Har byggt garage med 190mm leca och 200mm isolerad platta. Två mindre 2-glas velfac och en dörr. 2 x fullisolerade takskjutportar.

Jag har tänkt att hålla temperaturen på rätt sida 0 strecket bor i sydvästra skåne.

Hur dimensionerar jag isoleringen i taket i förhållande till resten?

Tror att 350 mm är byggnorm.

Det låter mycket! Speciellt när mina limträbalkar är 56x270. Jag har fått råd av byggmarkanden om bjälklagsskivor om 170 mm och då blir det en rejäl luftspalt om 100 mm

Peronligen skulle jag nog hellre ha 75mm isolering till istället för luftspalten men men

Det räcker ju med 1" som luftspalt och då kan du ju fylla hela facket sedan med isolering och regla på med en 45x45 så har du ca 290mm isolering.

Ja det var precis detta som jag inte kan bedömma själv. Jag kan ju isolera in absurdom genom att bara bygga på limträbalkarna. Men vad kan balansen tänkas ligga på isolering vägg/tak? Om jag bara har en t-shirt på mig går jag inte ut i smällkalla vintern även om jag kan sätta på mig den allra varmaste yllemössa - det hjälper liksom inte!

Du har ju 190mm leca så 145+45 i stommen kan väll vara lämpligt alt. 145 om du anser att det är tillräckligt och så dubblaskivor så har du en sockelkant på 20mm invändigt som skydd för skivorna.

Taket är ju som sagt lika bra att fylla upp mellan takstolarna förutom en 22mm luftspalt mot yttertaket och sedan reglar på med ytterligare en 45x45 så har du tillräcklig uppåt.

Di liknelse haltar lite men jag förstår vad du menar. Kvarstår gör det faktum att isolering i taket är mer värd ur värmehållningssynpunkt. Om du går ut naken i en rysk vintermössa så lär du klara dig längre än utan mössa med rakad skalle.

Men som sagt avvägningen är ju lite knepigt. Vad skall du använda garaget till? Vad har du för värmekälla i garaget?

Precis, min jämförelse haltar lite, men det är ändå intressant för garaget skall inte vara ett varmgarage utan jag tänker köra med bara lecastommen och minsta möjliga isolering (kostnad) i taket. Syftet är bara med hjälp av en värmefläkt hålla frostfritt i garaget där jag skall ha trädgårdsmöbler, gräsklippare, cyklar, verktyg en bil då och då osv.
I tidigare hus hade jag ett garage som var helt oisolerat. Det låg visserligen vägg i vägg med huset så lite värme kom väl därifrån. Men ändock det mesta klarade sig därute pga klimatet vid öresundskusten. Skulle jag inte bli nöjd kan jag alltid som du säger regla upp väggen och utöka i taket. Jag kör nog utan gips i taket så det blir lätt att regla på lite.

Som jag ser det så får jag med en luftspalt på 22 mm plats med 240mm isolering, plast och sedan glesa det hela. Om man utgår från ca 240 vad rekomenderar du då?

Tack för inputen..

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.