Byggahus.se
Takstolar:
Jag har yttermått 4,75 x 7,60 och hade inga problem att lyfta upp takstolarna med hjälp av en 1,75 lång svärfar. Jag har hemsnickrade takstolar i 140x45 väger helt klart mer än om ni köper färdiga takstolar.
Lyft upp dem upp och ned. Först på ena långsidan och sen upp på nästa långsida så de hänger upp och ned.
Sen hjälps ni åt och lyfta och vrida runt den tills den står upp. Vid kortsidan förberedde jag med dra fast en regel stående mot väggen rakt upp i mitten så takstolen hade något att luta sig mot resten drog jag fast med 2 brädbitar som låg mellan takstolarna.

Golvbrunn:
Golvbrunn kräver ofta oljeavskiljare (dyrt), kolla med byggnadsnämnden i er kommun vad som gäller där

Mina takstolar har en spännvidd på 6,8 m och dessa lyfte vi upp på två man. Gjorde precis som mf76 beskriver. Förberedde med vinkelbeslag på hammarbandet och skruvade en 45x45 i nock på varje takstol för att nå att lyfta de runt. En man stående på plattan som lyfte takstolen med nämnda 45x45 och en man på stege vid takfot som spikade fast dem i vinkelbeslagen.

Vad gäller golvbrunn så slå en signal till din kommun och kolla vad som gäller. Jag bor på landet och i mitt fall fick jag ok på att leda ut vattnet från golvbrunnen i ett dike.

Garaget är ca 6 meter brett. (6,1 tror jag det var på bygglovsansökan). Vi får väl kolla med lunqvist lite också vad de säger om att lyfta upp takstolarna, de var väldigt hjälpsamma när jag var i kontakt med dom inför bygglovsansökan och funderingar kring utformning.

Ja eftersom att markarbetet redan är gjort så är det ju skönt om man inte behöver gräva mer utan bara fixa till det som finns. Vi hade inte tänkt ha golvbrunn eftersom att det inte är ett mekargarage men sedan så såg jag att mina föräldrar har det i deras kallgarage så då började jag fundera på om det kanske behövs. Det blir väldigt smalt (enkelgarage + carport) så det kommer ju aldrig att bli ett mekargarage heller utan bara så att man kan gå in och ur bilen.

Det är inte i ett mekargarage du vill ha ett avlopp, i den typen av garage får man helt enkelt torka upp oljespill eller andra kemiska produkter man råkar drälla på golvet eftersom dessa inte bör hamna i kommunens ledningar. ska du säkra dig mot eventuella oljespill blir det dyrt.

ska du däremot köra in och ut med en snöig bil för avfrostning på daglig basis så kan en golvbrunn vara ett bra alternativ.

Jag bygger en mindre verkstad på 60 m2 och valde bort avlopp, däremot så gjöt jag in en syrafast brunn (utan avrinning) på 50 liter som jag får tömma manuellt om det hamnar vätskor i den.

Jag kommer driva verksamhet i min lokal och då blir miljöreglerna ännu hårdare.

Ja så bra koll har jag :)

Som sagt så är det olika regler i olika kommuner, jag bor hyfsat på "landet" och där krävde de oljeavskiljare om garaget var över 50m².
Mycket att läsa och sätta sig in i nu när man ska bygga :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.