7 696 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Isolerat eller oisolerat förråd?
Godkväll på er!
Jag är villrådig i byggdjungeln. Det vi har bestämt oss för är en dubbelcarport med förråd, samt förmodligen lägga plattor i carporten.
1 Men då är frågan hur bygger man förråds delen?
2 Stället man även den på plintar eller är det bäst att gjuta ett förråds golv?
3 Hur isolerar man ett förrådsgolv om man bygger det på plintar?
4 Behöver man ett isolerat förråd för att förvara cyklar, gräsklippare, verktyg, målarfärg, lacknafta och dyliga burkar man oftast har när man bor i hus?
5 Hur mycket dyrarre blir det när man isolerar förrådet?
6 Räcker det att isolera förrådet och ha en elradiator kopplad direkt i eluttaget?
Hoppas någon snäll själ kan förbarma sig över mig och göra mig lite mindre vilsen!!!
Jag är villrådig i byggdjungeln. Det vi har bestämt oss för är en dubbelcarport med förråd, samt förmodligen lägga plattor i carporten.
1 Men då är frågan hur bygger man förråds delen?
2 Stället man även den på plintar eller är det bäst att gjuta ett förråds golv?
3 Hur isolerar man ett förrådsgolv om man bygger det på plintar?
4 Behöver man ett isolerat förråd för att förvara cyklar, gräsklippare, verktyg, målarfärg, lacknafta och dyliga burkar man oftast har när man bor i hus?
5 Hur mycket dyrarre blir det när man isolerar förrådet?
6 Räcker det att isolera förrådet och ha en elradiator kopplad direkt i eluttaget?
Hoppas någon snäll själ kan förbarma sig över mig och göra mig lite mindre vilsen!!!
Jag har för mig att när man bygger grund så ska man se till att hela konstuktionen är i samma system - så tex om du väljer att sätta på plint bör allt vara så, annars finns en risk att dom delarna som är i ett annat system rör/sätter sig annorlunda vilket kan leda till skador. Ni kanske kan hänga förådsgolvet i "väggarna" istället - men då kommer det golvet mycket högre upp. Jag tror man lägger reglar från sylarna och är det långt avstånd tar man till nån bärlina, sen kör man på en trossbotten som isoleringen kan ligga på o golv ovanpå - kolla med nån snickare som kan det där ordentligt.
Många typer av färg måste förvaras frostfritt, men det går bra att annars förvara det mesta i kallföråd då solen, regn o snö gör den mesta av skadan (jag förvarar färg, elverktyg samt känsliga verktyg varmt annars annat i oisolerat föråd och det verkar fungera).
Isolermaterialet är nog en marginell kostnad med tanke på vad hela garaget kommer att kosta. Kolla hur stor ytan är du ska isolera och hur tjocka reglarna är så vet du vad som får plats, sen kan du kolla priser hos bygghandlarna.
Många typer av färg måste förvaras frostfritt, men det går bra att annars förvara det mesta i kallföråd då solen, regn o snö gör den mesta av skadan (jag förvarar färg, elverktyg samt känsliga verktyg varmt annars annat i oisolerat föråd och det verkar fungera).
Isolermaterialet är nog en marginell kostnad med tanke på vad hela garaget kommer att kosta. Kolla hur stor ytan är du ska isolera och hur tjocka reglarna är så vet du vad som får plats, sen kan du kolla priser hos bygghandlarna.
Förutom färg och annat som ska förvaras frostfritt (inte cyklar dock) så är det himla fint att själv kunna spendera en och annan timme i ett någorlunda varmt förråd...
Tro mig,
Jörgen
Tro mig,
Jörgen
Klicka här för att svara