Z
ZeroX66: Tack för svar :) Då ska jag se om jag kan hitta lite tejp. Hittade bara asfaltsklister på burk å spruta. Har lagt tillsvidare en del plast över så att det inte kan komma in vatten där.
2 svar · 2,5k läst
Jonas_Olofsson
Jonas_Olofsson: Ja lite bilduppdatering måste vi ha! :)
45 svar · 19,2k läst
·
J
Josth: Kolla med tillverkaren av porten, kan finnas lämpliga ventiler avsedda just den modellen och då kommer att fungera bra med rätt montering. Placeringen i höjdled på porten kan givetvis variera beroende på takhöjd i lokalen, risk för inbrott och skadegörelse etc. Beroende på garagets konstruktion och innehåll kan det medföra problem att inte ha någon uppvärmning eller avfuktning alls.
11 svar · 13,5k läst
A
Avemo: Du har alltså ett trädäck som du skall bygga på? Jag är inte säker på att det är en bra idé med tanke på regnvatten på däcket. Är det inte dessutom springor mellan brädorna? En bastu kan vara oisolerad, men fritt drag genom golvet är nog tveksamt. MDF och OSB är båda avsedda att ha inomhus. Plywood kan fungera att ha som yttervägg. Troligen håller den inte lika länge som panel
4 svar · 3,3k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Gå in på Norrtäljes hemsida och googla dig fram till detaljplaner.
9 svar · 1,9k läst
S
stiffen72: För kunskapsöverföringens skull så berodde det hela på ett controllerkort som inte mådde bra längre. Blev ett garantibyte utan kostnad. Credit till Aperto i Kungsbacka som var klockrena att ha kontakt med under felsökning (hade mobilkontakt med dem två fredagkvällar så jag kunde göra den felsökning de tipsade om). //Staffan
3 svar · 9,7k läst
B
Byggagarage: Klarlacken är inte starkare än epoxifärgen. Det blir mer färg så det håller ett tag till, men jag hade heller målat något lager till med epoxifärgen istället. Går man igenom klarlacken någonstans så den börjar släppa blir det nog inte så tjusigt..
7 svar · 19,4k läst
Elkludde
Elkludde: Hej! Om man har ett skärmtak 15 m2 är det då godkänt att ha väggar i stort sett runt omkring om det är max 1,80 högt,som maxhöjd på plank,får det i så fall vara heltäckande eller måste det luftas kanske 50% (närmare än 4,5 m grannen godkänner detta ) Intressant fråga tacksam för alla svar
0 svar · 4,7k läst
L
Lmob: jag har en egentillverkad fackverksbalk i 6mm plåt i mittennock och sedan kommer likadana enkla som takstolar, som kläs in med trä. spännvidd på mittbalken är 7500 ,och åt ena hållet 4000 och andra hållet 6000. sviktar inte en mm...
12 svar · 45,4k läst
·
magnuse74
magnuse74: Vi har byggt lövånger. Väldigt smidigt men dörrar och fönster är skit ifall man vill isolera för att hålla varmare än 10 grader. Väldigt smidigt att montera. Jag och farsan fick upp stommen på ca 2 dagar. Därefter satte jag plåttaket själv på en eftermiddag (färdiga längder). Båda två har god byggvana men ingen av oss är snickare. Jag är nöjd men hade jag fått göra om mitt
8 svar · 10,2k läst
F
Fallen: Hej, Jag har precis köpt ett fritidshus med en borrad brunn. Det har varit lite problem med denna brunn då det har läckt in vatten utanför brunnen ned till adaptern. D.v.s. inte från locket utan en välvd cementring står på ett berg och mellan berg och cement läcker det in vatten. När vi först såg brunnen så stod hela adaptern under vatten. Vattenprover etc. är ok så nu handlar det
0 svar · 5,3k läst
C
c_olsson: Det finns inga regler för minsta höjd, bara högsta höjd beroende på vad bygglovet tillåter eller om man går efter de regler som gäller för friggebodar. Det går alltså att bygga en låg carport på typ 1.80 höjd om man har en låg bil och förutsättningarna (t.ex. en balkong på huset) kräver det.
1 svar · 9,2k läst
K
Krille4: [citat] Om vi räknar med 2-3 kkr i material och kanske 2 kkr för deponi och restid/reskostnader kvarstår ändå 60 timmar á 500 kr/tim för att komma upp i totalt 20 000 kr efter rot. Så min uppfattning är att de absolut saltat offerten och "utnyttjar" möjligheten till ROT-avdrag. Jag hade en ensam (men erfaren) garageportsmontör som helt själv monterade två garageportar på under två
4 svar · 18,9k läst
raveper
raveper: Soplukten lär tränga upp igenom bjälklaget. Mumma
6 svar · 3,4k läst
J
jeensa: har bytt koder samt testat med andra fjärrkontroller. porten går lätt upp och ner då jag stänger den manuellt och drivkedjan är smord så även den går lätt. blir ju tokig då den åker utan att jag trycker på knappen... mvh jens
8 svar · 1,9k läst
gstv
gstv: Vi har vit port, bytt av förra ägaren för några år sen. Vita detaljer kring fönster. Brun ytterdörr (ska bytas till vit). Så jag tror vi kommer att undvika vitt på panelen. Ifall vi bygger sadeltak så bygger vi ju "bort" sargen så då blir ju allt samma färg.
4 svar · 5,9k läst
T
thomasx: Hejsan Jag såg tyvärr aldrig att du svarat i augusti, men det har ju varit lite skakigt med byggahus-servern under en period. Roligt att höra att det gått fint. Jag förstår inte heller min mening när jag läser den nu :) men det verkar som du förstått hur jag tänkte ;)
4 svar · 8,6k läst
svartöra
svartöra: Sedärja, det verkar ju vara en bekväm lösning. Tackar!
2 svar · 8,7k läst
D
Dr Fozz: Sågspån isolerar rätt så dåligt, och framför allt så packar det ihop sig med tiden. Finns lite olika cellulosabaserade isoleringar du kan titta vidare på, t.ex. ecofiber, gamla nermalda tidningar eller liknande.
1 svar · 1,9k läst
M
Millimeter: Har ett hus byggt 1934 med källare. Tidigare ägare har rivit ut oljetanken och där den stått är det nu ett hål som jag vill gjuta igen. Underlaget i hålet är hårt, och ser ut som grov grusig betong. I underlaget ligger brädor som jag fick rådet att ta bort därför att de kan suga fukt underifrån. Ovanpå detta underlag skulle jag nu behöva fylla ut med 2 cm betong för att komma upp
0 svar · 2,7k läst
RoTe
RoTe: Ska ni arbeta med bilar, tänkt på att bygga takhöjd på åt minstone en bilplats så att ni kan ha en lyft. Det finns inget värre än att ligga under en bil på garagegolvet.
2 svar · 1,8k läst
L
Lmob: om man sätter in en sorptionsavfuktare så värmer den lite och fuktar av samtidigt, och en frostvakt så borde väl problemen vara borta.eller en billig luftvärmepump håller på att bygga ett garage på 75m2 nu med plast i väggarna....
4 svar · 3,3k läst
saturnus
saturnus: Jo det är ett problem, var gång man gör en affär. När det gäller de färdigmonterade husen, upprättas en spärrförbindelse, i princip så som du nämner i sista stycket. Man får kanske också förstå företaget, om det nu är ett stort företag, att de inte kan lägga ned för mycket tid på betalningssättet, för ett mindre jobb. Tala med dom, och presentera din ide´att du sätter in
1 svar · 2,8k läst
K
Kvisten: Jaha tackar! :)
4 svar · 4,3k läst
K
4 svar · 4,3k läst
I
Iloper: Innertaket är tipsar och klart. En gipsskivelyft är ett måste, jag kommer aldrig montera innertak utan en i framtiden.
13 svar · 20,5k läst
·
K
kimmo_thn: [citat] Tack för svaret.. men carport blir lite problematiskt då då blir det lite dumt mot huset.. blir för nära.. jag ska se hur eventuell plåt tak skulle kosta... Varför jag ville ha sadeltak var att den skulle smälta bättre ihop med mitt "fina hus" :) har inte behov för den extremt höga tak höjden inne i garaget idag.. så därför gick jag i sånna ombyggnings tankar.. Finns det
5 svar · 6,9k läst
·
B
Byggagarage: Jag var på studiebesök. Det blir duk, makadam och ev. blir det 70 mm cellplast istället om det inte går att gräva ur tillräckligt.
3 svar · 13,9k läst
haavard
haavard: Nä...
8 svar · 3,1k läst
haavard
8 svar · 3,1k läst
J
Joakimo: Ibland är lösningen enkel. Därför finns ju forumet bland annat. Kul
6 svar · 2,5k läst
J
Joakimo: Jag hade använt vanlig cellplastskiva. S100 eller liknande.
6 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.