pbengtsson skrev:
Kostnaden för limträbalk och kertubalkar till hela taket kanske i material blir ca 40.000.
Att sätta upp de tar kanske en dag för två personer. Sprutar du lösull kostar det ca 25.000 inkl jobb och det är klart på en halvdag. Sedan har du samma moment i övrigt oavsett takstol, dvs råspont, innertak m.m.
Ev. Kan kertubalkarna ersättas med vanliga träreglar, men det beror lite på längd och taklutning.

Siffrorna är inte exakta utan tagna från mitt eget bygge med tillhöftning till din storlek.
Limträbalken 115x620 betalade jag 800/m + moms och kertu 45x300 140/m + moms.
Nu har du något att jämföra med. Skulle vara kul att se vad prefab takstolarna kostar.
Tack! Har en kompis med garage med ryggåstak och det blir ju otroligt luftigt och trevlig. Misstänkte bara att det skulle bli en onödigt dyr och jobbigare konstruktion att bygga.

Jag tror jag kommer rita och räkna på limträbalk och ryggås och blir siffrorna rimliga kör jag på det.

Enk Projektet skrev:
8m på djupet är i kortaste laget om man får tycka något.
Mitt är 7m och jag skulle gärna ha några meter till framför bilen.
Har du portarna på långsidan kan du ha billyften närmast ytterväggen och göra loft eller lågdel på den andra delen på ett enkelt sett.
Har du snörasskydd så är ev snö inget stort problem heller
Garage är alltid för små. Har du varit i något som var för stort?:D
Först när bygget ska betalas och när elräkningen för dec-jan-feb kommer som det är för stort.:x

Har redan ändrat mig till att måtten på planlösningen borde vara innermått.
Kommer ha 1m bred arbetsbänk framför bilarna. Då har jag 7m kvar. 5m bil. 1m bakom och 1m framför. Jag vet det kanske borde vara någon meter till men då blir det 1m på längden och 1m på bredden när man ändå håller på så drar det iväg ännu mer i pengar. :O Men visst det är lockande när man ändå bygger. Vad skulle 1m på längd och bredd bli i pengar?

Tanken är att detta varmgarage inte ska användas för dagligvis parkering. Kanske något projekt kanske står åt ena sidan. Sen har jag en flyttbar 2-pelare att rulla fram när jag behöver den. Eller bara använda halva garaget till att mecka med en bil.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.