten spela boule mot betalning hemma i sin trädgård passerar man definitivt en gräns. Då ändrar man markanvänding till någon sorts mer eller mindre kommersiellt service- eller handelsändamål. Men gissar jag rätt handlar detta om glada amatörer hemma hos en kompis, som frågeställaren råkar ha som granne. Och då instämmer jag med
Västerhaninge 17: Vill nog inte rekomendera dig någonting ang dimensioner på ett hus där folk skall vistas. För att beräkna hållfastheten till en så stor byggnad behöver du nog anlita en konsultfirma som räknar på laster åt dig. Tycker dina golvbjälkar verkar lite klena ,men vet ej hur dina plintar står? Kolla denna sida www.byggteknikcentrum.se
larsselin: Jag byggde en Jabo Combibod och fick då med en "plintskiss". De menade att man skulle gjuta 12 plintar att ställa den på, vilket jag gjorde. Har du inte fått en sådan skiss, kanske den finns på Jabos hemsida http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/www.jabo.se. Där hittade jag i alla fall min. Jag göt plintarna cirka en halvmeter, men jag har grus med stora stenar i
RRLasse: Du bör ha en lutning från porten så det inte sammlas vatten där som kan frysa vilket medför att du inte får upp porten. Gjuta en klack är nog ingen bra ide. Antingen bila bort lite eller så kör du med en vinkelslip och betongskiva för att få bort betongen. Behöver inte vara så kraftig lutning. Bara så det inte sammlas vatten där. Missade själv lite på lutning när jag gjöt min