HawkEye
HawkEye: Vilket blir mest ekonomiskt? En friggebod, typ timmerhus i 45mm planktimmer, c:a 17000:- ( Oisolerad, innervägg & innertak mm kommer att tillkomma ) eller Bygga själv i lösvirke, med isolering, innerpanel mm. Friggeboden ska inredas som vedeldad bastu.
0 svar · 2,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Nja, vete katten faktiskt. Med ett bygglovsfritt skärmtak förstås ett utskjutande tak över en uteplats i anslutning till bostadshuset. En vedbod har ju dessutom väggar och dörr och kan knappast tolkas som ett skärmtak. En vedförvaring däremot (ett par rader ved travat med ett litet tak av nåt slag som skydd) tror jag knappast någon bryr sig om.
5 svar · 4,5k läst
L
larsselin: Jag har just skruvat ihop en friggebod från JABO. www.jabo.se Combibod 9,7 kvm, men jag struntade i mellanväggen och satte igen bakdörren. Man fick tänka en del, men det funkade bra. Lars Selin Mölndal
3 svar · 4,1k läst
M
Mats: Hej och välkommen till forumet. Risken för sättningar är enormt beroende på hur marken ser ut just hos dig så det går inte att ge ett generellt svar. Du måste garanterat ned under gräsmattan och jorden. om du sen behöver djupare är som sagt beroende på vad det är därunder.
4 svar · 4,1k läst
S
styrman1: COOP ombesörjer hemtransporten. ca 800-1000Kr skulle jag tro. Montering borde klara sig på 15000:- inkl montering av isolersats. 35 timmar a 350Kr plus moms. Kanske billigare
1 svar · 2,5k läst
FredrikR
FredrikR: Borde det inte gå att bygga till nåt passande i bänkväg av IKEAs kökstommar?
2 svar · 4,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Fast lite rätt har du ändå. Nyttan med isolering blir inte lika stor om du inte har isolerade kanter ... :o
25 svar · 9,3k läst
Tottebygger
Tottebygger: Rebuz Jag skulle nog rekommendera att du gjuter några plintar eller t.o.m. en betonggrund. Att placera ut lecablock till en sån stor byggnation skulle jag påstå är vanskligt. En altan... mja... men inte till en konstruktion i din skala =( // Totte
1 svar · 3,1k läst
AstaS
AstaS: Det finns olika sorters små byggnader man kan bygga i sin trädgård. Jag har just byggt ett rullatorskjul jag. Tror inte att det skall behövas bygglov :) Varför? Jo - min gamla mor skall hyra vårt gårdshus så länge hon orkar bo där och då hon har en rullator som hon kan behöva få tag i nära sin ytterdörr så byggde jag ett rullatorskjul.
0 svar · 1,1k läst
·
G
grävaren: Finns det plats så är det riktigt bra med en separat plats för bilsläpet. För att kunna komma in eller ut från garagets båda platser utan att behöva flytta släpet. Släpet har en konstig förmåga att alltid stå fel.
1 svar · 2,5k läst
D
Donald Trump: Bara för att återknyta och tacka för Era tips. Nu står den där, hela härligeheten (nästan några smågrejor kvar) och jag gjorde som ni sa och skippade pasten. Satte råspont som blinbotten vilket kanske är seriöst men det känns bra och veta att boden är ordenltigt ihopspikad. Tack ska nu ha och nu är nästa bod under byggnation.
4 svar · 3,2k läst
J
jenfor: Något speciellt man bör tänka på när man klinklar garage kontra badrum? Tätskikt (t ex mot väggar)? Speciell fix etc?
27 svar · 30,5k läst
B
betelgeuze: Vi vill ha ett vinterbonat vackert lusthus på 10-15 kvm med pardörrar och kopplade fönster. Var finner vi sådana och vad kostar de?
0 svar · 3,3k läst
M
Mats: Vet faktiskt inte men det finns fina byggbeslag man fäster på en regel så att man bara kan lägga i en regel vinkelrätt mot den första om man inte vill skruva/spika
1 svar · 2,8k läst
T
trojlee: Någon som har bilder/tips på hur man ska tillverka ett litet vedförråd på baksidan av garaget?...lite inspiration skulle behövas. Har inte tänkt förvara några mängder men vill att det ska vara tak och väggar iaf...:)...så har ngn bilder/tips så lägg upp..... / M
0 svar · 2,3k läst
J
JanneL: Köp ett skjutlås. Finns säkert hos järnhandlare eller Beijer. Lite kraftigare än de som satt på gamla uthusdörrar. Alternativt en bom på utsidan också.
3 svar · 8,1k läst
B
bjernler: hålle rmed ebbesson... eller så gjuter du egna plintar :)
2 svar · 1,9k läst
B
Beppo: Garaget är 7m brett och porten 3,5 så ovan porten ligger en Järnbalk också som står på 2 järnpelare som är bultade i plattan på var sida porten. Sedan är det en pelare upp i mittan av porten som nockbalken ligger på och så står den på en pelare i änden och en avväxling på mitten.
3 svar · 4,1k läst
Åsa76
Åsa76: Vi har demonterat den lampan vi hade. Vi lyckades inte hitta inställningarna på den - en gammal skit variant. men jag har sett att det finns rörelsedetektorer som man skall kunna justera med timer o känslighet. Får bli någon sådan! Sen pilsner o en kväll på uppfarten då :-)
5 svar · 2,3k läst
M
Mats: 15 cm eller så skulle jag stoppa dit.
1 svar · 2,2k läst
M
megane: Hej, jag undrar om jag kan bygga klart garaget i höst med isolering, plast och innerväggar utan att få problem med fukt då jag inte kommer att ha någon värme inkopplad i vinter?
0 svar · 973 läst
J
JockeGbg: Det skall gå bra med vilken vippbrytare somhelst.
10 svar · 6,2k läst
S
Sprinkler: Hejsan! Om man förser ett utrymme med golvbrunn gör man det antagligen inte som utsmyckning utan för att brunnen ska kunna avleda vatten från utrymmet. Om vattnet ej avleds så måste detta betraktas som ett fel i entreprenaden som ska åtgärdas på entreprenörens bekostnad såvida inget annat avtalats. Om man förser utrymmet med golvbrunn och det inte finns något alldeles speciellt
5 svar · 4,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Över 300mm tycker jag känns som overkill ifall du inte ska ha minst 18° i garaget, året runt. Men detta med isolering, engångskostnaden jämfört med den långsiktiga besparingen, är trots allt ett väldigt personligt beslut. Det är ju inte så att det går att säga "så här och så där ska det vara...!" ;)
6 svar · 2,9k läst
M
MrKarlsson: Hej. Synd att det känns som en dålig affär men dat ska nog gå att lösa. Hur stor stuga hade du tänkt dig? Vad jag kan se finns det 3 st stugor som bortskänkes i Skåne på Blocket.se. Det kanske kunde vara ett bra alternativ? -Lycka till
1 svar · 3,2k läst
M
Mats: eller så slår man på 45X22 på insidian av reglarna :)
21 svar · 12,4k läst
·
V
vagabondo: Jag har gjort en likadan operation. Det bästa i sådan fall är att sätta dit en knockbalk som bärs upp av två stolpar i varje ände. Nockbalken kommer då att ta väldigt mycket av takets vikt. I ditt fall blir det svårt om du vill ha en port i mitten. Om du däremot låter portarna vara kvar (byta ut mot högre) så har du perfekt läge för att lägga en stolpe i mitten av väggen. Då
7 svar · 4,5k läst
M
mats757: För ljusets skull är det bra att ha lite extra takhöjd. 3 meter är inte så dumt. Mura upp 60 cm lecasten på grunden och regla 2,4 och gipsa över det sedan. Då utnytjar du byggmaterialet bra också. Låg takhöjd gör att det blir väldigt mörkt, mycket skuggor. Mitt gamla garage som nu är pannrum, har jag 3 meter. Helt OK. 4 lysrörsarmaturer. Och det är ljust i alla 40 kvm. Det nya
8 svar · 12,3k läst
J
JockeR: Tror inte att det kan suga åt sig fukt, däremot känns det som att isoleringen inte blir riktigt bra om det hänger ner och inte ligger mot reglarna ordentligt i kanterna. Sen kan ju även Windyn gå sönder med tiden och då ramlar isoleringen ner. Jag skulle komplettera med blindbottenskivor eller i alla fall läkta under golvet så att isoleringen bärs upp at något annat än bara Windyn.
1 svar · 2,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ingen ritning, men kanske lite nyttig information ändå ... http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74328-bygga-doerr-som-inte-slar-sig.html
1 svar · 24,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.