Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Jan-Å: Lite olika förutsättningar där. Ska försöka komma ihåg att återkomma till våren med rapport om det funkat som tänkt. Men killen som hjälper mej me pumpen har ett eget "garage" på 80 m2 som han värmer med 2 luft/luft pumpar så det borde ju fungera även hos mej.
styrman1: kommer inte ihåg. köpte den via TF dörren i Osby. de importerar den om jag inte missuppfattat det.
kontorsråttan: Tackar för alla svar, Vägar & Tak. Blank färg, check det fixar vi, Golvet... Några alternativ som nämnts här. Lithurin från Nordsjö Oxanolja från Jotun Några fler jag hittat på nätet. Nuretanolja åxå från Nordsjö Betongolja från Beckers Uretanalkyd verkar vara gemensam nämnare, Jotuns svenska hemsida ligger ner och Lithurin hittar jag inget info. Får uppsöka några färgnasare
Korp-Johan: Dyrt! Varför ska inte taket ingå? Ska han köpa ny bil eller? Kolla fler! mvh Johan
Korp-Johan: Hej yzoon! Gratulerar till ett väldigt klokt yrkesval! Valde "fel" själv i början, men är idag utbildad köksmästare, styckare och ekonom. Har nu byggföretag sedan 10 år, med anställda byggingenjörer. Har jobbat själv son snickare/yggsnickare 6 år, innan jag körde igång eget inom denna bransh. Har läst in mej, men är alltid lite avundsjuk på deras skolutbildning. (dock inte
cheetah1: Jag bygger A-takstolar på mitt garage, inte för att jag vill ha in en lyft, utan för att jag vill kunna köra in en hög bil, alternativt snurra runt på en bilkaross utan att det är särskilt trångt.
RRLasse: Har själv monterat 2 st portar som är 2800 * 2750 på vårat dubbelgarage och det tycker jag inte ser konstigt ut alls. Tror att du utan problem kan montera porten. Bättre med för stor än för liten. :) Som det skrevs ovan. Ett garage ska vara praktiskt.
Arnold Braunsweiger: Okay, har fått lite å fundera på, fukten i verkstan blir förmodligen inget större problem, det är timrade väggar i detta gamla stallet, och har inte upplevt att fukten "dryper på väggarna" precis. Och kanske, kanske, om jag får tid och råd om några år, så blir det en mindre tillägsisolering i verkstan så det iaf blir frostfritt. Men det ligger som sagt längre fram. Skall iaf
Mats: Jag hadde isolerat definitivt. Isolering kostar inte så mycket och det går snabbat att lägga dit 10-20 cm. Då kan du hålla 10 grader utan problem och utan att det kostar särskilt mycket. Rätt trevligt när man vill gå ut och pyssla med nått
pf3016: Jag håller på att bygga carport med förråd och tänkte sätta OSB-skivor på långsidan inne i carporten samt utanpå detta utegips men det är kanske lite dumt? Kan man spackla OSB-skivorna? Vill gärna ha det lite snyggt och prydligt ;)
Benny_Steen: nej, går fint att ordna själv. det blir en liten skarv men karva ur cellplasten överst på gamla kantelementen så det fylls med ny betong. Men är det verkligen värt besväret för extra 2m ? bygg ut så stort det bara går. Jag har själv skarvat på ett garage med sidor byggda på betongplintar (älvsbyhus) och gjort en extra konventionell betongplatta. I skarven lade jag armerad
patrik659: Vi skall ha en friga på 15kvm och fastnat för en JABO "Knutförråd 15kvm", men den ligger på 25000:- vilket vi tycker är i högsta laget! Är det ngn som vet om det går att hitta denna modell billigare, alt en RIKTIG beskrivning på motsvarande modell??
Kemisten: Det enda godkända uppvärmingssättet jag känner till i stall är sandfyllda kamrörsradiator (kallas även kamflänsradiator). De finns att köpa hos t ex Nordpost och är ganska dyra (500W och 800W). Till de behöver du en termostat, de kan man få i rätt kapslingsklass (IP54 eller högre) och kostar inte 'allt' för mycket. Inte billigt dock och det beror på att stall och liknande
ktmduke: ska bygga ett murat garage i leca,6,8x9,5 45 graders taklutning. isolerad platta,betongpannor,putsat utvändigt,stor garageport,3 fönster, 2 dörrar, dra in vatten,dränera. vad kan det kosta?? takstolar? platta? leca 19x19x59? garageport ca:4m hur gör jag med vattnet,(det blir till en vask för då slipper jag oljeavskiljare)
Mikael_L: Jag tror det är vägg - vägg. Men egentligen vet jag inte.
FredrikFiskare: Verkar vara onödigt krångligt. Varför inte bara mura dit dem efteråt? Det sitter tillräckligt bra, men vill du vara riktigt noga bör du borra ner armeringsstänger (8 mm) mellan varje lecablock i hörnen. Borra snett ner i plattan och räta upp dem i lodrätt läge. Detta för att inte hela huset skall kana iväg vid storm/orkan. Det har faktiskt hänt!
svantea: Jag ska ersätta ett läckande garagetak med mått 480 x 680 och skulle behöva lite hjälp/tips ang. dimensioneringen av takbalkarna. Nuv. uppregling består av reglar typ 50 x 105, längd ca 5 meter på CC ca 45. Detta är kompletterat med 5 st järnvägsrälar, även dessa 5 meter. Allt detta ligger på garagets långsidor som är uppmurad sten. -Känns stabilt! Vad är smartaste sätt att
Ranchn: Carportens högra sida (sett framifrån) ska beså av en täckande vägg med fönster längst upp för ljusinsläpp. Vänstra sidan är jag lite osäker på hur jag vill ha det. En halv-vägg kanske..? Om jag ska använda mig av limträbalkar på tvären (höger till vänster). Hur långt kan man ha mellan dem? Ovanpå dessa kommer det reglar för altantrallen.
Hus_Tomten: Någon som vet om det finns något företag man kan få tag på carport med stående slätspontpanel (funkis)?
Mats: Sen tror jag att det gäller lite andra regler om man är klassad som jordbruksfastighet också, de har egna regler för ekonomibyggnader som jag också tror stall klassas som
miry: mina tankar är att det skulle vara lättare om du gjorde en friggebod då du sparar in kostnaderna för bygglov och är du innanför detaljplanen så kan det tillkomma att rita om detaljsplans kartan och de sakerna beror på kommun men jag tippar på runt 15-20kkr går bort där om du bygger annat än friggebod sen om du är på en gård så det är klassat som lantbruk eller skogsbruks
T2: Nu blev ni lite nyfikna va, eller? Vi har precis varit där och bodde i en av deras stugor på 12 kvm. Och måtten som stugan hade var precis dom som vi letar efter, nämligen 4 m brett inomhus så man kan bygga dubbla våningssängar efter bakre väggen, och 3 m djup. Är det någon som vet vem som tillverkat dom eller vart liknande mått finns. Vi har letat men hittar hitills ingen med rätt
billy_baver: Man installerar ett mögelstopp en bit under takåsen mellan varje takstol om man har tak av traditionell typ. Luftspalten får tilluft från hålet längst nere vid takfoten (som bör tätas med insektsnät). Hur man installerar mögelstopp i en åskonstruktion av din typ vet jag inte säkert. Kanske du kan säkra ventilationen med ett mögelstopp mellan varje åsbjälke nånstans i mitten av
billy_baver: Skriv "disponibelt" på bygglovsritningen, bara för att lyssna på reaktionen... :)
ronnyraev: Ska gjuta en platta till ett garage och undrar om man kan gjuta rampen samtidigt? Plattan är 8*9m och rampen blir på kortsidan ca 6 m bred och ca en meter ut med 2-3cm lutning/m.