Jag har tänkt att bygga till mitt lilla fritidshus. Med tanke på hur tomten ser ut, så blir en förlänging av ena gaveln bäst. Om allt går enligt planerna, så ska det senare borras efter vatten och grävas avlopp. På tomten finns idag en gammal grävd brunn, som jag vill ha kvar för bevattning - men hur nära denna kan utbyggnaden hamna?

Har fått klartecken att få bygga 50% av dagens area, så i mitt fall kommer utbyggnaden att bli max 20kvm. Först hade jag tänkt att följa skogsindustriernas byggbeskrivningar, men att slå ihop stugan med ett litet monteringsfärdigt hus funderar jag också på. Men hur kan det vara förbjudet att bygga ihop en friggebod med ett hus, men ändå ok att välja ett litet fritidshus att göra detsamma med?

Den tänkta tillbyggnaden kommer att delas upp i ett sovrum och så småningom ett badrum. Kommunen säger att jag endast behöver anmäla detta till miljökontoret.- fortfarande inget bygglov alltså. Kan detta stämma, ett badrum med toa och avlopp blir ju ett helt nytt användningsområde - är detta inte alltid bygglovspliktigt? Har ingen lust att råka ut för ett bakslag, när allt väl är klart.

Har någon tips på bra småhustillverkare, som tillverkar riktigt små fritidshus med permanentstandard så blir jag glad. Har kollat in alla, som lantbruksnet länkar till.

FRÅGA: Hur kan det vara förbjudet att bygga ihop en friggebod med ett hus, men ändå ok att välja ett litet fritidshus att göra detsamma med?
SVAR: En friggebod är en byggnad som du på vissa villkor får bygga utan bygglov. Friggebodar slipper leva upp till samma byggstandard som "riktiga" hus. För att "riktiga" hur inte ska förslummas med märkliga utbyggnader har lagstiftaren därför villkorat bygglovsbefrielsen med att friggeboden inte får bli en del av annan byggnad.

FRÅGA: Är detta inte alltid bygglovspliktigt?
SVAR: Skriv samma fråga i brev till samma handläggar, och bifoga gärna skiss eller ritning! Begär skriftligt besked i retur! Kontakta dessutom (i vilket fall som helst) miljökontoret, och be om deras skriftliga godkännande av din planerade VA-lösning.

FRÅGA: Har någon tips på bra småhustillverkare, som tillverkar riktigt små fritidshus med permanentstandard? Har kollat in alla, som lantbruksnet länkar till

SVAR: Har du sett kollat länkguiden hos byggahus.se ?
http://www.byggahus.se/lankguide

Visserligen är det inte vad du frågar efter, men mellan raderna tycker jag det låter som att du borde kontakta en vettig arkitekt för att bygga skräddarsytt i lösvirke. Det vinner du granterat på i det långa loppet.

Tack för svaren! Men någon arkitekt har jag ingen lust att kosta på. Nu ska jag ta mig en titt på länkarna som finns här, men det lutar nog åt att jag följer byggbeskrivningarna "enkelstugan" och "tillbyggnad" från skogsindustrierna. Någon som har erfarenhet av detta?

Framför dig har du ett bygge som kommer att kosta dig mellan 250 och 500 Kkr. Bara kostnaderna för bygglov, kvalitetsansvarig och försäkring kommer att kosta mer än vad en arkitekt skulle kosta. Visst klarar du dig utan arkitekt, i synnerhet om du byggt förr. I så fall ritar du själv upp en enkel bygglovsritning, som du sätter i händerna på ett par erfarna och självgående snickare.

Jo, skogsindustriernas beskrivningar är mycket lärorika. De ger fin överblick av ett projekt i samma skala som ditt. Men utan rätt mycket egen snickarerfarenhet bör du bara sätta ingång ett självbygge i sällskap av någon yrkesman.

Jag byggde en gäststuga på 20 kvm plus loft på 12 kvm. Då följde jag byggbeskrivningen enkelstugan men ändrade takvinkeln till 45 grader. Gjöt plintar och byggde lösvirke. Det gick på 96000 kr +(3600 kr för bygglov och bygganmälan) jag gjorde allt själv inklusive elen. Ingen VA
Nu funderar jag på att bygga ut mitt lilla hus (30 kvm) med 45 kvm till sammanlagt 75 kvm. Utbyggnaden blir i vinkel med midja och kommer att följa byggbeskrivning enkelstugan i stora delar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.