R
Robert-san01: Du bor i Skåne vad jag kan se. Beställ från Tyskland och åk ner och hämta. Du får Hörmann portar billigare än Clopay.
5 svar · 7,6k läst
Suhagg
Suhagg: Om du inte har någon golvvärme och gott om plats skulle jag flytta lyften 50cm eller så och borra i nya expander. Du har inte sån tur att vissa av bultarna i betongen går att återanvända om du kapar av en del andra? Men om du inte kan flytta den skulle låta bultarna i betongen vara orörda och borra eller förändra det som behövs på stålplattan till pelarna. Inte kul om allt borrande
16 svar · 16,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] = 576 W. Nä inga problem så länge armaturerna inte är uselt fasvinkelkompenserade och/eller har stora startströmmar. Snorbilliga armaturer med vanlig reaktor saknar ofta en kondensator för faskompensering, då blir den "sanna belastningen" betydligt värre. På något vis inbillar jag mig att elektroniska drivdon bör ha inbyggt lite grejer för att vara någorlunda snälla mot det
17 svar · 4,2k läst
T
thomasx: Tack för tipset, dom ska vi kolla med!
13 svar · 3,9k läst
H
huggan: Det var bara inklistrat från wiki. Och han har ju en syr-ventil.
15 svar · 4,5k läst
T
Tiurinen: Okej då ska jag ta kontakt med kommunen på måndag ! Någon som vet det enklaste sättet att jämna till plattan som den är idag ?
2 svar · 2,0k läst
N
nordmannen: Hei, Jeg bor i Norge og har fått tilbud på noen garasjeporter. Den ene garasjeporten er av merket Norpa (www.norpanorge.no). De importerer garasjedørerer fra www.norpa.com som ligger i Spania. Jeg har spurt på norske forum om denne type garasjedør, men det er ikke noe respons. Merket virker ukjent for de fleste, så jeg er litt skeptisk. Er dette en garasjeport som også selges i Sverige? Er
0 svar · 1,5k läst
R
robbanonline: hej kolla t.ex. http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/31470-takbalkar-limtra-pulpettak.html http://www.beijerbygg.se/templates/bb_byggradlistitem.aspx?id=11795
6 svar · 2,2k läst
C
ChevaErik: Hej! Jag har idag ett garage och en carport som står på samma gjutna platta. Vad jag förstår är inte mellanväggen som skiljer carport och garage bärande, och borde då inte vara några problem att flytta, men hur gör man? Väggarna till garaget som står idag är inte byggt på lecasten utan ligger direkt an mot sulan. På andra sidan där carport-stolparna går hade jag tänkt att lägga
0 svar · 4,0k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: Jag skulle ha gjort taket på vagnslider och förråd som ett tak med samma takvinkel som bef garagetak, sedan ansluta bef garagtak mot det nya och större taket.
1 svar · 3,8k läst
·
Raskus
Raskus: [citat] Sant, glömde slipningen, får plussa en halvtimme. Bor i ett nybyggnadsområde så den som hjälpte mig fick ju inga direkta ställtider, bara att baxa hit maskinen.
40 svar · 8,7k läst
M
mlkjhr: Om det är en enbilscarport med ett förråd så skulle jag tänka mig ett dubbeluttag i vardera änden på bilplatsen. Två armaturer i taket så att båda sidor av bilen belyses. En utomhusbelysning vid dörren till förrådet och naturligtvis en lampa i taket i förrådet. Gärna också en utomhusbelysning ovanför infarten.
2 svar · 1,7k läst
J
Josth: Menade att det måste finnas ventilation och när man isolerar bygger man då normalt en liten fyrkant för ventilen någonstans mellan reglarna. Klart det går att borra 105mm borr genom väggen i efterhand och montera ventrör också.
4 svar · 3,4k läst
cubix
cubix: Garaget kommer att hamna på ca 40 kvm.
8 svar · 4,4k läst
yxet
yxet: perfekt då har jag lite att utgå ifrån tack!
2 svar · 1,6k läst
A
Avemo: Tillverkare av element brukar rekommendera 70 W/kvm. Då är det med marginal för dåligt isolerade hus och 20 grader inomhus. Det ger i ditt fall 1750W, men skall du inte ha 20 grader kan du gå ner en bit. Helt öppna ventiler låter lite onödigt, du kan ju begränsa dem lite. Jag tycker att avfuktare låter som överkurs, men om du skall ha en avfuktare skall du täta alla ventiler så gott
6 svar · 2,3k läst
F
FatZo: Har ett garage på ca 40m2 som är isolerat men just nu helt utan värme, via en dörr (som står öppen) från garaget så kommer man in i ett litet utrymme på kanske 10m2 som används som förråd som också är isolerat men ej uppvärmt. I detta utrymme finns det en ventil som just nu är fullt öppen för att försöka bli av med unken lukt som jag tror kommer från en gammal plastmatta på
0 svar · 3,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Du har säkert rätt! Det nya garaget (med betongpannor med 38graders tak) har 45x95 stående reglar och utanpåliggande spikreglar. Blir alla gånger bättre. Garagets bredd är 4,5 meter. På "stallet" med 5,5 meters bredd har jag 45x120 reglar. Går lite efter känslan, men KA nickar godkännande.
22 svar · 9,2k läst
fulingbusen
fulingbusen: [citat] Hur ska ett schakt för kulvert se ut?
51 svar · 10,0k läst
fulingbusen
fulingbusen: Hur har det gått här? Väldigt intressant tråd
42 svar · 8,0k läst
T
SBH: synd att man ej kunde ändra dig. ;-) http://www.beckers.se/proffs/Vara-Produkter/Vara-Produkter/Ovriga-produkter1/Betongolja/ blir bäst olja tror jag också. däck spår syns nog mindre
5 svar · 10,0k läst
F
frav: Jag har tyvärr inte hunnit kolla på portarna denna helgen. Jag är fundersam på om det där plåtuppviket på nedersta sektionen är en felmontering. Ytterpanelen kanske har hamnat fel vid monteringen på fabrik. Men jag får kolla mer på det nästa helg då jag inte kommer vara i härheten av portarna under veckan. Skall försöka ta någon bild för att kunna illustrera hur det ser ut.
8 svar · 3,8k läst
Jonas_Olofsson
Jonas_Olofsson: Någon som kan visa lite bilder på just detta med hur man avslutar diff.plasten i garageväggen?
11 svar · 11,3k läst
B
Byggagarage: Själv är jag överkänslig mot mögel och hade sett till att bli av med det, men det minsta jag hade gjort är att ta bort plastmattan och köra hårt med avfuktare, då kan du hålla nere fukthalten för att bromsa upp den mikrobiella tillväxten, men möglet finns ju fortfarande kvar. Men jag hade inte klarat att bo kvar i det. Troligtvis blir det bättre och lite mindre lukt men inte helt
5 svar · 13,5k läst
B
Byggagarage: Jag skaffade en Woods DS36, klarar upp till 190m2, rekommenderat 10-95m2. Det finns en modell strax under som klarar upp till 140m2 och rekommenderat upp till 70m2. Men mitt garage är 85m2 (platta), högt i tak och räknar med extra belastning när jag kör in en bil emellanåt så jag gick upp ett steg, kostade 4000:- och gör ett bra jobb, har ingen hygrometer än, men det är helt klart
22 svar · 26,4k läst
S
solsimon: Tack! Hoppas ni har rätt.Vore mycket billigare att renovera än bygga nytt. Smart idé med att isolera taket. Kanske kan jag bygga ett tak på garaget och sluta använda det som terass. Måste fundera på detta.
5 svar · 3,7k läst
·
R
Robert-san01: Det förklarar lite. Inte helt säker på att säljaren var nöjd, men han gick säkert inte back på affären.
104 svar · 73,4k läst
·
Suhagg
Suhagg: Jag körde 170 och sedan liggande 45 för installationsutrymme. Bygger ett garage jag ska ha resten av livet då är det lika bra att gör det ordentligt resonerade jag.
14 svar · 4,0k läst
L
lindqvist71: Vi lyckades förhandla fram med kunden att vi bara satte ett försänkt vinkeljärn över kanten som vi spikpluggade vertikalt in i plattan utifrån. Det kändes ganska stabilt men något fall ut från garaget blev det ju nu inte. Som tur är så har taket på garaget ganska bra uthäng så hon har inte haft några problem med regn i garaget ännu.
9 svar · 8,4k läst
R
robbanonline: Främre delen av garaget kommer få nära full takhöjd, runt 3,2-3,5 m räknar jag med blir den praktiska lyfthöjden (huset är ca 4,2 till nock), bakre delen loft för förvaring - jag mekar vw-bussar och golvet är oisolerat så det är skönare att inte behöva ligga på rygg :)
5 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.