Hej..

Sitter i planeringsstadiet för carportbygge och har frågetecken angående dimensionering.
I Carport boken (Ingald Andersson sid 32-37) finns en carport som passar mina önskemål bra, dock framgår det inte tydligt nog för mig hur man skall dimensionera åbäket.
Min plan är att bygga ca 6,5m lång, 4m bred med tegeltak.

Behöver man ha 5 stolpar på varje sida?
Vilken dimension bör man ha på takstolarna, samt hur många? i boken 45x170 (lutning 1:2)
Behöver man dubbla 45x170 bärlinor?

Tips, idéer mottages varmt.

I
Jag har inte boken du nämner.

En takpanna väger cirka 4 kg/styck. Det brukar gå åt cirka 14 stycken/kvm. Alltså väger hela tegeltaket runt (4x6.5x14x4) 1.500 kg. Därtill kommer bärverkets tyngd. Säg totalt 2 ton fördelat på två bärlinor, säg 1 ton/styck. Om du tar tre pelare under varje bärlina hamnar du på ½ ton på den mittersta och 250 kg på vardera av de yttersta. Då klarar du dig med 95x95 utan avstyvning om höjden på pelare inte är över cirka 2,5 meter, men bättre är att bygga samman dem av två stycken 45x120 med kärnsidorna utåt (limma och skruva, hyvlat virke) eller en 45x95 i mitten med två 45x145 p.b.s. om denna, så att du på toppen av 45x95-an kan lägga bärlinan. Till bärlina använder du då lämpligen 45x220, inte dubbla 45x145 (som ger sämre böjstyvhet). På bärlinorna kan du på 4-m hållet lägga 45x170 cc 600. Hur du sen bygger vattentaket (som utgör underlag för takpannorna) kan du nog se av boken.

En särskild sak att beakta vid carport (utan väggar) är att du får förankra taket mot vindlyft (beroende på lutningen) samt ordna avsträvning mellan bärlina och pelare för att den ska stå upprätt i stormstyrka.

Vad är det för pannor du lagt om det går åt 14 st / m2?

Jag la tvåkupiga betongpannor i helgen och det gick åt 9,2 pannor / m2.
Den varianten går åt mellan 9 st och 11 st pannor 7 m2 beroende på lutning på tak och läktavstånd.

Mikael_L
Ska man inte lägga till lite snölast med ... :confused:

imported_Byggaren skrev:
En särskild sak att beakta vid carport (utan väggar) är att du får förankra taket mot vindlyft (beroende på lutningen)
Beroende på lutningen skriver du.
Är det låg taklutning som ger större lyftkrafter då?

I
RRLasse skrev:
Vad är det för pannor du lagt om det går åt 14 st / m2?

Jag la tvåkupiga betongpannor i helgen och det gick åt 9,2 pannor / m2.
Den varianten går åt mellan 9 st och 11 st pannor 7 m2 beroende på lutning på tak och läktavstånd.

TS skriver tegelpannor. Det är lite skillnad i formatet på dem och btg.takpannor.

I
Mikael_L skrev:
Ska man inte lägga till lite snölast med ... :confused:

Beroende på lutningen skriver du.
Är det låg taklutning som ger större lyftkrafter då?

Jepp! Både snölast och vindlast + egentyngd är avgörande för konstruktioner givetvis. Dock verkar inte alla krafter i samma riktning och på samma gång - beräkningsmässigt och praktiskt.

Och jepp igen. Låg taklutning ger ökad kraft för vindlyft. Speciellt vid en så öppen byggnad som en carport. Där fungerar taket på samma sätt som en flygplansvinge med sug på ovansidan (precis som på andra tak) men med tryck på undersidan då vindern har fritt tillträde. Vid sluten/stängd byggnad får man därför ibland titta på den förhärskande vindriktningen och öppningarna mot den för att komma underfund med vart väggar och tak blåser, eller rättare sagt: är svaga och mest belastade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.