N
Hej.
Har bygglov och tänkte börja bygga nu till våren.
Garaget blir 6000 x 8200 och kommer att användas till hobbybilen, Ej bruksbilen. Det behöver alltså vara välisolerat och kommer antagligen ha golvvärme. Funderar starkt på frigolitstomme och tak i nån form. (givetvis dubbelgipsat invändigt)
Garaget blir ett rent nybygge.

Huset kommer att bli 6500 x 8500 och jag tänkte även bygga huset i nån form av frigolit,men bottenvåningen i leca eller liknande. Huset ligger i sluttning och klassas som renovering/tillbyggnad , "problemet" är att jag inte får riva det befintliga huset,utan får helt enkelt bygga ny grundmur och nån vägg, sen riva det gamla huset innanför.

Vill bygga lågenergi/passiv men vill ju inte att väggtjockleken ska bli för tjock.
Första valet var Bestblock, men dessa verkar inte finnas längre. Nästa val är foamsystem.
Tittat i första hand på nåt system utan betongkärna eftersom det i princip är omöjligt för en pumpbil att komma åt bygget.

Grunden är väl ganska givet att man använder isolerade kantelement u min eller liknande ?
Har bra kontakter på markarbeten, gjutning, grus o.s.v, har en hel del innestående på tjänst&gentjänstkontot så det blir att göra det mesta själv. Skulle nog säja att ekonimin är viktigast tätt följt av hur snabbt det går att få ett väderskyddat skal.

Vad säjer ni andra ? Vad finns att välja på idag, erfarenhetet o.s.v ? Vilket system är lämpligast för mig ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.