är nu less på mitt nuvarande garage med taskigt markarbete o obefintlig dränering och feldimensionerade takstolar med allt vad det innebär.

tänkte bygga nytt men problemet är att jag vill bygga ihop det med det befintliga stallet (blivande kallförråd) som har riktig utfyllnad under plattan men oisolerad

hur gör man då jag vill ha garageplattan isolerad o dränerad i anslutning mot stallplattan?
garaget kommer bli uppvärmt, hur är inte riktigt spikat med troligtvis golvvärme med ytjordvärmepump.

eller ska man lämna nån meter mellan plattorna för isolering o dränering?

nu blev det grötigt ser jag men ni kanske förstår vad ja menar?

Inte expert, men jag skulle inte gjuta samman några olika plattor. Utan snarare bygger du upp en isolerande ram mot den befintliga plattan (om det går map var bärighet behövs). Ett minimum som jag ser det är en byggisoleramatta (liggunderlagsliknande) mellan de olika konstruktionerna.

självklart menade ja inte att man skulle gjuta ihop dom men jag vill ha kallförrådet(stallet) i anslutning till garaget då det ska vara en dörr mellan. skulle det vara en glipa/mellanrum så stör det inte mig sålänge ja inte får upp fukt.
så hur gör man med själva isoleringen o dräneringen där plattorna möts?
vad jag förstått så drar man i normala fall gärna ut isoleringen o bärlagret en bit utanför plattan för att förhindra kjälskjutning och lägger dränslang runt plattan.

det är rätt kjälfarlig mark och märks mkt på det befintliga garaget där delar av plattan lyfts och underminerar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.