Hej

Jag skall bygga ett dubbelgarage kopplat till husets kort sida. Idag sitter det en grov entre som kommer att hamna inne i garaget. Min tanke är att detta skall kunna bli vår huvud entre (dvs man kör in bilen och sedan går in den vägen, aternativt parkerar framför garaget och går in den vägen. Gäster etc går in via en stora huvud entren.

Spannet på garaget kommer att vara ca 6 - 6.30m. Nu kommer vi till min fråga/fundering.
Min tanke är att ha en "lagom" bred (1,5 bil) motordriven port och sedan en vanlig dörr då man går in utan bil så att säga. Men nu har jag åkt runt och kikat på andras garage och sett de flesta har två mindre portar eller en JÄTTE bred dörr?

Ni som har byggt liknande garage eller är i samma situation, hur resonerade ni och hur tycker ni ett optimalt garage skall vara.

Vi kommer nog aldrig att ha två bilar inne i garaget samtidigt men vill ha möjlighet till det.så det är inte super viktigt att man ev måste köra ut den ena för att sedan lirka ut den andra (jag tänker om man har 1,5 port).

Så kort summering av alternativen:

|-| |---------|
|-----| |-----|
|-------------|

Mikael_L
Jag tror att jag hade satt 2 portar med de förutsättningarna.

Det känns kanske lite onödigt att lägga ut pengar på en port som nästan aldrig används.
Men garaget ser nog snyggare ut, och vid ev framtida försäljning blir det mer värt.

Men ev portöppnare behöver man bara installera på den frekvent använda porten.

Redigerat:
Tänk också på höjden, jag tycker man ska kunna köra in med saker på taket, t.ex. en takbox eller cykel. Det är ju i de lägena man har som mest prylar både inne i och utanpå bilen, och är som mest hjälpt av att kunna lasta/lossa i lugn och ro inne, än att behöva stå ute i snålregnet.

Jag hade definitivt satsat på en gångdörr med en bred port. Praktiskt att inte behöva öppna hela porten bara för att ta sig in i garaget själv.

Tack för feedback, jag funderar nog i samma termer som vojma. Dvs, skall bilen(arna) in så öppnar man den halvbreda porten och kör in. Skall båda bilarna in får man lirka lite. Sen när man bara går ut/in så tar man gång dörren.

Fler synpunkter tas emot tacksam. Har ni bilder?

Där jag bor ser alla husen lika ut och alla har dubbelgarage.
De flesta har bytt portar och de flesta(ca 2/3) har valt två portar. Resterande har valt en port tillsammans med en dörr. Ingen har valt en bred port.
Jag tycker det är snyggare med två portar gentemot port+dörr, men det är nog lite dyrare. Ur praktisk synvinkel tror jag inte det är någon direkt skillnad under förutsättning att man har portöppnar och brytare till dessa fast monterade.

Edit: Om du går in på maps.google.se och söker på "hammarvägen, östersund" och sen drar ner gubben så kan du gå runt och titta på hur det kan se ut. Även de två gatorna jämte åt ena hållet har samma lösning.

Redigerat:
Lånar tråden lite...
Vi har idag bygglov på en carport 570*750 cm där kortsidan är infarten.
Min tanke för stunden är att ändra bygglovet till garage med loft.
frågan kommer då till portar... en eller två ?!
Om vi tar två portar borde jag kunna sätta en balk i mitten av garaget och därmed kanske få billigare takstolar ?
Eller blir det för tajt med två dörrar på 570 cm's bredd ?

Mikael_L
Scout skrev:
...borde jag kunna sätta en balk i mitten av garaget och därmed kanske få billigare takstolar ?
Det är nog inte så säkert ...
Ska du ha någon övervåning, eller loft eller så?

Och vad för tak? Sadeltak eller pulpettak?

tanken är en inredd övervåning och det är sadeltak som gäller.
arbetet började egentligen för drygt ett år sedan så plattan finns redan på plats.

Mikael_L
OK. Med en inredd övervåning eller loft som ska klara åtminstone lite last så hjälper en balk mitt under så takstolarna kan vara klenare. Ja bärlina mitt i "är helt tvungen" vid längre spännvidder.

Själv skulle jag gärna slippa en stor balk mitt i taket, men med 5,7 i spännvidd kan det vara svårt att slippa. det beror på vilken last ni designar bjälklaget för samt hur bred den lastade ytan är. Att sätta dubbelt så många takstolar (cc600 istället för cc1200) hjälper också en del.

Men det kan säkert takstolstillverkaren ge ganska snabba besked om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.