N
norrbottenstorpet: Ja! Enda svårigheten är att det kan bli lite svårare att få i betongen i rören beroende på höjd på stolpskon och storlek på rör. Se till att de står stabilt bara.
1 svar · 2,0k läst
tack
tack: Sista uppdateringen för veckan, nu ska jag till betongen några dar för att köpa lite saker och göra andra colla saker. Dyk in o kommentera gärna på det ser, bra och dåligt, kul att få andra åsikter på hur saker kan göras det är ju så man lär sig. Hadé grymt! TaCK http://tyskland.bloggo.nu/
11 svar · 1,8k läst
B
boy87: Anledningen är att de vill ha lätt att göra rent typ spola bort skiten. ÄJag tror inte spånskivan kommer bli säkert långvarig med tanke på den frätande skiten och att fukten kkommer knäcka skivan kanska snart. Jo kanske blir lite kallt men de har ju alltid pinnar att sitta på.
3 svar · 3,2k läst
Tigersågen
Tigersågen: Om det ska vara någon vits med att köpa stugan är om det på ett säkert sätt går att flytta stugan utan att det blir sättningar i timmerstommen. Natrurligtvis ska dörr och fönster plockas bort innan lyftet görs. Transporten måste också utföras till en rimlig kostnad, låt oss säga 10 % av stugans värde dvs. 3 000 SEK. Tror att transporten med en stor kranbil blir betydligt dyrare
9 svar · 1,7k läst
C
corre: Ingen plast, och cellulosabaserad isolering i väggar och tak. Avfuktaren fixar ju både värme och miljö vintertid. Om ni har massor med rör och tankar som det kondenserar mot går det ju att isolera dessa med, det minskar fukten. En billig byggfläkt är väl inte fel som frostkydd om det visar sig att det är långdraget kallt och övriga maskiner inte orkar hålla det över nollan.
1 svar · 1,1k läst
Raskus
Raskus: Jadu jag köpte dem på Pilgrimstad takstolar utanför Östersund. men vilken takstolstillverkare som helst kan ju tillverka liknande efter dina mått. Betalade 1300 kr styck inkl moms vill jag minnas.
61 svar · 84,1k läst
·
B
barfotalasse: Tänkte bygga en bod /ej garage) som passar mitt 30-talshus som är ganska likt något av dessa: http://emmas.webblogg.se/2012/june/typiska-hus-dar-jag-bor-avslutning-pa-temat.html (hoppas bloggens ägare ursäktar lite extra trafik iom min länkning...) Jag skulle vilja ha en L-formad byggnad, i princip en lite mer uppsnofsad "rad med dörrar" och fönster mot baksidan, gärna brutet tak för
0 svar · 1,9k läst
Swappe
Swappe: Tar ju max 30 min att räkna ut till ett litet förråd.. Sätt dig och speca upp vad du ska ha o kolla priset som tidigare talare har sagt. /Thomas
8 svar · 3,9k läst
N
nova383: Ja det var min första tanke, men jag tror en bit av de väggarna också kommer att vara under eller i direktkontakt med jord. Så jag lutar åt att mura alltihopa. Lokala byggfirman tyckte jag skulle köra med 19 leca och regla+ isolera på insidan istället för att köra med iso-leca, han tyckte inte det var värt pengarna med de dyrare blocken. innersta skiktet vill jag ha en OSB + gips, bra
2 svar · 2,9k läst
M
mlkjhr: Det funkar bra som du tänkt, du bör ha c:a 60 cm cc i båda riktningarna om du förstår vad jag menar. Jag antar att det inte ska värmas upp i bodan och då behöver du inget underlagstak heller.
4 svar · 9,0k läst
peternicklas
peternicklas: För det mesta så har transportören tillstånd upp till 3,40, tror jag det är, redan klart om han håller på med breda transporter och har en stor kran. När jag sålde vår friggebod så var allt klart. Tillståndet eller anmälan om transport gick på 500;. Jag körde själv som följebil då jag har BE körkort. Detta lyftet krävde en kran på 20 meter och killen som körde gör inget
7 svar · 8,9k läst
C
carlbanan: Jag sålde en isolerad friggebod på 15 kvadrat... Den hade nog många år på nacken, stod i vägen på tomten när vi köpte den... Satte ut en annons på blocket, och det ringde folk hela tiden på den. En del ända från Stockholm t o m... Så sätt ut den på blocket du, du får garanterat rätt bra betalt för den också!
3 svar · 7,5k läst
D
dosken: Hej! Jag har byggt precis som ni för några år sen och det är säkert inte den bästa lösningen men har ialla fall gjort enligt: "omklädningsrummet" ca 10 kvm: vägg inifrån o ut: spånskiva, mineralull 70mm, vindpapp o panel. Det var en byggsats med färdiga väggelement där panelen redan satt direkt på väggreglarna, så det blev ingen luftspalt. Hade satt OSB el likn idag, som slår
2 svar · 8,4k läst
R
Rolle85: ok, ja det är oisolerat, bara plank som väggar så de är inget i väggen.
22 svar · 8,5k läst
E
emde: Du kommer garanterat billigare undan genom att köpa en byggsats själv och anlita en hantverkare att slå upp det.
1 svar · 2,7k läst
M
Micro: Om det går med en plan plåt .. så kan du kanske be någon mekanisk firma skära ut en rostfri plåt i valfri tjocklek med en skärmaskin. Hos mig sitter det en runt lock som är ca 5mm tjockt över en golvbrunn i metall och det har inte hänt något ännu sedan 1971..:)
3 svar · 2,6k läst
S
senmathal: Jo det blir enkelt och billigt när det gäller material men för den skull ska det ju hålla ihop och se bra ut. Ytterpanelen har vi till exempel återanvänt från den vi byter ut på huset. Den var dålig längst ner men blev kanonfin då man kapade bort det dåliga och vände brädorna ut och in då dom inte var hyvlade på baksidan. Till resning har vi använt överblivet ställningsvirke
4 svar · 837 läst
V
vidamic: [citat] Tack då rullar vi ut en sådan.
2 svar · 1,9k läst
H
Himmapularen: [citat] Knappen till en dörrklocka är ju en liten återfjädrande strömbrytare så ja det fungerar. :-)
14 svar · 5,4k läst
B
Bås: Kolla in: http://www.byggstommar.se/friggebod-flex_funkis.php http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/19590/1/gupea_2077_19590_1.pdf Lycka till, Bås
4 svar · 59,4k läst
C
Colds: Som arbetsbänk tänkte jag bygga en 2 meter lång " låda" där bänkskivan kan öppnas. Då kan jag lägga alla dynor till utemöblerna där i. Jag har även ett sätt in ett fönster direkt från altanen så det bara är att slänga in dynorna på kvällen eller vid regn.
5 svar · 9,6k läst
·
F
fruktkaka: Hej! Jag funderar på att köpa en kolonilott med en ca 20 år gammal stuga liknande den på bilden. Stugan är tilläggsisolerad på utsidan, dock ej på hörnen utan bara längs den del av fasaden som begränsas av de utstickande delarna av knutarna. Hörnen är alltså helt oskyddade och fukt verkar ha gått en bit in i ändträet. Inga spår av fukt på den del av samma träbit jag ser på
0 svar · 2,2k läst
S
Steffopoppo: Jag satte sockelskiva. Det vart så bra som jag nånsin kommer få till det. Tack för tipset!
2 svar · 3,5k läst
B
Beppo: Lite sent verkar det som. Men om du hade jämfört priset på ett lager isolering till mot priset på ett lager grus så handlar det inte om några stor penningar mellan.
15 svar · 10,0k läst
·
N
nova383: Njae .. Gillar inte betongväggar riktigt. Har fått några offerter . Foamsystem komplett, Aluminium med PU mellan och några trä modulskonstruktioner. Trä är ju klart billigast och i färdiga moduler borde det gå snabbt att få upp. Bara för att få ett hum om hur mycket påslag det är med prefab. Vad skulle ungefär ett 50kvm garage kosta att bygga i lösvirke, alltså materialkostnad
2 svar · 2,5k läst
Goteborg
Goteborg: Det stämmer med materialet på bilden jag skicka, detta är aluzink dock så gör alla plåtslagare jag känner denna typen av avslutning oavsett om det är lackad stålplåt, aluminium eller zink. Just för att slippa lilla hålet. Men skönt att det löste sig för dig. Du har iaf ett tak som kommer hålla i livet ut och längre med rätt underhåll.
15 svar · 6,6k läst
·
Rawspont
Rawspont: Jag hade en stomme ca 6.5 x 10 m, reglar 45 x 95-reglar i större delen av stommen, spikade ihop liggande genom syll (2 st 4-tumsspik) och hammarband (2 st 4-tumsspik) i hanterbara sektioner. Förstärkt hammarband med infälld 45 x 225 ovanför portarna. Spikade ihop sektionerna när de stod upp med några 4-tums. Syllen förankrad i lecablock med spikplugg, 1 per meter på en höft. That´s it.
41 svar · 37,0k läst
H
HTJ: Hej! Söker ett tillfälligt skjul i väntan på Garagebygge(Karlstad) kan tänka mig köpa ditt skjul om du har det kvar?
6 svar · 15,7k läst
storken
storken: Isolera för värmen som vanligt. Du skall ha npn värme källa där oxå så att du håller konstan temp. Tror du måste hamna på ivf ca 16° för att skinnet inte skall stämna av sig. När du är nöjd med isoleringen och gipset är på plats så klär du in allt i äggkartonger. Sen blir du nöjd som ett barn med tutten i munnen :-P det kan du köra på taket oxå med grymt ljudisolerade
1 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.