Hej :)

Jag är bara 17 år och ska bygga min första friggebod någonsin, och eftersom jag inte vill lägga jättemycket pengar på ett gjuta en platta så ska jag använda mig av plintar istället. Golvet ska läggas med råspont.

Det jag undrar är om man kan spika fast osb-skivor undertill bärlinorna och sedan lägga isolerering på osbskivorna, därefter sätta på råspontsgolvet? Enligt min teori så ser jag inget fel i det, eller tänker ja helt fel?

MVH

Jag satte OSB som trossbotten i mitt hus. Tänk på att om man skall spika underifrån (eller skruva som jag gjorde) så behövs det en del utrymme. Hur höga plintar tänkte du ha? Kommer du åt att montera dem tror jag att det fungerar.

Det traditionella sättet är att spika lister på sidorna av golvbjälkarna som man sedan lägger skivor på. Det går att jobba uppifrån på det viset vilket är bekvämare. Dock får det inte plats lika mycket isolering.

Erik

Ja! Tack för svaret :) Det är nog väldigt mycket bättre det alternativt du angav. Ska nog köra på det! Tack så hemskt mycket för svar/svaren!

Ta vanlig 21-22X120 eller 22X145 som "lister" under reglarna så får du ett bra stöd att lägga skivorna på sen

ByggNiklas skrev:
Det jag undrar är om man kan spika fast osb-skivor undertill bärlinorna och sedan lägga isolerering på osbskivorna, därefter sätta på råspontsgolvet? Enligt min teori så ser jag inget fel i det, eller tänker ja helt fel?
Menar du verkligen under bärlinorna, eller är det golvreglarna du tänker på?
Det normala är att man fäster en planka under golvreglarna (vilket man gör innan man monterar dem, så man slipper spika uppåt) och lägger trossbottenboard på plankorna.

Det finns ju många byggbeskrivningar att tillgå, om man inte vet hur man ska göra.

ett friggebodsbjälklag är ju inte större än att man kan bygga det på marken, skruva på skivorna och sedan bara vända upp och ner på alltihop och lyfta över till plintarna.

Jag skulle dock använt mineritskivor eller utegips hellre än en träbaserad skiva, då det inte är fuktkänsligt etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.