Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Mikael_L: Nuförtiden får man bygga 15kvm skärmtak i anslutning till huvudbyggnad bygglovsfritt. Lagen ska nog inte tolkas att det är tillämpligt i anslutning till friggebod eller uthus. En del kommuner har dock tydligen valt att tolka det så. 15kvm är alltså, liksom friggebodar, total yta, dvs inte flera 15 kvm tak. Ett vanligt "lågt" räcke (tätt såsom öppet) runt altanen är bygglovsfritt,
zingo: Hej Jag byggde en på just 21 kvm för ett år sedan. Om jag inte minns fel gick hela paketet på knappt 15.000 inklusive regelverk, panel, tak, fönster, dörr och tegelpannor. Men då köpte jag begagnat tegel och fönster hade jag två redan. Begagnad dörr också. Var det dyrt?
zingo: Tack! Ser ut som att det går att användas som vilket hus som helst. Perfekt : )
torparnorpan: jag har ett garage idag som står på rätt ställe på tomten...men är för litet.Skicket på stommen är väl si sådär så jag tänkte helt enkelt riva det. Tanken är att gjuta vidare på den platta som finns, i sidled, så jag får storlek på plattan för ett dubbelgarage. Sedan bygga ny stomme helt enkelt. Har ingen golvvärme eller så och det bör därför inte vara något större
Hobbit: Garaget oisolerad Övervåning isolerad såklart Värmekälla blir nog antingen direktverkande eller braskamin och så finns ju möjligheten att ha en hel vägg med söderläge som luftsolfångare http://www.byggahus.se/forum/solvaer...gang-tips.html En i jämnförelse pyttliten solfångare på 3m² räcker till i verkstan MvH Hobbit
andersmc: Knuttimrat och handbilat blir ju snyggt, under förutsättning att övriga hus i omgivningen är knuttimrade och handbilade. Annars ser det bara konstigt ut.
catjamarie: Ja det blir nog en tåligare yta än oljning. Och fler lager från början borde göra att jag kan vänta längre tills underhåll behövs.
Sippis62: Byggnaden/Friggeboden får vara max 3 meter hög - Nockhöjd. - Vad hade ni skrivit för något i Grannemedgivandet, hade Grannen fått alla uppgifter svart på vitt, ritningar samt att det skulle vara Fåglar där ? Viktigt att man preciserar sitt projekt ordentligt o skriftligen för grannen, så att han/hon är medveten om detta innan han/hon skriver på så att det blir bindande. Annars
Karelin_: [citat] Ljuset kommer uppifrån...sätt takfönster...för det är inga krav på brandklass då har jag jag för mig...eller har jag fel?För det ger bäst ljus och vet inte busarna om att man har takfönster så kan de inte spana in heller....sen har det ju en viss mysfaktor om man nu gillar att ha det i garaget...??:p
Brannmark: Ingen som har en allhabo på jobbet då?
fsn: Jag tänkte faktiskt prova Biltemas tvåkomponents epoxifog. Vet inget om den men min gissning (och detta är ta mig fan en ordentlig gissning) är att den står sig bättre i tuff miljö än en vanlig fog. Det jag är orolig för är att den är svårjobbad. Men det kanske nån annan kan svara på?
SkärgårdsMicke: Jag kapade till plintarna igår och det gick utmärkt. Jag fick till en snygg, jämn yta som lutar för avrinning och armeringsjärnen kom jag inte i närheten av :)
Gabbe1: Mitt garage har bakre väggen under mark så det klassas väl som suteräng, mitt tak är dock helt och hållet över marken. Det grävdes ut så pass djupt att jag kunde gjuta plattan med isolering och makadam under. Sedan murade jag upp baksidan med 19cm lecablock så att jag kom över marknivå, sen reglade jag virke¨som vanligt.
lgf02001: Vi har byggt ett växthus drygt 10 kvm av begagnade fönster (gratis från blocket). Fönstren var i olika storlekar så jag klippte ut pappersmallar i förminsakade fönstermått och pusslade ihop dom innan för att få till snygga sidor. Eftersom det var delbara tvåglasfönster så blev det ändå symmetriskt eftersom varje fönster blev två likadana i storlek. Lite rörig förklaring men jag
Åmmebergare: Projektet stannade över sommaren....nu har jag börjat med bjälklaget. Kör ytterram i 170x45 tryckat och vanliga 145 reglar cc 60. Min stuga är 4500x3300. På kortsidorna blir der en 170:a ihopskruvad med en 145:a . Mellan reglarna kör jag "kottlingar". Tror ni det räcker med tre plintar på vardera långsida?
Robban66: Tack för svar. Med hänsyn till grannen så valde jag så lite lutning som möjligt och nu blir det ca 12,5 grader vilket skall räcka för plåttaket. Hade inte kostat så mycket mer att lägga samma lutning som huset, ca 27 grader, men 12,5 får räcka. Ska rymmas tillräckligt med isolering, men det blir onödigt trångt ut mot takfoten. Bestämt mig för att välja två portar så jag kan
Egon84: Det håller bra om det inte är jättefuktigt under. Om du vill kan du ju olja undersidan med grundolja eller dylikt.
aedwall: Det finns inte direkta regler för hur belysning skall utformas, men den får inte störa "nämnvärt"! Dvs sätter du en stor Phet spotlight riktad mot grannarna in i deras TV-rum så kan du räkna med att byggnadsnämnden hör av sig...
Gabbe1: I min förra bostadsrätt var garageportarna 2.26 invändigt och det var lite jobbigt att köra en Volvo S60 in och ut flera ggr (hade ingen vanlig parkeringsplats, endast garage) dagligen. Jag hade ca 5cm mellan speglarna och karmarna på var sida.
Benny_o_Lina: Jo, skruv kör jag överallt nästan.. Understa brädan är skruvad, sen staplas dom andra ovanpå.. spikar en liten nubb på ett par ställe för att det ska ligga still bara. Min kommer inte flyttas sålänge jag bor där iallafall :) Men vill jag så skruvar jag av taket i två halvor. Skruvar loss överliggarna och drar hela väggen uppåt, skruvar av stolparna och tar golvet i två delar så
FredrikR: Jag har byggt mitt garage med ovanvåning och betongpannor i 45x145 och 30graders taklut. Här brukar de komma en del snö. 45x120 bör räcka, kanske 45x95 också, även om jag håller med om att spontant känns lite klent men.:)
Epoxigubben: Köper du en färg av kvalite så håller det helt ok men det brukar gulna av solen.
sagan1: Har satt upp ett 15 kvm förråd med två rum och vägg dem emellan,det är lite otätt vid övergång vägg-tak resp. tak-vägg som jag tänkte täta med bygglatex så att inte insekter,snö och damm kommer in,behövs ventiler?Har köpt fyra rektangulära ventilgaller med nät,tänkte placera dem vid golv och tak i vardera rum,är det ok,ventilation mellan de båda rummen?
PX-21: Borde vara tusenfotingar ..gillar fukt ...inga farliga djur .....Dör väl av myrr... Mvh
Alexandersson_1: Hej! Med fundament betyder att det är lite extra betong och armering (ev dubbla lager) och självklart kan du ha en lufthammare där. En fjäderhammare ger en storkraft (det finns olika storlekar på fjäderhammare) och det är viktigt att den står bra och ev förankrad i golvet (fundamentet). Jag skulle personligen sattsa på ett bra golv som är plant och lätt att hålla rent dvs ett gjutet.
kungkokos: Hur är det med brandklassning då? Måste man inte ha gips om carporten står inom ett visst antal meter från huset?
klaskarlsson: [citat] Ja eller mega funkis om du vill ha lite större :) Sorry för fellänkningen, uppdaterade länken nu :) /K
Lars T: Skulle rekommendera skjutport i ditt fall, såvida du inte tänkt att använda mycket grova gångjärn, 3x3,2 meter är för stort för slagport enl. min mening. Tänk också på att det blir on otrolig vindlast på ett sådant blad och kan bli farligt om det manövreras av exempelvis barn eller står olåst. Ramen blir stabil med svetsade fyrkantrör.