R
rea: Vi kommer att köra på Teckentrup's GSW 40 - billigare än Hörmann men lika bra (hoppas jag iaf)
4 svar · 1,4k läst
Spiderman
Spiderman: Så bra att du får så stort trots fackverksstolarna. Då har du ett stort garage! :)
27 svar · 6,3k läst
R
RobJen: Hej! Letade själv efter byggbeskrivningar. Fann svaret på www.beijerbygg.se => byggråd => brädgård. Lycka till. /R
2 svar · 29,5k läst
2
2an: Jag har en men du kanske redan fixat ritning alt byggt stugan klart?? Jag håller på med bron nu men får det inte att stämma utan lite kapning vilket jag inte tycker ska behövas..
1 svar · 2,8k läst
F
frhe: Ser ut som mögel, svårt att veta vad det skulle kunna vara annars. Och det är korrekt att det inte ska vara plast i ett ouppvärmt utrymme!
3 svar · 8,6k läst
·
FredrikR
FredrikR: Ja billigare än lösvirke kan man nog inte komma, oavsett var man handlar byggsatsen.
3 svar · 2,6k läst
Kemisten
Kemisten: Ok, det slutade med att jag murade upp en rad med lecablock som jag bygger resten på. Blocken trimmades för hand, vissa behövdes 'naggas' lite i en kant, andra sågade jag bort 80% på för att få rätt höjd - alla behövde trimmas i någon grad och det var ett d-j-a arbete men nu är det gjort. Känns bra nu i efterhand ;-).
1 svar · 2,2k läst
J
Jan-Å: Jag har precis köpt en Starport, Furuhälls snickeri i Heby bygger dom. Det är en slagport så den tar ingen plats alls inne i garaget, ffa inte på höjden vilket var mitt krav ( ska byggas jeep där är det tänkt :) Kostade 10 000 omålad. Om Du nu inte tänkte dej 15 000 för 2? nån så billig hittade inte jag.
1 svar · 2,3k läst
Korp-Johan
Korp-Johan: Hej igen Timpa! Helt nöjd med G! :) Om du sätter råspont måste/behöver du inte sätta board. Men om du vill ha board bör du ha luftspalt. Låter mycket bra med 45x225 på alla sätt! Bra bärighet och mer isolering. Anser faktiskt man inte behöver använda limträ annat än när man måste, pga längd, form eller utrymme. Dom kostar för mycket för vanligt bygge. (Lite "overkill".)
7 svar · 16,9k läst
V
verktygsgurun: Ta 115mm stolpar istället de passar bättre till bredden på profilerna som dörrarna går i. Iaf om du har profiler för 3 dörrar. Skulle tro att profilerna är ca 110mm breda.
4 svar · 4,1k läst
·
F
friggis: Tack för ett intressant och mycket fint bygge. Ja, detta kommer ju bli som ett åretruntboende då det kommer byggas på en släktgårdoch användas just året om. Jag har ju det mesta klart för mig redan men just detta med planlösningen fastnade vi lite på. Nu satsar vi istället på 40m2 med två små sovrum. Börjar bygget i maj nästa år så vi har tid på oss iallafall.
7 svar · 2,5k läst
P
Paddy: Är det nån som har erfarenhet av att konvertera en gammal vipport till två slagportar? Har en vipport av gammal (livsfarlig) modell och funderar på att såga i tu den, sätta gångjärn på sidorna och använda som slagport istället. Nån som gjort det och vet vad man bör tänka på?
0 svar · 1,9k läst
RoTe
RoTe: [citat] Det beror ju på vilken mängd man pratar om. I detta fallet känns ju liter mer rätt men ska man beställa betong med bil räknar man meter. ;-)
5 svar · 14,4k läst
V
västerlund: hur mycket cement ska jag ha under? 1,2,3 cm?
2 svar · 2,6k läst
A
awe77: In i underkant och ut i överkant. Ja det verkar ju logiskt, tack för bra svar!
3 svar · 6,4k läst
Spiderman
Spiderman: Idag reste vi väggarna till vår Friggebod... Virket köpte vi hem för två år sedan... Tyvärr har det kommit en massa emellan som gjort att bygget inte har blivit av... NU är vi i vart fall på G! Vedboden ska byggas till vänster om Friggeboden. När vi ändå bygger så "drar jag ut" takstolarna på ena sidan så att vi får tak över en vedbod :) Den totala byggytan blir 15 kvm.
0 svar · 4,9k läst
·
Roary
Roary: Jag skulle inte skippa ströläkten. Tanken med den är att få upp bärläkten från taket så att vatten som ev läcker in från pannorna kan rinna ut. Spikar du bärläkt direkt mot taket kommer inläckande vatten att stå mot bärläkten som kommer att ruttna.
1 svar · 4,0k läst
V
v70: Crawford har också moment inlärning , samt så går porten stänga manuellt , , men kanske problem med låsningen.,,, Jag löste det med originallåsning på insidan , vilken är reglad i öppet läge , sen när man åker på semester eller dyl. så låser man med det "riktiga" vredet på insidan. Känns lite tryggare då!
1 svar · 3,5k läst
Styrman
Styrman: Sant "sunhome". Bara en sådan sak att du kanske behöver en pumpbil/teleskopslang gör ju att priset drar iväg. "eran". Jag har inte kopplat någon dränering till dagvatten i mitt pris.
5 svar · 2,1k läst
M
mato: Impregneringsvarianten är , som jag förstår det, en tunnare genomskinlig lack som tränger ner i betongen mer än färgen men ger inte alls samma slitstyrka som färgen ger. Så det beror väl på vad du tänker ha utrymmet till. Är det garage/verkstad så är det färgvarianten som gäller, då kan du ju välja någon snygg kulör också. Köpte för 9år sedan direkt från en kille som
2 svar · 2,5k läst
A
ante_jonta: Kåken vi köpte i höstas har en härligt tilltagen lada/loge/gammalt laugård på tomten. Nu är det ett problem som spökar för mig på nätterna... Rampen upp till logen (loftet) når man via en ramp från vägen, men stenläggningen av stora stenbumlingar verkar inte vara så stabil som jag skulle önska. På vänster sida har stenblock rasat ut och hela konstruktionen bullar in betänkligt
0 svar · 1,5k läst
tompas11
tompas11: Jag har köpt lysrörsarmaturer av typen 2x36W IP65 på Jula, Biltema och Rusta, totalt 8st. Samtliga håller likvärdig godkänd kvalitet. Handskas man bara normalt med dessa så ser i alla fall jag inga som helst problem med dessa armaturer.
4 svar · 3,7k läst
Thomas59
Thomas59: Föreningstankar, åkerplätt, föreningsstuga, badplats, campinginriktning, mötesplats för 40 personer och sen riva efter 10 år??? Får inte riktigt kläm på vad det är du tänker göra - camping på en åker eller? men baracker går ju att bygga ihop om det är det du undrar och plintar funkar och kan tas bort eller är det något annat som du funderar på? Hur tänkte du lösa vatten,
1 svar · 4,9k läst
hahel
hahel: Lyckligt slut. Kom ett brev idag med en kopia av monteringsanvisningarna från Stevert/Jabo, Bra service! /Håkan
5 svar · 3,1k läst
F
fbm: Ok, känns som det alternativet innebär ganska mycket mer jobb? Men tack för förslaget. Ingen som har svar på frågan om vindskyddsfolie på insidan av plåten för att sedan sätta isolering?
6 svar · 11,3k läst
·
V
Vaband: Byggde ni lövkojan? Har ni tips? Hus &Hem verkar ju inte veta något när man ringer dem, tyvärr. Jag försöker rita om den till 15 kvm nu, men har svårt med att förstå materiallistan. Vore tacksam för all hjälp!
2 svar · 5,0k läst
T
Tompa74: Annars finns det ju kantelement. Kolla länken: http://www.cellplastdirekt.se/kantelement.htm
8 svar · 1,5k läst
·
L
linkentuss_: Hej Med risk för att verka helkorkad..... Vi skulle behöva bygga ut vårt befintliga hus (1½plans villa från -49 med källare) med ca 50kvm. Det ska bli ett badrum, klädkammare och ett sovrum. Vi är ute efter den absolut billigaste och enklaste lösningen. skulle det kunna vara att kontakta ett modulhus företag och bara köpa 2rum?:rolleyes: är det möjligt? eller fungarar det inte i
0 svar · 7,2k läst
Totte_S
Totte_S: Kolla här om det kan vara något: http://byggbeskrivningar.se/byggbeskrivningar/byggbesk.aspx?Id=11
1 svar · 5,7k läst
R
Richoo79: Jag har lagt 20cm cellplast i min platta och 10cm längst ut i kanterna (25cm runt kanten av hela plattan) så det blir mer betong längst ut. Använde mig av 30cm höga kantblock. Jag har hört att det är så man ska göra
3 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.