Jag har ett garage som är fristående från huset. Det är leca väggar med rese i träkonstruktion. Nu vill jag klä insidan av garaget med trä. Fick ett apropå att man får inte lov att klä ett garage med brännbart där bilar förvaras utan det ska vara gips. Någon som känner till vilket regelverk som styr detta och om det är så som jag fått mig till livs.:O

Du ska leta i BBR 2010
avsnitt 5 ;)

Mikael_L
Du kan sätta OSB på dina väggar.
Det som gäller är att garaget är en egen brandcell, så brandspridningen till andra byggnader ska förhindras/begränsas. Där räcker LECAväggarna så bra så, cellen blir inte sämre, utan faktiskt aningens bättre, med OSB-skivor.

Sen ska konstruktionen inte hålla sämre vid en eventuellt brand (alltså ha tillräcklig hållfasthet en viss tid), och detta lär inte heller vara något problem i din byggnad.

Slutligen kan byggnader för vissa (extrema) verksamheter ha lite andra krav, inte bilgarage.
Tänker du svetsa och kapa med kaprondell och sånt i garaget vill du kanske själv ha ett obrännbart ytskikt, men det är inget direkt myndighetskrav i ett vanligt bilgarage.

Slutsats, klä du dina väggar med trä, spån OSB eller vad du vill.
Men tänker du pyssla med svetsning och sånt så klär du in väggarna ordentligt med ett brandresistent ytskikt, för din egen skull.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.