Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
BigGitt: Ren tvättklorin tar bort det. Saltsyra med. Jag tar bort det största. Resten får vara.
jonne72: Ok, så cellplast verkar vara en god idé! låter som en till två dagars slit om man gör det själv då. kan man få betong bilen att köra ut för ett sånt litet jobb? Vad kostar det? Eller hur gör man annars? Ursäkta dumma frågor, har aldrig gjutit innan... Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Mats: Ett alternativ är ju 6 färdiga plinater (helst med justerbara stolpskor). Sen gör man rektanglar av lämplig storlek och krysssträvar dem. Det bör hålla även med en så klen dimension som 45X45
Mikael_L: OK. Med en inredd övervåning eller loft som ska klara åtminstone lite last så hjälper en balk mitt under så takstolarna kan vara klenare. Ja bärlina mitt i "är helt tvungen" vid längre spännvidder. Själv skulle jag gärna slippa en stor balk mitt i taket, men med 5,7 i spännvidd kan det vara svårt att slippa. det beror på vilken last ni designar bjälklaget för samt hur bred den
fredrik.an: [citat] Ja jag har läst lite om att bygga egna och det är ju inte så svårt. imoprted_byggaren är ju grym här på Forumet och ger bra tips för att dörren inte ska slå sig m.m. Men en tanke som jag inte riktigt fått svar på, vad säger försäkringsbolaget? Bakom ena porten kommer det stå en bil och bakom den andra kommer det vara en verkstad...
henkebus: Ska köpa ett Jabo-förråd på 8,6 kvm som vi ska sätta upp på tomten hemma (väldigt sandig jord) Där vi bor är det relativt öppet och det blåser ofta rätt hårt. Själva byggsatsen väger ca 960 kg och tanken är att vi ska ha någon kubik ved, gräsklippare, cyklar, verktyg, redskap osv inne i boden vilket totalt kanske gör att vikten på bod och innehåll är runt 2 ton. Efter att ha
simon_isacsson: ett friggebodsbjälklag är ju inte större än att man kan bygga det på marken, skruva på skivorna och sedan bara vända upp och ner på alltihop och lyfta över till plintarna. Jag skulle dock använt mineritskivor eller utegips hellre än en träbaserad skiva, då det inte är fuktkänsligt etc.
Ingvar H: Det finns flera olika spår eller vägar. Till skillnad från många andra länder bygger man i Sverige av tradition beständiga byggnader, tänkta att hålla flera hundra år. Tegelbyggnader som byggdes för hundra år sen kan med rätt underhåll hålla hundra år till. Eller femhundra år. I tex USA bygger man "vekare" träregelkonstruktioner, med en avskrivningstid om 30 eller 50 år. Dvs,
-PC-: Oki, då kanske man ska höra med dem lite längre bort också:) Jag fick pris på Glättbi C32/40 16 S4, vad det nu innebär, jag sa bara vad jag skulle ha den till :) 12m³ för 28920 kr, inkl 30 min lossning med ränna.
S.Wiklund: tjena. nu är jag igång igen med ett nytt bygge här hemma på gården men har stött på lite problem med bygget då byggnaden är en gammal Fd militärradiostation som ska byggas om till paveljong är det tänkt. Har upptäkt att byggnaden innehåller X-antal löpmeter gröntryckt virke som jag skulle gissa på är cuprinol då byggnaden är från nångång 30-40 talet. hur skulle ni ha gjort
Ekberg: Dorocell är ett intressant alternativ, har skickat förfrågan till dom.
nova383: Hej. Har bygglov och tänkte börja bygga nu till våren. Garaget blir 6000 x 8200 och kommer att användas till hobbybilen, Ej bruksbilen. Det behöver alltså vara välisolerat och kommer antagligen ha golvvärme. Funderar starkt på frigolitstomme och tak i nån form. (givetvis dubbelgipsat invändigt) Garaget blir ett rent nybygge. Huset kommer att bli 6500 x 8500 och jag tänkte även bygga
Nimajneb: En terass kräver mer jobb med att få marken helt slät medans en altan kräver mer material. Altaner brukar ha ett listpris på 1000kr per m2 utan räcke.
syndikate: Hej! Hyr bara in ett schakt o transport bolag så fixar dom grävningen för de orkar man inte själv med en H1 om man inte jobbar på gräv firma o kan ta hem den över en helg:) men va bara noga med att mätta kantelementen så du får rätt diagonalmått annars kommer de se hemskt gale ut /////syndikate
Mikael_L: [citat] Endast göra platta, resa och få vädertätt ska väl kunna gå på en ca månad. Om man är halvhyfsat händig och orädd att hugga i ordentligt och jobba hårt.
-PC-: Aha, då är jag med i matchen igen :-) Jo,lägga upp och sedan vända upp dem går ju, blir lite trixande på slutet då bara. Jag ska ha lite höjd på väggarna 3,5-4m, så det blir ju en bit upp, men man kanske kan fixa en jib till traktorn, fast det blir nog högt ändå, men det lär ju vara en del hjälp i.a.f. :)
Amatörbyggaren: Hej båda. Ta inte min synpunkt om 70 mm isolering som en rekommendation, jag "tyckte" bara att det lät lite med 40-50 mm på en oisolerad betongplatta och att man bör passa på att isolera någorlunda ordentligt när man gör en omfattande renovering. Återigen så "tycker" jag att det finns risk för sviktande golv om du lägger ett 7-8 mm laminatgolv på cellplasten, det finns ju olika
duell: En Teckentrup funkar utmärkt, de finns från 1875mm höjd. De behöver 115mm överhöjd, så en port som är 2000mm hög funkar fint.
Mikael_L: [citat] Det där är en relativt bra lösning, när detta problem uppstått. Lasten kommer fortfarande ganska nära kanten. har man gjutit in villabyglar hjälper det, dvs man tar upp de vridande krafterna på voten. Och även spikpluggen/betongexpandern kommer lite väl nära kanten, man får nog fästa den ca 3 cm innerkant av 120mm syllen.
haavard: Här kanske? [bild] http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/157523-tack.html
Sailfast: [citat] Tackar, det låter bra. Så med andra ord var min oro för mögel pga fukt underifrån obefogad?
Grillen: Ja men det låter bra, om man jagar priserna lite på materialet borde man ju nästan kunna komma under 5000kr också. Och då blir det absolut intressant att göra det själv. Tack för snabba svar, nu ska det mätas och ta bilen imorgon och räkna på lite priser :)
Byggagarage: Det är en klar fördel att ha exempel på andra fastigheter där det tillåtits göra liknande avsteg.
Mats: Som Morsan antyder. Snälla, Ser ni nått som nu tycker är fel så tveka inte på att använda rapportera knappen. Den ger oss moderatorer en pling att här är det nått som behöver kollas upp. På så sätt kan vi tillsammans hålla kvaliteten uppe /Mats Moderator Just den här tråden låser jag
Demmpa: Vi tog bort vårt sopskåp för något år sedan, vi var tvugna att använda vinkelslip/tigersåg till att såga isär skåpet, skåpet var nämligen monterat samtidigt som väggen murades upp så det satt ett antal järn in i väggarna. Vi murade igen med lekablock, vi använde några bitar armeringsjärn som vi slog in i befintlig vägg för att stärka upp lagningen.
Matti_75: Om du ska köra avdukade tycker jag att du ska ha plast annars är risken att du kommer att avfuktaren kommer att suga in utomhus luft.
Larsa: Kom föresten på att i USA är det jättevanligt med plyfa som fasad, sen häftar (!) man fast plastfasad. Har aldrig hört att det skulle vara ngt problem med fukt el liknande pga detta. Däremot brukar man framhäva hur enkelt det är att byta en plastskiva om man skulle få ngn skada på huset... --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370625,18.134374
-PC-: Som sagt så är det olika regler i olika kommuner, jag bor hyfsat på "landet" och där krävde de oljeavskiljare om garaget var över 50m². Mycket att läsa och sätta sig in i nu när man ska bygga :)