Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
på mitt fritidshus är det bara droppkant - har funkta bra i ett år iaf 
Min far har en friggebod - den har stått i snart 20 år nu med bara droppkant...
/K
Min far har en friggebod - den har stått i snart 20 år nu med bara droppkant...
/K
Jodå, droppkant blev det. ca 15 mm närmare bestämt.
Men nu har jag en liten fråga ang takpappen.
Jag har kört med förklistrad underlagspapp. Så första våden är klistrad mot nederkant av råsponten (man jag har inte dragit av plasten än). Nästa våd osv är ihopklistrade med varandra.
men översta våden som ligger över nocken har alltså ingen färdigklistrad kant att klistra mot.
Båda sidor ligger över nocken med ca 15 cm överlapp. Se bild.
Hur ska jag nu göra med detta.
Ska jag köpa klister och klistra ihop övre och undre lagret?
Vad ska jag göra med klisterkanten som syns i bild, ska jag riva bort plasten och låta en massa bås, barr och kottar, typ fastna där?
Hur ska jag göra med nedersta vådens klisterkant som ligger mot spånten, ska jag klistra mot sponten, och sen spika?
Några tips, snälla ...
edit: Taklutn 14°
Men nu har jag en liten fråga ang takpappen.
Jag har kört med förklistrad underlagspapp. Så första våden är klistrad mot nederkant av råsponten (man jag har inte dragit av plasten än). Nästa våd osv är ihopklistrade med varandra.
men översta våden som ligger över nocken har alltså ingen färdigklistrad kant att klistra mot.
Båda sidor ligger över nocken med ca 15 cm överlapp. Se bild.
Hur ska jag nu göra med detta.
Ska jag köpa klister och klistra ihop övre och undre lagret?
Vad ska jag göra med klisterkanten som syns i bild, ska jag riva bort plasten och låta en massa bås, barr och kottar, typ fastna där?
Hur ska jag göra med nedersta vådens klisterkant som ligger mot spånten, ska jag klistra mot sponten, och sen spika?
Några tips, snälla ...
edit: Taklutn 14°
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vad gäller klistret så vet jag inte, men var noga med att få fast pappen i spånten vid droppkanten - annars kan vinden hugga taf där och dra sönder den
- detta vet jag av egen erfarnhet från i vintras då jag trodde min pappa skulle hålla tills jag han få på shingel
/K
- detta vet jag av egen erfarnhet från i vintras då jag trodde min pappa skulle hålla tills jag han få på shingel
/K
Ojaaaa, min blåste sönder lite idag, redan ...klaskarlsson skrev:
Sen lite mer info.
Gaveln var en rätt dålig konstruktion, så om någon har tänkt / håller på och bygger efter ritningen, ändra på detta.
Iom att det endast är två hela reglar i gaveln runt fönstret, så hänger allt väl så sladdrigt. Se bild1, det kommer att ordna till sig hyggligt då jag har panel och gipsskivor på, ut och invändigt.
Men gör om det efter ett av dessa förslag. Förslag 1 gillar jag bäst, men om fönstret är smalare eller bredare än ca 120 så kommer gipsskivan inte att bli skruvad i mitten! Inga stora problem om det inte blir allt för långt ifrån mitten.
Bild 2, hur det ser ut i cadden, bild 3 = förslag1 bild 4 = förslag 2.
Gaveln var en rätt dålig konstruktion, så om någon har tänkt / håller på och bygger efter ritningen, ändra på detta.
Iom att det endast är två hela reglar i gaveln runt fönstret, så hänger allt väl så sladdrigt. Se bild1, det kommer att ordna till sig hyggligt då jag har panel och gipsskivor på, ut och invändigt.
Men gör om det efter ett av dessa förslag. Förslag 1 gillar jag bäst, men om fönstret är smalare eller bredare än ca 120 så kommer gipsskivan inte att bli skruvad i mitten! Inga stora problem om det inte blir allt för långt ifrån mitten.
Bild 2, hur det ser ut i cadden, bild 3 = förslag1 bild 4 = förslag 2.
Ännu en fråga.
Jag har fönsterkarmar som är 105mm.
Vägg är 13mm gips, 70 regel, 12mm luftspalt/spikläkt, 22mm panel.
Dvs 12 mm fönstersmyg ska sättas någonstanns. Insida eller utsida ?
Vad hade ni valt?
Dörrkarmen är 115, = 2mm smyg ... lite fog kanske, om det behövs ...
Den kommer jag alltså att sätta i liv med fasadbräderna.
Sen ska det vara ett fönsterbleck ... Jag har inte hittat smalare än 60mm.
Finns det smalare, tex. 30 eller 40mm?
Jag har fönsterkarmar som är 105mm.
Vägg är 13mm gips, 70 regel, 12mm luftspalt/spikläkt, 22mm panel.
Dvs 12 mm fönstersmyg ska sättas någonstanns. Insida eller utsida ?
Vad hade ni valt?
Dörrkarmen är 115, = 2mm smyg ... lite fog kanske, om det behövs ...
Den kommer jag alltså att sätta i liv med fasadbräderna.
Sen ska det vara ett fönsterbleck ... Jag har inte hittat smalare än 60mm.
Finns det smalare, tex. 30 eller 40mm?
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 7 inlägg
Tack för alla värdefulla tips i denna tråd. Snart känner jag mig mogen starta mitt eget projekt och börja göra egna misstag. Jag kan lika gärna direkt avslöja min okunnighet och ställa en fråga som kanske är självklar för alla som någon gång sett en hammare men ändå.... Hur sätter man bäst samman de bärande delarna i golvbjälklaget? Vinkeljärn, skråspikning, spika genom regeln och in i ändträt...??
Hörnen satt jag ihop med spikplåtsvinkel och elförzinkad ankarskruv.
Dels lite enklare att skruva beslag när man håller på och passar in och måttar och har sig, att inte behöva spika eller förborra + skruva. Dels var min tanke att det är allra viktigast att hörnen inte kalvar isär, för då ger sig hela mitt bjälklag.
Nu är jag inte egentligen så säker på om ankarskruv är den starkaste infästningen egentligen ...
Sen, först då jag var klar med bjälklaget och det var inbyggt, kom det upp en tråd här på forumet att elförzinkat käkas upp av tryckimpregmerat ...
Jag trodde det var lugnt då det låg på insidan, om vatten kom dit så har jag nog större problem än att ankarskruven bara är elförzinkad. Jag får väl se om några år hur det har fungerat ...
De övriga bjälkarna ligger på en läkt som är spikad i nederkant av långsidan. 3 st 75mm spik i närheten av läget för varje bjälke. Sen har jag förborrat 4mm och dragit en lång gulkromaterad 4,8 mm skruv nära ök av bjälken, i ändträt av de inre bjälkarna. Denna skruv ligger på utsidan, endast svagt skyddad av panelen mot direkt regndropp, men uppstänk från marken kommer nog att ansätta de skruvarna. Så jag räknar med att möjligen behöva byta dessa skruvar mot varmförszinkade vad det lider.
Sen slog jag i en 125mm varmförzinkad spik i ändträt på de inre bjälkarna. Genom ungefär mitten av den långa sidobjälken.
Dels lite enklare att skruva beslag när man håller på och passar in och måttar och har sig, att inte behöva spika eller förborra + skruva. Dels var min tanke att det är allra viktigast att hörnen inte kalvar isär, för då ger sig hela mitt bjälklag.
Nu är jag inte egentligen så säker på om ankarskruv är den starkaste infästningen egentligen ...
Sen, först då jag var klar med bjälklaget och det var inbyggt, kom det upp en tråd här på forumet att elförzinkat käkas upp av tryckimpregmerat ...
Jag trodde det var lugnt då det låg på insidan, om vatten kom dit så har jag nog större problem än att ankarskruven bara är elförzinkad. Jag får väl se om några år hur det har fungerat ...
De övriga bjälkarna ligger på en läkt som är spikad i nederkant av långsidan. 3 st 75mm spik i närheten av läget för varje bjälke. Sen har jag förborrat 4mm och dragit en lång gulkromaterad 4,8 mm skruv nära ök av bjälken, i ändträt av de inre bjälkarna. Denna skruv ligger på utsidan, endast svagt skyddad av panelen mot direkt regndropp, men uppstänk från marken kommer nog att ansätta de skruvarna. Så jag räknar med att möjligen behöva byta dessa skruvar mot varmförszinkade vad det lider.
Sen slog jag i en 125mm varmförzinkad spik i ändträt på de inre bjälkarna. Genom ungefär mitten av den långa sidobjälken.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Detta är ett sätt:Millbysand skrev:Tack för alla värdefulla tips i denna tråd. Snart känner jag mig mogen starta mitt eget projekt och börja göra egna misstag. Jag kan lika gärna direkt avslöja min okunnighet och ställa en fråga som kanske är självklar för alla som någon gång sett en hammare men ändå.... Hur sätter man bäst samman de bärande delarna i golvbjälklaget? Vinkeljärn, skråspikning, spika genom regeln och in i ändträt...??
http://malcolmsson.se/friggebod/sida2_7.html
Annars kan man köra med balkskor.
http://www.blocket.se/vi/14486626.htm?ca=10_sit-snubben skrev:
Klicka här för att svara