Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Lolle: Järnregel över dörren med hänglås klass 3, lås på fönster och skalskydd plus ir detektorer kopplade mot utomhussiren och uppringning till våra mobiltelefoner
JPAS: Det är sant att murblock i princip är underhållsfria men detta gäller bara Så länge de inte putsas. Då är det en helt annan sak. Hörde att det tar Runt 50-100år för ett murat hus att ekonomiskt lägga sig på samma nivå som Ett trähus om man ser på både produktionskostnad och underhåll..
Älvsjö Typ XIV: För den som undrar så finns det mappar på Stockholms stadsbyggnadskontor där alla typer av småstugor finns - dessa är ej sökbara i vanliga diariet. De innehöll dock inga konstruktionsritningar eller detaljer vilket är det mest intressanta - endast en vanlig A-ritning på huset och med vissa K-detaljer.
classes2000: http://www.montano.se/dept/Ingjutningsgods_65431/SWE/SEK Som tidigare skrivit. Såga ur elementen.
prototypen: Såga ur kantelementet 45 grader så betongen når ända ut, jag glömde och det ser inte vackert ut. Inget järn, betongen blir så småningom lätt avrundad och ingenting rostar. Lägg gärna ner vinkeljärnet som armering i stället. Protte
Mats: [citat] Den är kanske onödig rent belastningsmässigt men styvar upp konstruktionen ordentligt så jag rekommenderar att man har den kvar. Sen ska den inte sitta på varken ut eller insidan utan den ska vara infälld i reglarna (dock på utsidan där)
cederbusch: Eftersom det gamla garaget som inhyst åkgräsklipparen, bildäck och massa annat skit får nytt användningsområde så tänkte jag förlänga uthuset. Eftersom den gamla delen av uthuset inte har ett golv så är konstruktionen ganska enkel, långt mellan stolpar och plintar och inte så grova reglar. Men min nya del tänkte jag ha ett golv i. Jag är nybörjare till att konstruera sådant här
Beppo: Tänk på att det är inte så himla mycket extra pengar extra för 300mm isolering. Isoleringen är ju inte det dyra i det här och betalar sig dessutom över tid. Speciellt om du väljer golvvärme. Ta en prisuppgift iaf.
RoTe: [citat] Precis, kombinationen av att slippa isolera husen samt bygga billigt ger väldigt veka hus. Enda anledningen för oss att bygga tjocka väggar och rejäla tak är ju pga isolering och snölast. Sånt finns inte i stora delar av USA. Frågan är dock varför dom inte bygger betongbunkers som tål 200mph winds.
saturnus: är det rätt uppsatt, och får sitta utan åverkan,så funkar det med plasten med. Men är man uppe på vinden är det det ganska enkelt att ha sönder plasten med en lång bräda, skidor eller annat man vill förvara där. När det gäller mazonite (Zanda) är denna minst lika bra som råspont, om inte bättre, då den inte är mottaglig för fukt o röta som en låg kvalitet på råspont som
Byggagarage: Är det vanliga 19 cm breda ligger U-värdet för konstruktionen på 0,9-1,0 om jag minns rätt, det är som ett välisolerat fönster eller dörr/port. Jag är själv lite nyfiken, har planer på att sätta 70 mm cellplast som i sig har ett U-värde på 0,5 på utsidan av grunden som är murad i 190 mm lecablock (det blir pordrän eller liknande under mark) och klä med sockelskivor.
Mikael_L: Hej och välkommen till forumet. Det behöver inte alls vara något fel på det priset, men det kan även vara aningens saltat. Svårt att veta utan att veta precis alla förutsättningarna. Jag drar ur mitt minne att jag gav ca 16-18.000:- för markarbetet för vårt 40kvm garage. Då grävde han ut till schaktbotten under garaget (grunt, ca 30 cm djupt) drog av allt ytskikt (stubbar, sten och
slowhand: Hej Tack för alla svar! Jämna ut marken, gräva hål för eventuella plintar kan jag få hjälp med av grannen för en billig penning. Så jag undrade lite över hur mycket jobb/tid det kan innebära att sätta 4-6 plintar på plats och i nivå. Grus beställer jag i så fall så det kommer att finnas. Men det låter onekligen enklare att skrapa av och jämna ut ytan (grannen gör det med sin
Zixten: En mittgång där man kan köra med bil, kommer inte det ta rätt många kvadratmeter av lokalen, kanske att det går att ha alla dörrar in till förråden på ytterväggen istället?
rakarör: Hej, någon som har bra tips på var man hittar bästa pris på hörman portar i Stockholms-området. Planerar att installera själv...
Martaa: Novorooms fristående uterum Smögen http://www.novoroom.se/smogen.aspx Funderar på ett sådant då vårt hus inte har någon lämplig plats att bygga ett integrerat uterum. Någon som har erfarenhet av det? har bara sett bilder så vill gärna veta om det känns som om det är bra kvalité, stadigt osv. (hållbart) Är det svår för två icke så händiga personer att sätta ihop ett såda?
ekco: Hejsan. Vi köpte vårt hus för drygt 1 år sedan. Redan innan vi köpte huset upptäckte vi en vattenskada i länktaket (länk mellan huskropp och hobby/garagedel). Vi kontaktade säljaren och besiktningsmannen. Besiktningsmannen sa att det vara "bara" att öppna upp och torka ut så löser det sig. Säljaren tog och la ny papp på länktaket så att ännu mera vatten inte skulle kunna komma
Berra Brumm: Hej. Vi vill ha ett uterum/friggebod med en del för mys/växter och en del förråd. Max 15 kvm. Vi har tittat på ett från Classicum. Deras Lugarde Prima Fifth Avenue Prima Duo. Länk: http://www.classicum.se/Traepaviljonger/Träpaviljong/Fifth%20Duo/Duo%20Maxi.html När jag tittar på byggbeskrivningen blir jag lite fundersam över kvaliteten då det mesta verkar sättas ihop med frästa
Byggagarage: En variant kan vara att grusa upp ytan och mura något varv med leca eller liknande och ställa stommen på, det går betydligt mycket fortare än att gjuta en sockel och är "bara" att gjuta i efterhand.
Barkis: Hur gick det med garaget, fick du tyst på på "oljudet"?? Jag har samma problem så det är därför jag undrar, jag bor dessutom mitt i ett bostadsområde :eek:
biobygget_se: Det kostar mer än man tror om du inte gör något själv... Då tar det många många år innan du får någon vinst på det hela. Men om du fixar lite själv blir det lite annat. Men ta ut någon snickare som får räkna på det. Vet inte om besittningsskyddet räknas när man hyr rum?? Det här garaget håller jag på och bygger om till rum mm. [bild] Mer byggbilder på
tretio: Jag fick hit en firma som schaktade 40cm, dom kommer också att lägga kross plana och vibba. [bild] Fixade till Bilden /Mats Moderator
Alanl: Hör av er om en sådan kurs jag skulle vara intresserad om den blir i närheten av Stockholm.
grävaren: Vårt första hus hade statligt lån och då fick det inte plats med dubbelgarage, för att få de förmånliga lånen. Därför byggdes en carport med måtten 6,3 x 9,3 m, höjd 2,5 m, 30 grader sadeltak, takpannor. När lånen var godkända, ansökte vi om att få bygga om till garage. Under tiden kom en höststorm och vred bygget med överhängande risk för ras. Av denna anledning anser jag
mf76: Jag kapade lite på karmen så porten hamnade lagom långt från betongen. Under porten kan man sätta en gummilist, titta på www.kuntze.se tex
Proton: Vädra ut värmen ser jag inte som något problem. Inte ofta men öppnar stora porten för att köra in och ut bilen. Ska man bara in i garaget går man via förrådsdelen. 5m stor port är snyggt och praktiskt. Fint köra in bilen mitt i garaget, mycket utrymme på sidan att hålla på då!! Ska se över hur brunnen placeras så det blir bra. El blir att planera in när stomme och tak är på