L
lagre: Elit har El45 på sina brandklassade produkter. Ca 40-50% dyrare än ett vanligt Elit Complete.
3 svar · 6,7k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Låter bra. Då har jag lite att fundera över. Visst kan man gräva plintar, det blir ju bara 4 stycken så det är ju inte så värst mycket att gräva.. Tack.
5 svar · 13,5k läst
_bystrom_
_bystrom_: Alt. A låter nog bäst/rimligast för en så enkel grund som möjligt. Gott om packad makadam under.
1 svar · 4,2k läst
I
imported_bijan: ja.Det finns en tredje stolpe i mitten ! Plåttaket lägger jag direkt utan något takpapp .Så det blir väldigt lätt tak.
2 svar · 3,6k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Frågor och svar om friggebodar: http://www.boverket.se/Kontakta-oss/Fragor-och-svar/Byggande/Friggebodar/ Ytterliggare info: http://www.boverket.se/Global/Om_Boverket/Dokument/nyhetsbrev/boverket%20_informerar/2008/2008_6.pdf
2 svar · 1,8k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Japps, inglasade uterum i direkt anslutning till bostadhus kräver i dom flesta fall bygglov, dock ej i alla fallen. Har du ett inglasat uterum som ej ansluter till annan byggnad kan du få det som t.ex. växthus eller friggebod. Citat ur boverket: Får jag glasa in min befintliga uteplats utan bygglov? Som tillbyggnad räknas allt som ökar en byggnads volym. Inglasning av uteplatser under
2 svar · 2,9k läst
A
anra: jag har nyligen lagt om mitt garagetak (papp & låglutande) och jag tyckte inte det var så speciellt svårt, bara mycket jobb. Eftersom mitt tak läckte (hade gjort det ganska länge innan vi tog över/köpte huset) så var jag tvungen att riva bort och byta en massa råspont. Om jag skulle ha gjort om det och ifall taket inte hade läkt och jag inte hade tyckt att det som redan låg där så
1 svar · 1,7k läst
raveper
raveper: Vad gör lite oljespill i fogen? Det är ju ändå bara ett garage. En gummimatta kommer troligen inte se så fin ut efter ett tag. Annars kan du ju lägga in en lös matta där däckspåren blir.
1 svar · 1,4k läst
I
icewing: Hej Først undskyld at jeg skriver på Dansk, men håber det går aligevel :) Håber der er nogen der kan hjælpe !! Vi er en familie der bor i Bjuv (20km fra helsingborg). Vi har nu haft fat i flere firmaer der har ville komme med et tilbud... og vi har intet modtaget til trods vi har rykket for det (jeg mener det er en dårlig start hvis man skal rykke for et tilbud) Vi skal have et firma som
0 svar · 1,4k läst
·
J
jenfor: K-rauta är billigare än Byggmax här i Umeå. Vet inte om det gäller i övriga landet också men det kan vara värt att kolla. Lite otippat eftersom de är rätt dyra på övriga grejor.
5 svar · 3,7k läst
B
Berry: Tjenare, har tänkt mig ett garagebygge som kommer pågå över ett par år, har tänkt spendera pengar på en riktig platta och sen "ekonomibygga" efter det. har läst mig fram till ögonen pekar åt fel håll i huvet men har fortfarande några frågor! 1. Hur billigt kan man komma undan med en isolerad platta i den här storleken (utan att räkna arbetskostnad) har vissa kontakter gällande
0 svar · 1,7k läst
M
Mats: De dukarna/vävarna är fukttäta. Finns tom varianter som är som goretex så att de släpper ånga utåt men inte innåt. exakt hur man isolerar en sån passar jag på. De jag har gjort har varit med kall vind och då lägger man ju isoleringen redan ovanpå innerskivorna och iom att jag hadde konstant uppvärmt så blev det till att plasta för mig
9 svar · 12,9k läst
·
FredrikR
FredrikR: Nog borde du få ihop 42m2 för de pengar du nämner. Sen beror de ju på vilka portar du väljer, ev. antal fönster, dörrar osv. Skulle bli förvånad om du kommer billigare undan än om du bygger lösvirke.
1 svar · 1,7k läst
A
andewid: Varför ska man inte ha tryckt virke i en öppen grund? Verkar ju säkrast. Sen är det vanligt virke i resten av bygget.. Jag skulle också ha tryckt virke på speciellt utsatta ställen, typ vindskivor.
4 svar · 2,0k läst
N
Noseone: Ok, 40 spänn på blocket eller 80 på Classe men iaf, det är värt det.
3 svar · 1,3k läst
M
Mäster: Garaget är fristående, 3.8 brett invändigt, byggt av bondsågat stormfällt virke, Jag bygger modulhus till vardags, men har aldrig reflekterat över dimensionerna, å allt kommer ju halvfärdigt, Men jag vill minnas att det är klenare dimensioner, och 1200 cc, Vore det mitt så skulle jag bara köra på. men nu är det föräldrarnas garage, och då blir jag lite mer tveksam till genvägar..
7 svar · 2,1k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Jag håller inte med, en lång mutter kommer att vara enklare att svetsa fast rakt. Dessutom kommer en lång mutter att klara sidokrafter betydligt bättre som t.ex. uppstår när man skjuter bordet i sidled.
9 svar · 3,7k läst
·
J
JanneL: Inget besvär alls med priset, dock inte för Bewi utan för Dorotherm. Funderar själv på att använda dessa "legoklossar" och har av den anledningen fått prisuppgift. Finns i 2 bredder, 250 eller 350 mm bredd. Pris/ m2 450:- resp. 650:- Tillkommer 150 liter betong/m2 samt armeringsjärn.
4 svar · 2,2k läst
R
robelu: Jag är på gång med att bygga en carport, och har fastnat för den ritning som Träinformation har gett ut (http://www.byggbeskrivningar.se/). Lite anpassning behövs dock, och det kunde vara bra med synpunkter på dimensionering och val av material. Så här är det det tänkt: *Snedtak från husgavel, stolpar på båda sidor, avstånd till yttre stolpar 4200 mm. *Plintar står med 2000 mm:s
0 svar · 3,4k läst
M
Mats: En liten takkupa över dörren kanske?
1 svar · 2,9k läst
·
galaxenspresident
galaxenspresident: När jag byggde för ett knappt år sedan så pratades det om de nya reglerna om max 110kwh/m^2/år för all uppvärmning. Utifrån vad jag förstod det så inkluderade uppvärmningen sånt som garage och varmvatten, men garagets yta fick inte räknas med. Men det var bara som jag förstod det. Jag planerar kallgarage så det blev aldrig ett problem för mig. Rätta mig gärna om jag förstått
3 svar · 2,0k läst
V
Vorbis: Har precis smackat upp en Byggmax-bod. Några saker att tänka på. - friggebodsdörr funkar att montera, "riktiga" dörrar passar dock inte i höjdled då takstolarna slår i, jag tvingades sätta dörren på gaveln. - det går inte att centrera en dörr på långsidorna då det är 4 element per långsida. - Innan ni monterar fönster kolla så höjden är rätt innifrån sätt, hålen sitter
2 svar · 2,8k läst
M
Max360: Har ett garage som jag tänkt använda en värmefläkt i under vintern för att hålla en hyfsad temperatur. Problemet är dock att garageporten inte är helt tät, samt att det är dåligt isolerat. Även dörren in på baksidan är något dålig att stänga värmen inne. Som ett led i att slippa elda så mycket för kråkorna tänkte jag med några enkla medel täta till det litegrann samt
0 svar · 1,4k läst
J
JanneL: Kolla länken: http://web.telia.com/~u22410711/
1 svar · 4,4k läst
H
haenbradag: Vi tänkte bygga en voljär, någon som vet eller någon länk???? Planer på att sätta plåttak (formad som takpannor) hur stort fall per meter? Vad kan botten bestå av? Mvh Micke
0 svar · 2,9k läst
E
erikssonjorgen: Förutom färg och annat som ska förvaras frostfritt (inte cyklar dock) så är det himla fint att själv kunna spendera en och annan timme i ett någorlunda varmt förråd... Tro mig, Jörgen
2 svar · 7,7k läst
J
Joshua: Hej, Jag har precis byggt en friggebod med pulpettak (byggsats) och ska isolera den under sensommaren. Jag har en fundering vad gäller luftspalt och ventiation. I dadsläget är det en glipa på ca 2-3 cm under taket (dvs mellan taket och panelen), både på fram- och baksida. Jag antar att denna är viktig att behålla som framtida ventilation till luftspalten? Med tanke på att det här nere i
0 svar · 3,6k läst
FredrikR
FredrikR: http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/115166-byggt-vedbod.html
12 svar · 6,7k läst
·
M
Martinsson: tan15x3,8=0,268x3,8=1,02 meter. De högre väggen av de två ska vara ca 1 meter högre än den lägre väggen. Enligt Benders så ska man ha minst 14 graders taklutning för tegel. så 15 grader är ett bra val. Jag håller själv på med ett liknande förråd men valde sadeltak eftersom vi tycker det passar bättre mot närliggande garage. Vi provade oss fram genom att sätta upp brädor som
2 svar · 5,8k läst
S
Släntafrun: Har ett gammalt dass med takpannor på som läcker in. Vi har köpt vårt landställe nyligen och förra ägaren slängde på en pressenning. Har ni några förslag vad som är bäst? Ska vi byta tak och lägga nya pannor, plåt eller t.o.m korrigerad plast? Blir det för varmt kanske?
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.