1 807 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Granitbänk i garage?
Hej
Jag håller just nu på att inreda garaget och har möjlighet att köpa begagnade granitbänkskivor till bra pris. Granitbänkar låter lyxigt men är det någon som ser vitsen med att ha såna skivor i garaget? Vi har inte granitskivor i köket så jag vet inte riktigt hur dom är. Garaget är ganska stort så jag har tänkt ganska många meter arbetsbänk och i så fall skulle granit var en del. Men om det inte är någon fördel med granit i garaget så skippar jag det.
Garaget kommer att användas för både snickeri och allmänt mek och fix.
Vad säger ni här på forumet? Ska jag bygga traditionella robusta arbetsbänkar som jag läst om i andra trådar?
Tacksam för kommentarer!
Jag håller just nu på att inreda garaget och har möjlighet att köpa begagnade granitbänkskivor till bra pris. Granitbänkar låter lyxigt men är det någon som ser vitsen med att ha såna skivor i garaget? Vi har inte granitskivor i köket så jag vet inte riktigt hur dom är. Garaget är ganska stort så jag har tänkt ganska många meter arbetsbänk och i så fall skulle granit var en del. Men om det inte är någon fördel med granit i garaget så skippar jag det.
Garaget kommer att användas för både snickeri och allmänt mek och fix.
Vad säger ni här på forumet? Ska jag bygga traditionella robusta arbetsbänkar som jag läst om i andra trådar?
Tacksam för kommentarer!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Känns helt fel med sten.
Protte
Protte
Tror inte granitskivan håller om du ska använda den som en riktig arbetsbänk dvs använda släggan för att platta till något. Däremot skulle det bli en riktigt snygg avställningsyta - och det behövs verkligen i ett garage.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tyresö, tänk dig en gjuten betongbänk, vore något för dig.
Protte
Protte
Tack för alla kommentarer! Efter era tips och fått fundera lite på nyttan så går jag på vanliga bänkar istället.
prototypen skrev:
Hahaha, det har jag i mitt verkstadsutrymme och på köks-ön i köket....
Givetvis tokslipad och inoljad, så man faktiskt kan spegla sej i betongytan.
Det är inte många som tror att skivorna är gjorda i betong - jag vet att dom är gjorda i betong - det är ju jag som blandat betongen av vanliga färdiga 0-8 betongsäckar, och tillsatt 2 L (ca: 4,5 kg) standardcement/säck 0-8 betong.
Tyresö skrev:Hahaha, det har jag i mitt verkstadsutrymme och på köks-ön i köket....
Givetvis tokslipad och inoljad, så man faktiskt kan spegla sej i betongytan.
Det är inte många som tror att skivorna är gjorda i betong - jag vet att dom är gjorda i betong - det är ju jag som blandat betongen av vanliga färdiga 0-8 betongsäckar, och tillsatt 2 L (ca: 4,5 kg) standardcement/säck 0-8 betong.
För att trådkapa lite.. Vad tillför standardcementen? Styrka? Borde isf funka fint till bordskiva med? mvh Thomas
Standardcementen gör att man kan blanda lös betong (= mindre risk för luftbubblor) med bibehållet eller högre K-värde (= högre hållfasthet i betongen).kwattro skrev:
Jag har gjort några betongmöbler till trädgården.
Det finns ett företag här i Tyresö som specialicerat sej på sånt. Här är lite inspiration.
Jag vet inte så mycket om företaget - vet bara att det finns. När du kollar deras prislista, så förstår du säkert varför jag gjuter mina egna betongföremål.
http://www.johansgolv.se/
Redigerat:
Så du tillsätter lite cement och sen lite extra vatten för att få det lösare, stämmer det? Ska prova gjuta lite prylar i sommar 
Klicka här för att svara