Hej!

Har beställt en Jabo Funkis som kommer om några dagar och ska till att göra en grund. Platsen där den är tänkt att stå är idag gräsmatta, förmodligen med inslag av lera (Norrbotten). Frågan är ju vilken grund man ska ha. Någon som har några ideér, vad som är bäst och minst riskabelt i förhållande till pris. Gräva ur till frostfritt, dränera ut och fylla, gjuta platta osv känns överkurs för en friggeboda. Hade tänkt att ta bort gräset, tippa makadam, packa och sätta betongplatta 50x50 och sedan lecablock på denna. Ska man lägga markisolering under makadamen på hela 15m3 eller vad är vettigast? Tips?

Jag byggde en Jabo Combibod och fick då med en "plintskiss". De menade att man skulle gjuta 12 plintar att ställa den på, vilket jag gjorde.
Har du inte fått en sådan skiss, kanske den finns på Jabos hemsida http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/www.jabo.se. Där hittade jag i alla fall min.

Jag göt plintarna cirka en halvmeter, men jag har grus med stora stenar i marken, så den står nog stadigt i det. Har man bara lerjord är det kanske 60-70 cm som gäller.
Jag använde något som heter "Nomix", och det funkade jättebra. Man häller i det i hålet bara, så blir det en betongklump, att likna vid en plint.

MVH
Lars Selin
Mölndal

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.