Hej!

Jag ska bygga en friggebod med isolering för att ha som bla pumphus. Jag har skissat lite snabbt på en modell, men jag undrar hur jag ska göra för att slippa fuktproblem med taket. Jag vill ha enklare plåt- eller plasttak, men blir det inte mycket vatten/kondens under sådana? Måste jag då ha en plan yta med takpapp/byggfolie eller liknande? Det får inte kosta för mycket.

http://widman.se/bod/bod_1.png

Redigerat:
Finns specialla dukar/vävar man kan ha till detta. Då fäster man den på takåsarna och sen lägger du läkt plus plåt ovanpå duken. Allternativet är att du kör med oljehärdad masonit

Här kommer bilden igen :)

• bod_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Andewid
Jag gjorde en liknande frigga med låg lutning, jag la råspont och ett lager Mataki MB 350, kostnad ca 1000, enligt en takläggare duger det gått med en lager papp, nu finns det säkert några som inte håller med, men so far so good

Får man låna tråden lite, jag ska bygga cykelförråd och jag har ett gäng osb-skivor över, duger dessa + papp i stället för råspont + papp?

Tack Timppa63,

Jag kommer nog också göra något liknande.

Undrar varför man inte använder byggfolie/åldersbeständig plast under tak? De har ju mycket lång livslängd.

byggfolie/åldersbeständig plast använder man väl bara när man bygger ett hus/friggebod som alltid kommer stå uppvärmd. Om man inte har värmen på alltid så kan man få problem med kondens har jag fått höra!

Som jag skrev ovan så finns det duk/väv man använder till detta. Vissa av de är av plast.

Sen måste vi skilja på att fukttäta bygget vilket man inte ska göra om man inte ska ha värme på och det här som mer handlar om ett droppskydd under plåten. I detta fall ska vi bara leda bort kondensvatten och inte hindra byggnaden i övrigt från att andas.

Skivor plus papp blir betydligt dyrare än väv/duk alternativet och även dyrare än oljehädad masonit.

mats_o skrev:
Som jag skrev ovan så finns det duk/väv man använder till detta. Vissa av de är av plast.

Sen måste vi skilja på att fukttäta bygget vilket man inte ska göra om man inte ska ha värme på och det här som mer handlar om ett droppskydd under plåten. I detta fall ska vi bara leda bort kondensvatten och inte hindra byggnaden i övrigt från att andas.

Skivor plus papp blir betydligt dyrare än väv/duk alternativet och även dyrare än oljehädad masonit.
Men räcker det inte med plasten som droppskydd under plåttaket? En väv/duk är väl inte vattentät mot kodensvattnet?

Sen under platsen ska man ju ha en luftspalt och sedan isolering+innertak - som i ouppvärmda fallet inte ska ha en fuktspärr?

De dukarna/vävarna är fukttäta. Finns tom varianter som är som goretex så att de släpper ånga utåt men inte innåt.

exakt hur man isolerar en sån passar jag på. De jag har gjort har varit med kall vind och då lägger man ju isoleringen redan ovanpå innerskivorna och iom att jag hadde konstant uppvärmt så blev det till att plasta för mig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.