4 392 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Svetssäkert golv på bjälklag
Hej!
Jag funderar på att bygga en verkstad i en befintlig byggnad. Riva ut golvet och gjuta är inte ett alternativ har jag kommit fram till.
Har funderat på att gjuta på golvet men lämnar nog den idén då det kanske blir för tungt och ett för stort merarbete att förstärka underifrån. Krypbar grund på sank mark.
En tanke jag haft är att gämna ut det befintliga rejäla ospåntade plankgolvet med plyfa så det inte blir glapp under, och sedan skruva mineritskivor av något slag. Kanske plåtremsor under skarvarna för att säkra mot glödloppor osv.
Någon som har någon kreativ invändning?
Håller skivorna?
Vilka skivor är mest lämpade och prismässigt motiverade? Vill inte ha fasade kanter osv.
Något tips på vilka som saluför dessa lämpade skivor isf =)
// Viktor
Jag funderar på att bygga en verkstad i en befintlig byggnad. Riva ut golvet och gjuta är inte ett alternativ har jag kommit fram till.
Har funderat på att gjuta på golvet men lämnar nog den idén då det kanske blir för tungt och ett för stort merarbete att förstärka underifrån. Krypbar grund på sank mark.
En tanke jag haft är att gämna ut det befintliga rejäla ospåntade plankgolvet med plyfa så det inte blir glapp under, och sedan skruva mineritskivor av något slag. Kanske plåtremsor under skarvarna för att säkra mot glödloppor osv.
Någon som har någon kreativ invändning?
Håller skivorna?
Vilka skivor är mest lämpade och prismässigt motiverade? Vill inte ha fasade kanter osv.
Något tips på vilka som saluför dessa lämpade skivor isf =)
// Viktor
Plåt?
Om du inte har något emot en väldigt snygg verktsad,
så kolla upp restpartier med klinker, kan ju köpa ett par olika partier.
Golvgips + klinker, behöver inte bli dyrare än minerit, mm.
Mvh
Bara jag
Golvgips + klinker, behöver inte bli dyrare än minerit, mm.
Mvh
Bara jag
Klinker håller inte särskilt länge....
Varför inte garageklinker?
Jag var (och är fortfarande) sugen på sådant, men monterade en jäkla plastmatta i verkstan :S
Det gör att jag inte kan svetsa där och undviker att slipa metall.
Det får ske i garaget...
http://biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Klinker/Garageklinker-18-st-162-m/
Jag var (och är fortfarande) sugen på sådant, men monterade en jäkla plastmatta i verkstan :S
Det gör att jag inte kan svetsa där och undviker att slipa metall.
Det får ske i garaget...
http://biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Klinker/Garageklinker-18-st-162-m/
Jag har provat med lite olika klinkers men inget tål svetsloppor och sprutet från vinkelslip så bra.
Det ända som är riktigt bra är betong, flytspackel som är målat vet jag inget om men skulle ha provat själv i så fall.
Det ända som är riktigt bra är betong, flytspackel som är målat vet jag inget om men skulle ha provat själv i så fall.
Självklart är ju en betongplatta det bästa, men tänkte bara vidga vyerna eftersom Ts hade uteslutit gjutning.Enk Projektet skrev:
Ps: Läste din tråd nyss Enk Projektet, snyggt jobbat.
Bara jag
barajag skrev:
Tackar
Vilken av dom?
Visst kan man ha det! Finns flera fördelar förutom att det inte kan brinna, t.ex att det leder ström. Har man arbetsbänkar och dylikt gjorda av stål, så slipper man flytta på jordklämman. Man kan använda golvet som jigg, punkta fast bitar osv. Ombord på fartyg, byggda av stål, är ju alltid durken (golvet) i verkstaden av stål. Svetshörnan brukar vara omålad och resten av verkstan målad. Väldigt lätt att hålla rent och billigt att frächa upp.OBD skrev:
Klicka här för att svara