Hej
Ett i det närmaste platt garagetak, ska nu få en lutning på ca 80 cm på 4 m.
Jag tänkte bara höja ena väggen, och använda 45x195 somt bjälkar, cc 1200,
Spännvidden blir ca 4,2 m
Råspont, papp å plåt på det sedan..
Snözon 2,5, fast det var länge sedan det kom nån alls just..

Ett rungande JA ! på att det håller ?

Det är nu 45x175 cc 600, bondsågat virke , men jag vill snåla på virke och arbetstid lite,

(jag har av misstag råkat ha en fiat 128 hängades i centrum på en av de 45x175 som sitter där nu, ett ofrivilligt hållfasthetstest.).

Har det klarat sig platt med 175: or, ska det väl klara sig på 195: or!
Med ökad lutning dessutom minskar du ju på ev. snötryck också...

Jag röstar: JA.

Helt off topic, men måste fråga:
HUR får man upp en Fiat 128 i en takbjälke???:confused:

//Daniel

C
Framför allt, hur får man dit den AV MISSTAG?! :o

DeEss skrev:
Har det klarat sig platt med 175: or, ska det väl klara sig på 195: or!..//
Du misssade att han skulle gå från cc600 -> 1200

Jag skulle lyfta ur motorn, men glömde jordflätan, så bilen välte av pallbockarna.. sånt som händer.
Jag studerade altantaket intill. där sitter det 45x120, ca 1000 cc, 3,4 meter i spann.
Och de har hållit, och är fortfarande raka..

Jag känner mig ganska övertygad om at det kommer att hålla med råge, även om eventuella normer skulle kräva grövre mtrl..

Emellertid så sitter jag nu och klurar på sadeltak, då det är vad mor helst önskar.
(estetiska skäl)
Fast det känns som ett jädra jobb på insidan istället,då jag inte vill ha ett oisolerat vindsutrymme där.

Nog lär det hålla alltid. I min "juvel" till bod så sitter det ca 40X120 cc 60 med en spänvidd på 3.70 och det håller i snözon 3 men det uppfyller nog inga regler alls det bygget :)

Krawk skrev:
Du misssade att han skulle gå från cc600 -> 1200
Japp, det såg jag nu... Var lite trött igår kväll, kanske... (stavas P I L S N E R):D

Men jag står ändå fast vid mitt tidigare "ja".

Har själv 45x195, om jag inte minns fel, med 120 cc till altantaket.
Plåttak med svag lutning och innertak med 22x95:or på en spännvidd om ca 3,60...

En egen "spåning" (tanke):

Kollar man i rekommendationstabeller ska det vara bra mycket grövre och/eller med kortare spännvidd, men det är ju klart att dom överdimensionerar - dom vill väl inte få skulden om något skulle rasa, när man följt riktinjerna.
Samma som med allt annat - en släp t ex som är godkänd för 500 kg last klarar minst 1000 kg... Tro mig - jag vet...:rolleyes:
Eller domkrafter, som ska klara visst antal kg, som klarar det dubbla...

Men "Mäster" !

Du har inte som jag, källartrappa i garaget?
Har också ett i det närmaste platt tak (mycket lite lutning) och där har dom som byggde kåken byggt ett räcke till trappen med stolpar som går hela vägen upp till en extra "bärlina" vilket gjorde att spannet på takstolarna minskades...

Garaget är fristående, 3.8 brett invändigt, byggt av bondsågat stormfällt virke,

Jag bygger modulhus till vardags, men har aldrig reflekterat över dimensionerna, å allt kommer ju halvfärdigt,
Men jag vill minnas att det är klenare dimensioner, och 1200 cc,

Vore det mitt så skulle jag bara köra på. men nu är det föräldrarnas garage, och då blir jag lite mer tveksam till genvägar..
Dom har redan kostat på en "hantverkare" för några år sedan, som misslyckades..
En tomte som jag dessutom rekomenderade , så jag tänkte fixa taket en gång för alla, men samtidigt är jag ju..hmm. inte snål.. men ekonomisk..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.