Lindhult
Lindhult: Jaha ja, Det är ju märkligt. Jag satt o letade en sådan här tråd och letade på avloppssidan men så dyker den här upp på garagesidan. Jag fick i alla fall svaren här och jag tror att din lösning bobbi91 är lite väl tilltagen för mitt bygge. Jag kommer nog att köra på den enklare varianten med lite djupare första rör som visas ganska tidigt i tråden. Jag pratade med
15 svar · 25,6k läst
·
K
Kezz: Mer om NOMO Snörasskydd här: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/75358-har-ngn-anvaent-dessa-snoerasskydd.html
2 svar · 3,5k läst
F
froven: Mmm, det var den typen av svar jag var rädd för. ;) Jag är inte bara en oduglig hemmapulare, jag är lat också...:D //Peter
2 svar · 1,5k läst
K
ktm525: ser bättre ut:):)
10 svar · 2,0k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Tycker det var mycket klent virke på Trähusets friggebodar. Ja, det är inte bara just de utan alla friggebodstillverkare. 4 takstolar på en bod som är 6,35 meter!! Det är verkligen inte mycket. Vi har på vår friggebod som är 7,5 x 2 meter med låglutande tak, 4,5 grader, 8 stycken "takstolar" som är 45 x190mm. Stolparna är 45 x 145mm. Råsponten och väggpanelen 21-22mm. Nu bor vi i
22 svar · 43,5k läst
·
A
andi: Jag funderar på att bygga en friggebod i funkismodell på ca 15-16 kvm. Skulle gärna vilja ha en som är lite bredare(djupare) än Jabos funkis. Är det någon som vet var man kan få tag på någon ritning , bilder ??
0 svar · 27,0k läst
Z
imported_Byggaren: Är det inte enklast att bygga det av lösvirke och sätta fjällpanel på själv? Grunden/plattan ska du ju ändå bygga på plats. Den ingår inte i byggsatsen. Sen har du en syll som väggreglarna ska stå på och ett hammarband över dem som takstolarna vilar på. Eftersom taket är enkellutande kan du troligen klara dig med enkla bjälkar i lutning om bygget inte är bredare än 4,5 meter.
1 svar · 7,0k läst
·
B
Banders: Hej, Håller på att planera garaget och har nu kommit till garageporten. Det kommer att bli en takskjtuport ca 2,5 meter bred och ca 2,1-2,2 meter hög (eller vad nu som är standard). Dock har jag fundering på att välja en takskjutport med dörr inbyggd då jag har svårt att få plats med en separat dörr (se exempel
0 svar · 14,3k läst
D
danielr112: 22mm spånskiva är ganska tåligt och räcker långt. Men ska du göra det minsta grovjobb där du kommer att slå mot den eller ha något som inte är så utbrett skulle jag antingen ta någon gedigare bänkskiva. ev 2 st 22mm lr 1 st 34mm
6 svar · 7,4k läst
I
injonil: Inga problem! Titta t ex på Källviksdörren. Bara att välja en 10-graders och en 18-graders med samma utsida. Finns säkerligen fler märken med samma koncept.
1 svar · 1,7k läst
M
Musse_65: Kolla in http://www.fritidhem.se/ kanske finns nåt som passar. Har just byggt en carport från dom och det var prima kvalitet kan jag säga.
3 svar · 2,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Du kan kolla här, så får du mer utförligt vad jag kom fram till, kolla även den inlänkade bygga-hus-tråden. http://www.byggahus.se/forum/bygglov/90077-foenster-ei30.html
5 svar · 12,0k läst
Immobil
Immobil: Ventilera även väggarna med springor, då torkar veden snabbt. Egentligen är det viktigast, att du har ett tätt tak. ;)
2 svar · 3,3k läst
R
robsarve: Det beror ju lite på hur huset ligger på tomten och förhållanden med vind och sol på platsen, har man två huskroppar kan man ju använda dem för att skapa skyddade uteplatser av olika slag.
6 svar · 4,3k läst
J
jormah01: Ska du ha takskjutport även för den lilla? Tiden att öppna den är lika lång som för den stora porten så det känns lite onödigt, för det är bra mycket smidigare att ha en vanlig dörr vid sidan av din stora port.
2 svar · 1,5k läst
A
andersmc: [citat] Det stämmer. Jag har försökt få offert från Byggmax, men de svarade att de inte lämnar några offerter. Iofs var de billigast ändå, men det var ett par år sedan, så marknaden kanske har ändrat sig.
18 svar · 4,0k läst
B
billy_baver: Hyllpris på material i bygghandel motsvarar 30-50 procent av leverantörens totalpris. Intressant affärsidé!
1 svar · 1,3k läst
W
Wester: [citat] Hur högt blir er garage totalt med de inner måtten? 5 meter ?
2 svar · 1,7k läst
L
Lamok: [citat] Vi köpte 13-kvm modellen och betalade 14.000 när Bauhaus körde en kampanj på den. Sedan har det ju gått lite mer till papp, färg, plintar och sånt. Dock fortfarande nöjd efter en sommar med finskt förråd! ;)
9 svar · 14,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Hmmm, 9 st 5 meters takstolar för 6000:- inkl frakt ! :eek: Inte en chans att jag skulle snickra ihop några själv istället ... :) Du får knappt materialet för de pengarna, till takstolar använder man ofta K-klassat virke. Bara spikplåtar och ankarspik till dessa takstolar smäller iväg en tusenlapp. Om dom inte kan leverera till då du behöver dom, kommer det i annat läge, men annars
5 svar · 3,9k läst
·
Faidros
Faidros: Finja har fina byggbeskrivningar för mindre byggnader: http://www.finjabetong.se/Page____1001.aspx?PageID=57
1 svar · 3,1k läst
FredrikR
FredrikR: Det är ju praktiskt att ha en för smält och regnvatten som rinner av bilen.
5 svar · 2,3k läst
D
Donald Trump: Förråd under uppförande och funderar på innergolv. Bygger en isolerad bod på ca 2,6x3,7 med 45x120 på cc60 i bärlina och bjälklag. Funderar nu på golvmaterial? Det tänkt är att lägga syllen ovanpå innergolvet och jag funderar nu på materialvalet då jag vill undvika att fukt tränger in genom innergolvet då det vid yttervägg hamar mellan syll och bjälklag. Funderade på råspont
0 svar · 2,0k läst
B
buildman: Det kom från honom innan han (vi båda) insåg orimligheten i det. ojniemin
19 svar · 7,5k läst
H
hgr_73: OK, tack för svaren! Då kör jag på antalet rekommenderade plintar.
32 svar · 49,3k läst
·
M
miry: jag ideotförklarar aldrig någon för jag tycker att vissa brukar göra det mot mig när jag ställer frågor om hur saker ska tolkas i olika saker och källare borde väll inte ett lite nersänkt golv räknas som för är det inte först när det blir 2/3 under marken som det räknas som källare ? sen blir drenering en annan femma som kan bli lite jobbit och det är altså upp till de olika
8 svar · 6,4k läst
H
husiare: Hej, Vet inte riktigt under vilken rubrik mitt projekt hör hemma. Men börjar här. Håller på att bygga ett garage vilket på ovanvåningen kommer innehålla relax/ bastu samt ett trädäck. Det jag nu lurar över är konstruktion av bjälklaget, har en lösning som ses på bilderna, dock innebär det att det blir väldigt högt, men ger ett tillräcklig fall under däcket. Är det någon som
0 svar · 3,9k läst
·
B
buildman: Jag hoppas jag tillåts sno denna tråd litegrann... Jag undrar hur bra isolering leca är. Om man ska ha uppvärmt garage så blir det inte lite väl mycket förluster om man ska ha ett varv leca under stommen? ojniemin
16 svar · 38,6k läst
B
buildman: Ingen bardisk tack! :) Tack för tipset om plattjärn! Billigt och fungerar säkert som du säger Byggaren. ojniemin
6 svar · 5,0k läst
Mixar´n
Mixar´n: Skaffa dej bara ett luftgevär med utg. hastighet över 180m/s så kan du statuera exempel med skatorna
6 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.