Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
fs01anon: Hej! Har precis hört från min trähandlare att de inte hinner räkna på dimensioner av min carport/förråd innan semestern, därför vänder jag mig nu till den samlade kompetensen här! Ska bygga ett förråd på 8 kvm (på plintar) med lite isolering för framtida möjliga behov att hålla det över 0-gradigt. Takpapp som tak över råspont. vidbyggt till detta blir det en carport som ska
Anders Hellberg: det var ett jätte bra tips att köra returen. d^_^b tack! /AH
Mats: Oj, det vart lite av hur långt är ett snöre. Vill du ha det som en byggnad med täckta sidor, glespanel för bra ventilation och torkning av veden. Ska det vara löstravad ved eller vill du ha någon typ av korg/pallsystem. Ja många frågor blir det bara för några träpinnar ;)
Turner73: Hej och tack för svaret. Om jag väljer 3 balkar (stolpar) istället för 2 per sida så verkar det inte som om dimensionerna minskar....
Phille1989: Hej alla erfarna! Har lite planer att göra om min carport till varmgarage. Då taket på carporten är en altan, har jag ingen möjlighet att öka takhöjden. För att lättare kunna mecka med bilen tänkte jag anlägga en smörjgrop, har letat runt på diverse olika sidor utan att få något ordentligt svar. Vad finns det för krav/regler för att anlägga en smörjgrop? Hur är det smidigast
Berka81: [citat] Köp fibercementskivor direkt från Sundolitt (tillverkaren av kantelement). Det gjorde jag på mitt, bara att kapa av panelen i önskad höjd, sedan trä in skivan under klädselbrädan så gott det går sedan sköt jag fast fibercementskivan med vanlig 3" spik direkt i väggreglarna. Lycka till
Beppo: Spontant känns det som plåt är ditt alternativ. Eller så målar du med våtrumsfärg och torkar av väggarna med trasa när det skall rengöras.
jojjeblom: http://www.skanskabyggvaror.se/produkt/garageport_spegel_standard_dubbelskena-9117 Det blev denna som jag beställde, lite mera att pyssla med under semestern.
AM2010: [citat] Hej! Svar fråga 1. Vill bygga in en brunn och skall platta gjutas så är det mycket jobb som tillkommer. Får försöka ta in pris på hela fadderittan. Borde gå att använda ROT-avdraget här? Svar fråga 2. Det är sadeltak idag med pannor. Tänkte mig att nya byggnaden skall ha plåttak modell kupor för att smälta in. Prismässigt blir det ännu en stor apparat om carporten skall
mekkarn: Slänger in en annan fråga här:) Har en liten stuga där jag ska byta innertakspanelen. Där satt det innan ångspärr och isolering och stugan används inte året om. Då är väl det bästa att ta bort plasten och låta isoleringen vara kvar innan jag sätter dit den nya innertakspanelen?
Mats: Ska ni bara ha några få graders värme så ska ni inte ha plast. Går det så skulle jag bygga en liten "friggebod-mini" löst stående inne i befintlig byggnad. Har man tillräckligt stor ladugård så kan man ju bygga den ute och lyfta in den med traktorn
Originalet: Har ett garage med förråd som är byggt på plintar med liggande stockar runt om nertill, träpanel och plant tak. Detta är byggt 1965 och hör till vår bostadsrätt. Nu är det så att från början var det oisolerat med golv av stenplattor. Nu är golvet av halvdan asfalt, med sjunkhål på några ställen. Golvet i förrådet är av spånskivor som svackar rejält på mitten. Väggar och
mekkarn: Just ja det ska och gjutas plintar men i övrigt krävs ingen markberedning.
sweFredrik: flytta ut takstolarna så att de de står längst ut på hammarbandet, är mitt råd. Du kommer inte att påverkas av att det blir ex 600+145 i CC, men kolla med takstolstillverkaren om du är osäker! Gällande överhänget så funkar det fint om du kör med råspont och hänger ut 500 mm, säkert 600-700 också. Tror det var så att om överhänget sticker ut mer än 500 mm från grunden så
Pongu: http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/73734-klarar-parkettgolv-laminatgolv-att-kallstaellas.html
carlbanan: Fick tag på ett par portar på blocket...Iaf så fick jag fram att öppningen ska vara 2430 mm... Grunden är anpassad för detta nu. Har murat leca på baksidan eftersom det står lite i souteräng, osså gjorde jag ett varv runt hela plattan...Sparade dock framsidan, vart lite osäker på hur det skulle vara. Ska jag mura ända fram till fasningen i kantelementen? Alltså lämna exakt 243 cm?
Benny_o_Lina: Gul blir ingen favorit hos mig iallafall.. inte blått heller Vitt är snyggt och stilrent.. passar bra ihopa med grått också.. och med rött..
Anders_Nilsson: Kan någon beskriva de tekniska nackdelarna med att gjuta själv? Jag tänker typ en garageplatta. Blir det dålig hållfasthet pga av att man gjuter en tombola åt gången? Verkar som att det börjar brinna i botten innan man gjutit klart på ovansidan. /Anders
T2: Hej Jag är ute efter en friggebod 15 kvm där ena väggen invändigt ska vara över 4 m, men inte mer än 4.5 m. Detta för att kunna bygga in sängar efter den väggen. Har hittat en utanför Borås som är 309*429, men den måste hämtas alt skickas. Har letat en del men hittar ingen liknande, frågar därför er om någon vet om en frigga med dessa mått som kan köpas i Stockholmsområdet?
FredrikR: Kolla runt med flera handlare, antingen med materiallista eller skiss. Flera av 'de dyra' blev billigare än Byggmax i mitt fall. Har byggt 7.2x10,8m med övervåning och är nog uppe i runt 250':- (utan påbörjad övervåning). Skulle bli förvånad om inte lösvirke blir billigast.
Tomas J: [citat] 38x90/95 har jag mycket av från de emballagelådor jag slagit isär så därför tänkte jag använda dessa även som bärläkt. Har ju tänkt använda detta även till väggreglar.
Anders_Nilsson: Gräv en provgrop om det går och kolla vad som ligger under. I princip är det ALLTID fel att bygga på sankmark men ibland måste man. Jag har samma problem där mitt garage skall vara. Kan du gräva ur ner till fast mark och fylla (bara 8 kvm) är det den bästa metoden tror jag men det beror ju på hur långt ner det går. Idag är flytande grundläggning en populär (och inte oomtvistad)
Göran.W: Usch vad dumt av mig och skriva bil batteri självklart ska det vara fritids batteri:blushing: Beror nog på att jag själv använder gamla bilbatteri till en del backup system jag har. Ett "uttjänt" bil batteri på 60Ah klarar leverera 30-45 ah vid 10Amp belastning. Batterierna kostar mig gratis så det är ingen vits med att köpa fritids batteri utan det är bara att byta lite oftare. I
Mikael_L: Ja jag förstår dig också. Jag poängterade att jag själv är amatör. :P Jag tror inte TS heller är byggarproffs, för då hade väl inte frågan ställts. Jag räknar inte med att någonsin vara lika snabb som dom med lång erfarenhet.
mikaelbe: Nej, om man har ventiler så kan det komma in fuktig luft utifrån, men å andra sidan kommer inte luftsolfångaren att funka utan ventiler. Skulle ha fuktstyrda ventiler :). Jag hoppas att det blir en hyfsad kompromiss. När inte solfångaren går så tror jag inte luftflödet blir så stort. En viss luftväxling är väl bra annars är det tråkigt att vistas i garaget. Får jobba med porten
Jonas66: Hej och tack för alla tips, jag ska framför allt titta lite på den där topsealen som verkar bra, efter lite rotande själv fick jag ett annat tips jag istället kan ge, och det är Alcros proffsortiment, dom har en produkt som heter NOVOFLOOR och finns i lite olika utföranden, den jag skulle behöva är NOVOFLOOR 1-K ELASTIC. det är visst den produkten väldigt många balkongrenoverar
Stilling: Hej Jag skal bygga et 50 kvm twobilsgarage, tyver er jag inte hantvärker som många av err her på forum, ej heller fritids hantvärkare. Derfor er jeg på udkig efter et af fölgende alternativer: 1. Byggare der kan sætte sammen en till eksempel Mjellby garage på den estimeret tid 80-100 timer, samt firma der kan gjuta platta for denne garage. 2. Bygg firma der kan sælge et komplet garage,
Karobra: Vi vil gjerne bygge en dubbelgarage med våning ovenpå i vinkel med huset. Huset er en skånelengde og garagen skal dermed matche. Vi vil gjene gjøre det så billig som mulig, men er ikke gode nok til å gjøre det selv. Vi tenkte på en garage i moduler av lättbetong? Noen som vet om det vil være billigere enn å få en murer til å mure garagen i leca for oss? Har også sett at man kan få
Anders_Nilsson: Jag hade samma problem som Roger2011 när jag köpte min fritidshustomt. Den är på 1900 kvm och triangelformad. Man tittar iofs mot öster när man står på gatan och tittar in på tomten men söder ligger alltså "åt höger" och norr åt vänster. Jag ritade ett hus med gaveln mot gatan och entre på denna gavel, sedan kök och vardagsrum mot söder och sovrum mot norr. Jag tittade länge
jimmyboy_666: Vi har en Reco port.Är som sagt industrikvalité på dom mkt bra justeringsmöjlighet för att verkligen få tätt.Vi år mkt nöjda med vår port hittills,satte upp den i oktober och har funkat fint sen dess. Vi bor ett par mil från där de tillverkar dom där de har alla delar i lager så det kändes tryggt när vi köpte den;) Det man ska tänka på är att fjäderpaketet sitter ovanför