Hej
Ska bygga en rejäl vedbod på 10x4meter.
Tänkte höra om jag tänkt rätt eller om jag är helt fel ute.
Tänkte gräva ner plintar och sedan använda 45x95 stolpar på plintarna.
Sedan jacka ur stolparna och fälla in 45x170 längst med vedskjulet i dom tre
raderna som plintarna står i.
Sedan lägga 45x120 takreglar cc 120.
Råspont,papp och korrigeradplåt.
Sedan skruva dit lite 45*95 reglar och staga upp vedboden med och så man kan fästa klädselbräderna och mellan väggarna.
Sedan lägga fiberduk och lite grövremakadam ovanpå och sedan lastpallar,
att förvara veden på.
Är det bara gräva ur och stoppa i plintarna eller man ska lägga i makadam eller annat i botten och packa innan?
Alla tips är välkommna.
Ritning på skjulet finns här:
http://img692.imageshack.us/f/vedskjul.jpg/

Ska bygga en rejäl vedbod på 10x4meter.
Tänkte höra om jag tänkt rätt eller om jag är helt fel ute.
Tänkte gräva ner plintar och sedan använda 45x95 stolpar på plintarna.
Sedan jacka ur stolparna och fälla in 45x170 längst med vedskjulet i dom tre
raderna som plintarna står i.
Sedan lägga 45x120 takreglar cc 120.
Råspont,papp och korrigeradplåt.
Sedan skruva dit lite 45*95 reglar och staga upp vedboden med och så man kan fästa klädselbräderna och mellan väggarna.
Sedan lägga fiberduk och lite grövremakadam ovanpå och sedan lastpallar,
att förvara veden på.
Är det bara gräva ur och stoppa i plintarna eller man ska lägga i makadam eller annat i botten och packa innan?
Alla tips är välkommna.
Ritning på skjulet finns här:
http://img692.imageshack.us/f/vedskjul.jpg/

Redigerat:
med en bärlina mitt på som på skissen tycker jag att 45x120 räcker spännvidden blir bara 2 m .
verkar lite overkill med råspont o papp + plåt på ett vedskjul, antingen eller duger bra,
några snedsträvor i stommen är nog bra .
verkar lite overkill med råspont o papp + plåt på ett vedskjul, antingen eller duger bra,
några snedsträvor i stommen är nog bra .
jo jag vet det är lite overkill med råspont och papp, men jag vill det ska vara stabilt och tåla en del snö.
Jag vill heller inte att massa kondensvattem ska droppa mer.
Vedskjulet som jag har nu, byggde förra ägaren av 45x45 och där är spännvidd på typ 3meter i takreglarna och dom bågnarrejält men konstigt nog håller det iaf, fast där ligger några decimeter med blöt snö på taket.
Hur som hellst, någon som vet hur man sätter ner plintar bäst?
Jag vill heller inte att massa kondensvattem ska droppa mer.
Vedskjulet som jag har nu, byggde förra ägaren av 45x45 och där är spännvidd på typ 3meter i takreglarna och dom bågnarrejält men konstigt nog håller det iaf, fast där ligger några decimeter med blöt snö på taket.
Hur som hellst, någon som vet hur man sätter ner plintar bäst?
Medlem
· västerbotten
· 64 inlägg
Ta lite grövre takreglar och skippa råsponten och pappen. Det är ju ändå bara ett vedhus... Hemma har det då aldrig varit nått problem med kondens men ni kanske har fuktigare i skåne.
Redigerat:
Men taket håller väll inte att gå på utan råspånt?
Där är ju 1,2m mellan takreglarna.
Där är ju 1,2m mellan takreglarna.
Medlem
· västerbotten
· 64 inlägg
Men om man har taksparrar behövs väl ingen råspånt?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag har ett tak på en ute plats med en spännnvid på 6 meter med 45x120 och det har hållt i 16 år nu och tåler att gå på men mer är det inte.
Ska tillägga att det inte är jag som byggt det.
Byggde ett provisorisk ved skjul med en spännvid på 3,5 meter med 45x120 och det tåler att man hoppar och har sig men sviktar lite då.
Jag hade nog valt 45x170 cc120 eller 45x120 med cc90 beroende på vilket som blir billigast.
Ska tillägga att det inte är jag som byggt det.
Byggde ett provisorisk ved skjul med en spännvid på 3,5 meter med 45x120 och det tåler att man hoppar och har sig men sviktar lite då.
Jag hade nog valt 45x170 cc120 eller 45x120 med cc90 beroende på vilket som blir billigast.
Okej, jag får kanske fundera på det, jag vill bara inte bygga ett nytt vedskjul och sen upptäcka att massa kondensvatten droppar ner på veden.
alltså jag är inte rädd att takreglarna inte håller, jag är rädd att plåten inte håller/ blir deformerad av att man går där. Och att det blir en del kondens av att inte ha råspånt.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag upplever inte kondesvatten som något direkt problem att det hade motiverat papp och råspont.
Kommer inte ha det när jag bygger ett permanent ved skjul.
Jag byggde mitt provisoriska med 45x120 cc120 och tvärläkt 45x45 cc60.
Ska man gå på taket är det bara att gå längs skruvarna så man går på läkten.
Kommer inte ha det när jag bygger ett permanent ved skjul.
Jag byggde mitt provisoriska med 45x120 cc120 och tvärläkt 45x45 cc60.
Ska man gå på taket är det bara att gå längs skruvarna så man går på läkten.
jo du har rätt i att man ska gå på läckten, men det är lätt att man missar dom och vill gärna att det ska hålla
utanför. Finns olika tjocklekar på plåten med 0.4, 0.5 och 0.6mm.
Jag tar gärna emot förslag på något annat tak än plåttak eller någon annan profil än korrigerad om
det finns något som är bättre?
utanför. Finns olika tjocklekar på plåten med 0.4, 0.5 och 0.6mm.
Jag tar gärna emot förslag på något annat tak än plåttak eller någon annan profil än korrigerad om
det finns något som är bättre?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Man få ge tusan i att missa läkten när man går på taket vilket väl i normal fallet knappast händer ens 1 gång om året.
Annars finns det eftersom du frågar trp 120 1,2mm den går det att gå på utanför läkten och klarar en enorm snö last men är både ful och snuskigt dyr.
http://www.vannasplat.se/index.php3?use=publisher&id=1146&lang=1
Känns lite som du oroar dig lite i onödan.
Vanlig trp20 0,7mm tåler väldigt mycket snö last om tvär läkten inte sitter för långt i från varandra.
Annars finns det eftersom du frågar trp 120 1,2mm den går det att gå på utanför läkten och klarar en enorm snö last men är både ful och snuskigt dyr.
http://www.vannasplat.se/index.php3?use=publisher&id=1146&lang=1
Känns lite som du oroar dig lite i onödan.
Vanlig trp20 0,7mm tåler väldigt mycket snö last om tvär läkten inte sitter för långt i från varandra.