R
Rogge69: Har beställt omläggning av pappen på vårt garage (platt tak). Tänkte också passa på att snygga till det invändigt, men behöver råd om innertaket. Från början är det en carport som tidigare ägare har gjutit en platta till samt byggt in och isolerat någon gång på 80-talet tror jag. Tills nu har konstruktionen sett ut som följande: Takpapp - råspont - takbalkar - innertak av
0 svar · 2,1k läst
S
styrman1: För många år sedan berättade en jurist för mig att friggebodar endast var tillåtna på villatomter, ej fritidshustomter men att ingen kommun hade koll på det.
3 svar · 1,5k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Det finns mängder med olika avjämningsmassor, det finns industrispackel som ger en färdig yta för hårt slitage. Kolla b.l.a. i Finjas katalog http://www.finja.se/Page____1001.aspx?PageID=16&MID=2
6 svar · 20,7k läst
J
Jef: [citat] Hej, Lite sent svar, behövde kolla vilken modell det var. Det är en Elitfönster dubbeldörr: http://www.elitfonster.se/Archive/Documents/Produktblad/3.1.7%20ed.pdf med extra spröjs.
11 svar · 24,4k läst
·
fresve
fresve: Precis så har jag förstått det oxå.. :)
11 svar · 2,5k läst
B
bonnen: Jodå jag är allt nöjd med den, såg att den säljs av keddy tydligen.
6 svar · 6,8k läst
·
RoTe
RoTe: Det finns saxlyftar som man kan gå under! Använde en sådan för ett tag sedan och det var kanon! Det enda man inte kunde göra var att byta sparklådor och bränslefilter på just den bilmodellen. Saxlyften lyfte så pass högt att det var full ståhöjd under även för mig som är nära 190cm.
21 svar · 11,7k läst
·
Åbacka
Åbacka: Ok ok, jag är övertygad. Det blir brasved av björken. Jag bygger i tryckt virke istället.
5 svar · 3,8k läst
P
PappasHammare: Jag skulle satt insektsnät för takventilationen _innan_ jag isolerade taket.
8 svar · 2,5k läst
D
dalachriser: ok, tusen tack för hjälpen. :) David
2 svar · 2,2k läst
yxet
yxet: kolla www.byggbeskrivningar.se där kanske du hittar en bra modell sen är det ju lätt att räkna vad det kostar
10 svar · 6,4k läst
S
StefanStuga: Letar själv efter en liten redskapsbod med ljus och lykta. Hade tänkte mig en i plast. Har dock hittat i metall och de finns en väggmodell också, vet inte om något sådant du har tänkt dig. Spana in länken http://www.coventgarden.se/Vedbod%20-%20Förråd%20Woodstock.htm /Stefan
1 svar · 4,5k läst
G
Gabbe1: [citat] 16 arbetstimmar + hyra av glättare = 6125:- ink. moms. Det tog ganska lång tid för betongen an brinna, annars hade det säkert räckt med 8 timmar.
19 svar · 4,0k läst
U
unigas: Lyfte min stuga för några år sedan 6x5m dock med kök installerat (ingen kyl osv men skåp, bänkar osv.) det vägde 7,2ton (plåttak) //Markus
4 svar · 16,4k läst
A
ArneTW: Min erfarenhet säger att man ska prata med sina grannar och speciellt i fallet glesbygd. Berätta vad du vill göra, fråga om de har några ideer, kanske de vill hjälpa till. /ATW
5 svar · 6,0k läst
M
mbn: Beroende på porttyp så klart men du kanske kan borra ett hål på lämpligt ställe i någon ram eller "glidbana" och köp ett BRA hänglås som passar i hålet och spärrar öppning?
5 svar · 2,4k läst
panzaa
panzaa: Cementplattor ser tyvärr ut som skit. Blir riktigt fult efter ett tag. Skall dock införskaffa ett gäng plattor och använda som grund. En liten fundering., Skall ha 2 hojjar på a 250 Kg styck på däcket, frågan är vilken dimension man skall ha på däckningen resp. stommen? Vilket cc mått bör man använda?
10 svar · 8,3k läst
rtyui987
rtyui987: Garagebygget fortskrider, väggarna är färdigmurade och nu börjar det bli dags att göra plattan. Diskussioner har uppstått om dimension på bärlager, mängden frigolit samt armeringen till betongplattan. Vad gäller egentligen? 1. Dimension och typ av bärlager? Tvättad makadam i storlek XX-XX på fiberduk? Tjocklek, paddning? 2. Frigolit 100 eller 200 verkar vara en smaksak, ska vara ett
0 svar · 3,8k läst
H
Hosseal: De har jag sett, tack. Min fundering: Totala höjden blir runt 5,5 m; 3m för carporten och 2,5 för altanen. Svårt och opraktiskt att ha långa stolpar så måste stolparna består av två delar, carportsdel och altansdel. Undrar hur man gör med stolpar för altanen. De fortsätter efter carport stolper och fästas på taket på altanen. Undrar hur man fästar, förlängar, förankrar
2 svar · 1,8k läst
C
Cwazy_Wabbit: Letade länge efter stadigare L-balk eftersom grannen gick med på att jag fick bygga 1m från tomtgränsen. Han ville dock inte se en enda sten eller maskin på sin gräsmatta, och som jag förstår måste man fylla upp matrial runt dessa i cellplast.. Hittade ett företag i Kalix som tillverkar L-balk som väger 126kg/m med putsad utsida och ingjuten isolering. Lite överkurs kanske om man inte
3 svar · 7,1k läst
·
G
grävaren: Om man formsätter för 8 cm tjocklek, på plattan. Då blir åtgången 10 cm tjockt, om man gjuter på grus.
4 svar · 20,7k läst
V
verktygsgurun: Byggmax har börjat med nåt färdigt paket oxå.
1 svar · 5,8k läst
J
JocZ: Hej. Håller själv på med carportbygge på egen hand. Ca 8x3,8m med ett isolerat förråd på ca 7,5m2, betongpannor på taket. Ingen gjuten platta utan allt byggs på plintar (för att hålla ner kostnaden.) Som det ser ut just nu med kostnaden - bygglov, bygganmälan, nybyggnadskarta ca 8500 kr (pga av nyritad karta) - takstolar 4600 kr - Allt byggmaterial 34000kr - Färg och el tillkommer.
2 svar · 11,1k läst
K
Kapten_Haddock: Alltså det är inga småstenar grunden består av utan 20kilos block.. MVH/
4 svar · 2,9k läst
S
StefanStuga: Letar efter redskaps bod ifrån Keter http://www.outstanding-keter.com/catalog-index.asp?cat=10&pr=2 som har sålts i flera affärer tidigare. Men nu verkar ingen ha den i sitt sortiment längre. Har provat Brafab, Coop Forum, de vanliga byggkedjorna men inte fått napp. Sista försöket var på fritidsgrossisten.se som fortfarande har den på webben, men slut och utgått i verkligheten. Någon
0 svar · 6,7k läst
Scout
Scout: Japp, grannen körde med samma typ av plåt. Funkar klockrent !
2 svar · 2,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Kolla Skånska Byggvaror. Jag har köpt en port där (och en motordriven öppnare från Beijers). Har funkat billigt och bra i tio år. //KoW
11 svar · 9,1k läst
C
csmannen: Jag menar 3 kvadratmeter stor toalett. Med tre meter menar jag 3 meter hög friggebod. Jag trodde att regeln gällde inne i friggeboden, men så var det inte.
5 svar · 3,2k läst
Styrman
Styrman: Vi har den moderna typen av allmäning. Dvs vår samfällighet äger marken som vi alla i kvarteret köpt dyrt av Skanska som köpt den billigt av kommunen. Som vi/samfälligheten sedan får betala folk för att sköta. Således frågades "samfälligheten" innan mitt bod-bygge påbörjades. Vi fick OK. Vad som händer i framtiden låter jag vara osagt. I allra värsta fall får man väl söka
7 svar · 21,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.