Dags att resa en liten förrådsbod (ca 4,5 kvm). Skall bara vara en stomme med stabiliserande skivmaterial till ytterväggar hade jag tänkt. Skivorna ska fästas direkt i stommen. Alltså ingen isolering eller innerväggar. Då jag aldrig arbetat med dagens skivmaterial undrar jag nu om OSB-skiva som målas med täckfärg eller falu rödfärg kan fungera som yttervägg. Eller finns det andra skivmaterial som lämpar sig bättre till mitt projekt? Kan tänkas bli lockläkt utanpå för att täcka skarvar och få det att nästan se ut som panelad fasad.

Skall kommentera oxå att boden ska ligga mycket undanskymd så om skivmaterialet inte är det vackraste gör ingenting.

Tips och idéer mottages tacksamt!

/Thomas

OSB med falurött funkar ju. Har byggt nått sånt själv och det är billigt.

Dock skall jag göra något liknande som du nu och tänker använda formplywood. Dubbelt så dyrt men ingen målning och just inget underhåll.

Det gläder mig att falu rödfärg ska funka! Gillar helst att hålla mig till denna klassiker. Så får det väl bli då om inte någon annan har ytterligare något tänkvärt alternativ på skiva?

Många gamla hus har ju masoniskivor utanpå med lockläckt som håller skivan på plats. Skivan blir ju bucklig efter ett tag men men...

Med stående gles cc 30 så har du ju perfekt för att sätta lockläcktena i sedan och klämmar bra lär det göra samtidigt som du får en luftspalt. Väldigt billigt och funktionellet skulle jag gissa på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.