Jag är på gång med att bygga en carport, och har fastnat för den ritning som Träinformation har gett ut (
http://www.byggbeskrivningar.se/). Lite anpassning behövs dock, och det kunde vara bra med synpunkter på dimensionering och val av material. Så här är det det tänkt:
*Snedtak från husgavel, stolpar på båda sidor, avstånd till yttre stolpar 4200 mm.
*Plintar står med 2000 mm:s avstånd. Det borde ha varit mindre, men jag tänkte fel när grävarna kom.
*Första tanken var att lägga tegeltak, men det kan kanske lika gärna bli ett plåttak (pannplåt för att det nog är mest stilenligt på detta 40-talshus) för att få ner vikten.
*Snölast? Kan bli en hel del här i Luleå.
Funderingarna nu är i första hand följande:
*Med 2 meter mellan stolpar, fungerar det med 45x95-reglar som föreslås i byggbeskrivningen (där utgångspunkten var 1500 mm) eller ska man gå på limträpelare?
* I byggbeskrivningen föreslås att stolparna spikas ihop av en 45x95-planka med 34x120-brädor på båda sidorna. Den senare dimensionen verkar inte finnas att få tag på. Några förslag på hur något liknande kan sättas ihop? Blir det för klent med 21x120 på sidorna?
*Byggbeskrivningens förslag på takbalkar är 70x220. Inte heller den dimensionen verkar finnas på brädgården. Några alternativ som gärna får bli lägre? Limträ? Kollar jag Moelvens förslag på limträbalkar för takreglar spelar det ingen roll vad det är för last (tegel eller plåt), där föreslås 56x220 i vilket fall som helst. Kan man hoppas på att det håller med lägre höjd än så?
Alla synpunkter och förslag uppskattas.
Robert